Udvalgsmødereferat
Opdateret 15/04 2010
Dagsorden med 31 sager.
00. Administrative sager:
01. I kommunens administration skal der ske udmøntning af en uspecificeret besparelse på 10 mio. kr., som var en del af budgetforliget for 2010. Oveni kommer det underskud, som er opstået, ved at kommunen lejer SKATs ledige lokaler i Toldbodgade, og ved etablering af kantinetilbud i kommunens lejemål på Kasernen, således at den samlede spare-øvelse omfatter 12,9 mio. kr. Pengene foreslås fundet ved at nedlægge stillinger - i alt 23, heraf 6 på chef-/lederniveau. Der skal dog ikke ske afskedigelser, i stedet skal reduktionen ske ved naturlig afgang og omplaceringer. Forslaget har være sendt i høring i MED-områdeudvalget for Administrationen, og der er også kommet udtalelser fra en hel stribe medarbejdergrupper, der alle udtrykker beklagelse over besparelserne, men uden at anvise andre muligheder. Udtalelsen fra Borgerservice skiller sig ud ved at foreslå konkret, hvordan afdelingens besparelse kan udmøntes, nemlig ved at indskrænke åbningstiden. Et gammelt stridspunkt, som nu måske kan få nyt liv. En anden udtalelse fortjener også at blive nævnt, nemlig fra Økonomiafdelingens Betalingskontor, der syrligt noterer sin 'undren (over) at kommunen har valgt at fastholde statslige arbejdspladser, som finansieres ved yderligere nedlæggelser af kommunale arbejdspladser, når staten så samtidig vælger at lukke for borgerhenvendelser ved skattecentret i Randers og derved øger presset på den kommunale borgerservice og Betalingskontoret'. Indstilles til godkendelse. Godkendt af et flertal, idet ellers planlagte besparelser på tilskud til Randers Erhvervs- og Udviklingsråd og til turisme udgår. Kasper Fuhr (SF) og Bjarne Overmark (BL) tog forbehold. Videresendes til Byrådet på ønske af Bjarne Overmark (BL).
02. Hvert år udarbejdes der 1-2 budgetanalyser - sidste år var det på ældreområdet og den bekendte BDO-rapport på børneanbringelsesområdet. Det skal nu vælges, hvilke analyser der skal gennemføres i 2010-2011. Åben drøftelse. Økonomiudvalget godkendte i store træk de foreslåede budgetanalyser, dog for en enkelts vedkommende betinget af, om et bestemt lovforslag bliver vedtaget. Desuden skal det vurderes, om det vil være relevant at gennemføre en analyse af tidsanvendelsen i administrationen.
03. Der er ønske om at forenkle diverse arbejdsgange ved at reducere antallet af bevillings-/konteringsområder fra 23 til 17. På økonomiområdet foreslås 'administration', 'øvrige områder' og 'lønpuljer mv.' slået sammen til 'administration og tværgående puljer', på socialområdet foreslås 'forebyggende foranstaltninger og anbringelser, børn og unge' og 'tilbud til voksne med særlige behov' slået sammen til 'handicap (børn og voksne)', og på miljø- og teknikområdet foreslås dels 'miljø og forsyning' og 'affaldshåndtering' slået sammen til 'miljø og teknik, forsyningsvirksomheder', dels 'miljø mv.', 'veje og kollektiv trafik' og 'faste ejendomme' slået sammen til 'miljø og teknik, skattefinansieret'. En økonomi-teknisk ting. Videresendes til godkendelse i Byrådet, dog med den ændring at 'forebyggende foranstaltninger og anbringelser, børn og unge' og 'tilbud til voksne med særlige behov' alligevel ikke slås sammen.
04. Regeringens 'Handlingsplan for frigørelse af ressourcer' forudsætter, at Randers Kommune i år kan finde 8,7 mio. kr. ved effektivisering i form af afbureaukratisering, digitalisering, optimering på indkøbsområdet og reduktion af sygefravær. Efter en runde blandt embedsmændene er der fundet i alt 3,4 mio. kr., som vurderes at kunne realiseres i år, stigende til 5,4 mio. kr. i 2013. Altså for lidt i forhold til det forudsatte, og endda kommer de 3,1 mio. kr. i alle årene 2010-2013 fra reduceret sygefravær, hvilket svarer til det beløb, staten har forudsat. Hele de manglende beløb stammer altså fra områderne afbureaukratisering, digitalisering og optimering på indkøbsområdet. På den baggrund arbejdes der nu i KL-regi for, at næste version af regeringens handlingsplan får mere realistiske målsætninger, mens der her og nu skal tages stilling til, om og i hvilket omfang der skal arbejdes videre med den nuværende version af handlingsplanen, mens de fundne - ikke tilstrækkelige - beløb indstilles til godkendelse. Godkendt.
05. Der er lavet en ny befolkningsprognose for årene 2011-2023, ifølge hvilken indbyggertallet ventes at stige fra 94.744 pr. 01/01 2010 til 102.781 pr. 01/01 2023, mens der i den gamle prognose forventedes et indbyggertal på 98.706 pr. 01/01 2020. En de facto efterretningssag, idet det formelt skal godkendes, at den nye prognose anvendes som grundmateriale i den fremtidige budgetlægning. Godkendt.
06. En revisionsberetning indeholder en enkelt bemærkning, nemlig at 'en række instrukser ikke er udarbejdet/implementeret i henhold til kasse- og regnskabsregulativets bestemmelser', og at 'en række interne kontroller ikke er udført'. Kommunen har reageret ved at tilkendegive at en del instrukser nu er udarbejdet og implementeret, og at de resterende del vil blive udarbejdet/implementeret ud fra en vurdering af væsentlighed, risiko og ressourcer. Desuden er en del kontrol nu er påbegyndt med tilbagevirkende kraft, og resten vil blive igangsat hurtigst muligt. Formelt skal revisionens bemærkning, herunder kommunens reaktion behandles politisk, hvorfor revisionsberetning og kommunens svar videresendes til godkendelse i Byrådet.
07. Den kommunale styrelseslov er blevet ændret på 3 punkter, som vedrører byrådets arbejdstilrettelæggelse mv., nemlig en stedfortræderordning, elektronisk formidling af materiale til Byrådets medlemmer og ophævelse af formkrav til offentliggørelse af kommunale oplysninger. Førstnævnte, stedfortræderordningen, blev behandlet i Byrådets møde 22/03 2010, mens det med hensyn til elektronisk formidling af materiale til Byrådets medlemmer nu er muligt at beslutte at droppe materiale i papirform helt. Dette foreslås der først taget stilling til senere. Derimod foreslås den tredje ændring vedr. formkravene til offentliggørelse af kommunale oplysninger gennemført straks. De nye regler gør det muligt at droppe annoncering af byrådsmøder, årsbudget og budgetoverslag i Randers Amtsavis, og at droppe fremlæggelse af diverse kommunale papirer på biblioteker og i Borgerservice. Disse offentliggørelser kan fremover finde sted alene på kommunens hjemmeside. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
08. En projektgruppe har arbejdet med 'Hørninghus som konferencecenter' og har fået støtte på 105.325 kr. fra LAG Randers. Projektet vil skabe konferencefaciliteter på landet, der ikke eksisterer i Randers Kommune i dag. 'Hørninghus som Konferencecenter' udnytter de eksisterende rammer i Hørninghus og åbner samtidig for, at Hørninghus' kan bruges til flere aktiviteter end i dag. Som beskrevet i nyhedsanalysen Endelig en chance for at slippe af med nogle kommunale penge har LAG Randers de facto råderet over kommunale midler, som i 2007 blev bevilget af Byrådet til at supplere LAG's egne midler med, og LAG Randers ønsker derfor projektet støttet med yderligere 200.000 kr. fra denne pulje. Indstilles til godkendelse. Godkendt af et flertal, idet Kasper Fuhr (SF) og Bjarne Overmark (BL) tog forbehold og ønsker supplerende sagsmateriale forelagt. Videresendes på ønske af Bjarne Overmark (BL) til Byrådet.
09. Randers Fjord Golfklub ønsker at udbygge og opgradere sine faciliteter og har hertil fået støtte på 400.000 kr. fra LAG Randers. Efter samme princip som beskrevet i foregående punkt (og i nyhedsanalysen Endelig en chance for at slippe af med nogle kommunale penge) ønsker LAG Randers tillige, at projektet støttes med 1 mio. kr. fra LAG Randers' pulje af kommunale midler. Indstilles til godkendelse. Godkendt af et flertal, idet Kasper Fuhr (SF) og Bjarne Overmark (BL) tog forbehold og med henvisning til, at de finder beløbet for højt.
10. En gammel byrådsbeslutning fra november 2008 om at 'se velvilligt' på at lade Randers Regnskov overtage Snepladsen mv. til en udvidelse, skal nu effektueres. I mellemtiden har en lokalplan konkretiseret Regnskovens planer med området, og der er en bevilling på 10 mio. kr. på vej fra Region Midtjylland/Vækstforum til virkeliggørelse af planerne, der er en del af Planet Randers projektet. Det foreslås, at Regnskoven overtager området på samme vilkår som da Regnskovens fik sin oprindelige grund, og der er desuden lavet et forslag til arbejdsfordeling i henseende
til håndtering af en mindre forurening af ældre dato. Endelig skal der findes et ny sted tilo bugbusserne, her foreslås det at flytte dem til Kasernen. Videresendes af et flertal til godkendelse i Byrådet, idet Bjarne Overmark (BL) stemte imod.
11. Der er lavet et forslag til retningslinjer for praksis, hvis en borger ønsker foretræde for et af Byrådets faste udvalg. En procedure-teknisk ting. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
00. Sager fra Miljø- og Teknikudvalget:
12. Der er i 2009 afsluttet i alt 15 større anlægsprojekter (6 byggemodningsprojekter, 7 vejprojekter og 2 anlægsprojekter inden for affaldsområdet). De samlede anlægsudgifter beløber sig til 75,7 mio. kr., og med anlægsbevillinger på i alt 74,9 mio. kr. er der samlet set sket en overskridelse på 0,8 mio. kr., svarende til 1%. Regnskaberne videresendes til godkendelse i Byrådet.
13. Efter længere tids tovtrækkerier har Taxinævnet enstemmigt besluttet en kompromisaftale, der skal sikre, at Dantaxi kan få tilført 5 bevillinger, samtidig med at det samlede antal taxibevillinger over tid nedbringes fra nu 90-105 til 75-85. Konkret skal det ske ved, at der her og nu opslås 2 ledige taxibevillinger, og at yderligere 3 bevillinger opslås, i takt med at eksisterende bevillinger bliver ledige, og at Randers Taxa lukker for tilgang, indtil Dantaxi er vokset med 5 bevillinger. Derefter skal det samlede antal bevillinger nedbringes ved ikke-genopslag af ledige bevillinger, idet Byrådet dog kan ændre beslutningen, hvis der skulle vise sig behov for yderligere bevillinger for at kunne opretholde et tilfredsstillende serviceniveau. Kompromisaftalen bygger på et ønske om at opretholde 2 konkurrerende bestillingskontorer, og den konkrete udformning skyldes, at Dantaxi gerne vil have flere bevillinger og Randers Taxa færre, efter at Randers Taxa ikke genvandt sin hidtidige del af regionens vagtlægekørsel. I første omgang var Taxinævnets konklusion, at der ikke var behov for flere taxibevillinger, men på grund af den meget skæve fordeling mellem Randers Taxa (75 bevillinger) og Dantaxi (14 bevillinger), har Taxinævnet nu i stedet besluttet sig for den beskrevne kompromisaftale. Videresendes til godkendelse i Byrådet.
14. Byrådet vedtog 11/05 2009 at forlænge byggelinjerne ved Århusvej med 10 år, men efter at have modtaget diverse klager har Vejdirektoratet nu meddelt, at beslutningen er ugyldig, da der ikke har været foretaget høring af de berørte parter. En sådan høring er derfor blevet gennemført efterfølgende, således at der kan træffes en ny (lovlig) beslutning. Blandt høringssvarene er der en del, der udtrykker stærk utilfredshed med forlængelsen af byggelinjerne, men indvendingerne er enten velkendte eller overtrumfes af tinglysninger, lovgivning mv. Den oprindelige forlængelse videresendes derfor uændret til godkendelse i Byrådet.
15. Kommunen får gennem 'Grøn Ordning' i gennemsnit tildelt et beløb på godt 200.000 kr. pr. nyopsat vindmølle. Pengene kan anvendes til lokale projekter, der fremmer lokal accept af vindmøller. Der foreslås nedsat et lokalt vindmølleråd, som skal afgøre hvilke projektansøgninger Randers Kommune skal indstille til støtte efter denne ordning. Da det efter loven skal være borgmesteren, der står som formel ansøger, foreslås et vindmølleråd bestående af borgmesteren som formand samt 1 medlem udpeget af Miljø- og Teknikudvalget, 1 medlem udpeget af Kultur- og Fritidsudvalget, 1 medlem udpeget af det Grønne Råd i Randers Kommune, og 1 medlem udpeget af LAG Randers, dvs. i alt 5 medlemmer. Indstilles til godkendelse. I Miljø- og Teknikudvalget stillede Jens Peter Hansen (V) ændringsforslag om, at vindmøllerådet i stedet sammensættes med borgmesteren samt 2 medlemmer udpeget af Miljø- og Teknikudvalget, 2 medlemmer udpeget af Kultur- og Fritidsudvalget, og 2 medlemmer udpeget af LAG Randers, dvs. i alt 7 medlemmer. Nedstemt i Miljø- og Teknikudvalget af et flertal på 4 (S+SF+BL) mod 3 (V+K), hvorefter Lone Donbæk Jensen (BL) stillede ændringsforslag om at følge den oprindelige indstilling, men med 3 medlemmer udpeget af Miljø- og Teknikudvalget i stedet for 1. Godkendt i Miljø- og Teknikudvalget af samme flertal, idet 3 (V+K) stemte blankt. Indstilles til godkendelse med denne ændring. Anders Buhl-Christensen (V) og Hans Kortbek (V) gen-foreslog det oprindelige forslag, dog med 2 repræsentanter fra Miljø- og Teknikudvalget og 2 repræsentanter fra Kultur- og Fritidsudvalget i stedet for 1 fra hver. Nedstemt af S-SF-BL (5 stemmer) mod de 2 forslagsstillere samt Frank Nørgaard (DF) og Daniel Madié (K). Indstillingen med ændringen fra Miljø- og Teknikudvalget blev videresendt til godkendelse i Byrådet, idet det nedstemte mindretal tog forbehold.
16. Et byfornyelsesarbejde med renovering af den fredede ejendom Vestergade 35 er afsluttet, og det endelige byggeregnskab foreligger nu. Udgiften på 5,3 mio. kr. er præcis det dobbelte af bevillingen, og med 50% statsrefusion passer pengene. Videresendes til godkendelse i Byrådet.
17. Et byfornyelsesarbejde med renovering af den fredede ejendom Vestergrave 48 er afsluttet, og det endelige byggeregnskab foreligger nu. Udgiften på 3,9 mio. kr. er præcis det dobbelte af bevillingen, og med 50% statsrefusion passer pengene også her. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
18. Et planlagt byggeri på Jens Otto Krags Plads står umiddelbart foran at skulle påbegyndes, og de kommunale anlægsarbejder ved etablering af den nye plads og renovering af Stemannsgade og Carøesgade skal derfor også. Der søges i den anledning en anlægsbevilling på 21,1 mio. kr. til første etape af pladsen. Videresendes til godkendelse i Byrådet.
19. Forbedrede lånemuligheder som det på Økonomiudvalgets møde 07/12 2009 blev besluttet at benytte sig af, gør det muligt at fremrykke færdiggørelsen af boligområdet Rebet - dog kun delvis, fordi området endnu ikke er tilstrækkeligt udbygget, til at det kan gøres helt færdigt. Der søges derfor om en anlægsbevilling på 2 mio. kr. til den del af arbejdet, der kan udføres nu. Videresendes til godkendelse i Byrådet.
00. Sag fra Kultur- og Fritidsudvalget:
20. Forligspartierne bag budget 2010 indgik i begyndelsen af marts 2010 et tillægs-forlig om fordelingen af 4,2 mio. kr., som var den andel, (Ny) Randers Kommune fik ved at træde ud af affaldsselskaberne Reno Djurs og Reno Syv, som Ny Randers-kommunerne uden for Gl. Randers betjente sig af før kommunesammenlægningen - et beløb som i første omgang gik til den nye fælles kommunale affalds-enhed, men som på Byrådets møde 26/10 2009 blev omdirigeret til kommunekassen uden nærmere angivelse af, hvad pengene konkret skulle bruges til. Nærmere angivelse er der imidldertid nu i tillægs-forliget om budgettet, og bl.a. gives der 1 mio. kr. som et engangsbeløb til eventpuljen. Hvilket nu skal behandles formelt for at udmønte forliget. Videresendes til godkendelse i Byrådet, idet Bjarne Overmark (BL) - der ikke med i hverken budgetforlig eller tillægs-forlig - tog forbehold.
00. Sag fra Børn og Skoleudvalget:
21. Der er afsat midler til at etablere en ny kombineret daginstitution, og Børn og Skoleudvalget besluttede på sit møde 01/09 2009 at der skulle arbejdes med et konkret projekt i Stevnstrup, der måske kunne komme i betragtning i en arkitektkonkurrence i regi af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Imidlertid er det nu afgjort, at Randers Kommunes projekt ikke vil få tilskud, hvorfor projektet skal gennemføres på anden måde. Der er 2 mulige placeringer af institutionen i Stevnstrup: ved Munkholmskolen eller ved sportsbanerne i Stevnstrup by, og embedsmændene foreslår at udbyde opgaven i totalentreprisekonkurrence, således at man får mindst 5 forskellige forslag at vælge imellem. En arktiketkonkurrence er fravalgt, fordi en sådan vil kræve udbud i henhold til EU-regler. Det slipper man for, herunder slipper man med et mindre tidsforbrug, ved en totalentreprisekonkurrence. Indstillet af Børn og Skoleudvalget til godkendelse, men videresendes til Byrådet uden stillingtagen, idet sagen ønskes yderligere belyst.
00. Sager fra Sundheds- og Ældreudvalget:
22. Ifølge samme tillægs-forlig som nævnt under punkt 20 skal der etableres et såkaldt 'tryghedshotel' ved Kollektivhuset - en betegnelse der dækker over 15 korttidspladser til forebyggelse af hospitalsindlæggelser og til anden aflastning. Denne del af tillægs-forliget skal nu udmøntes i en anlægsbeviling på 5,1 mio. kr. til indretning af Kollektivhusets nedlagte plejeafdeling til det nye formål. Videresendes til godkendelse i Byrådet.
23. Et spørgsmål om placering af 11 'skæve' boliger inkl. fælleshus ('Åbo 2') til personer med dobbeltdiagnoser har været et stykke tid undervejs i sagsbehandlingen, efter at Sundheds- og Ældreudvalget på sit møde 04/03 2010 pegede på Blommevej blandt i alt 3 mulige placeringer. De 2 andre er Kristrup Engvej ved Tronholmen (meget lavtliggende) og Toldbodgade (også meget lavtliggende, desuden på den 'forkerte' side af strandbeskyttelseslinjen). Derfor blev det til Blommevej (ugenert, gode udvidelsesmuligheder), men på vej til endelig godkendelse i Byrådet blev sagen på Økonomiudvalgets møde 15/03 2010 i stedet sendt tilbage til Sundheds- og Ældreudvalget med en opfordring til revurdering af placeringen. Udvalget fastholder imidlertid Blommevej-placeringen og indstiller den til godkendelse. Udgået.
24. Der skal næste år købes nyt inventar til det nye Sundhedscenter, som er ved at blive bygget på Thors Bakke. Prisen ventes at løbe op i 9,2 mio. kr., hvoraf en stor del skyldes dyrt specialudstyr til den kommunale Tandpleje. Tandplejen holder i dag til i lokaler på Reiersensvej, som ventes at kunne sælges for 6 mio. kr. Det foreslås derfor gjort næste år, og pengene brugt til inventar, mens de resterende 3,2 mio. kr. skal indarbejdes, når der senere på året skal lægges budget for 2011 og de følgende år. Videresendes til godkendelse i Byrådet.
00. Sag fra Socialudvalget:
25. Ejendomsforeningen Kronjylland (private udlejere) har klaget til Statsforvaltningen Midtjylland over kommunens praksis for indbringelse af sager om huslejens størrelse for Huslejenævnet. Statsforvaltningen beder i den anledning om en redegørelse, hvorfor der er lavet et notat om kommunens syn på sagen (som er, at man har handlet korrekt). Videresendes til godkendelse i Byrådet.
26. På grund af en budgetoverskridelse på handicapområdet i 2009 foreslås en række besparelser i 2010 og frem. Forslaget skal sendes i høring inden endelig behandling, hvortil der foreslås en tidsplan. Skønt han ikke er medlem af Økonomiudvalget, deltog Mogens Nyholm (R) i behandlingen af dette punkt, i sin egenskab af part i det budgetforlig besparelsen omfatter. Tidsplanen for høring af spareplanen blev tiltrådt, hvilket i praksis vil sige at spareplanen sendes til 1. behandling i Socialudvalget. Bjarne Overmark (BL) tog forbehold overfor selve spareplanen.
00. Lukkede sager:
29. Ekspropriationssag, køb og salg af ejendom.
Referater af tidligere møder: 15/03 2010, 23/02 2010, 01/02 2010, 11/01 2010, 07/12 2009, 09/11 2009, 19/10 2009, 29/09 2009, 21/09 2009, 07/09 2009, 24/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Essex Park. © DitRanders Krukken. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 07, sagsfremstilling: (Der foreslås) følgende offentliggørelsesformer: - Byrådets mødeplan og afholdelse af ordinært byrådsmøde skulle tidligere bekendtgøres i den lokale presse efter byrådets nærmere bestemmelse. Offentliggørelse er nu tilstrækkelig. Hidtil har kommunen udsendt en annonce i Randers Amtsavis, hvor der oplyses om mødetidspunkt og sted, samt at dagsorden og protokol kan ses på kommunens hjemmeside, på bibliotekerne og i Borgerservice. Det foreslås, at kommunen fremover alene afgiver denne information på kommunens hjemmeside. - Sagsfortegnelse og beslutningsprotokol fra Byrådets møder samt sagsfortegnelse for møder i Økonomiudvalget og de stående udvalg skulle tidligere være fremlagt et eller flere steder i kommunen. Offentliggørelse er nu tilstrækkelig. Hidtil har sagsfortegnelser og beslutningsprotokoller været tilgængelige på kommunens hjemmeside samt været fremlagt på bibliotekerne i kommunen samt i Borgerservice. Det foreslås, at Økonomiudvalgets og Byrådets sagsfortegnelser mv. fortsat fremlægges på bibliotekerne i kommunen samt i Borgerservice, men at udvalgenes sagsfortegnelse mv. alene offentliggøres på kommunens hjemmeside. - En kort redegørelse for indholdet af årsbudgettet og budgetoverslagene skulle tidligere udsendes til kommunens beboere eller indrykkes i den lokale presse efter Byrådets bestemmelse. Dette skal nu kun offentliggøres. Hidtil har kommunen indrykket en annonce i Randers Amtsavis med redegørelse for det vedtagne budget mv. som anført ovenfor. Det trykte budget er tilgængeligt på bibliotekerne samt i Borgerservice. Derudover er såvel forslag til årsbudget og det endeligt vedtagne budget offentliggjort på kommunens hjemmeside. Det foreslås, at kommunen fremover alene afgiver informationer om budget og regnskab mv. på kommunens hjemmeside, og at tilgængeligheden på biblioteket og Borgerservice fortsætter som hidtil. | |
Vestervold. © DitRanders.dk | ||
Snepladsen og dens fremtidige indretning til Regnskovens udvidelse, jfr. punkt 10. © DitRanders | ||
Randers Regnskov set fra Vorup Enge. © DitRanders.dk |
Fra dagsordenens punkt 10, sagsfremstilling: Forvaltningen vurderede forrige år, at salgsværdien af Snepladsen samt Bogbusgaragen udgjorde i underkanten af 5 mio. kr. ved salg til erhvervsformål. Grundet det generelle prisfald er salgsværdien i dag formentlig nærmere 4 mio. kr. Ved salget af jord til Regnskovens kupler blev købesummen i sin tid fastsat til den offentlige grundværdi, men således at købesummen først forfalder, hvis Regnskoven måtte videresælge grunden til tredjemand og maksimalt 1,5 mio. kr. Overdragelsen af Snepladsen og Bogbusgaragen forestilles på principielt samme vilkår. Den offentlige vurdering af Snepladsen (Hvidemøllevej 1B) og Bogbusgaragen (Hvidemøllevej 1C) er i 2008 1.630.000 kr. i alt. Da den offentlige vurdering muligvis forsvinder på sigt, foreslås det, at købesummen i stedet fastsættes som gennemsnittet af to vurderinger foretaget af uafhængige ejendomsmæglere på tidspunktet for Regnskovens eventuelle videresalg. Den maksimale købesum foreslås at udgøre 1.630.000 kr. med tillæg af stigningen i nettoprisindekset. | |
Østervangsvej. © DitRanders | ||
Nøglen ved Værket. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 04, sagsfremstilling: I effektiviserings- og afbureaukratiseringsstrategien er der opstillet 5 principper, der danner rammen for effektiviseringsarbejdet: - Randers Kommune vil arbejde aktivt for at frigøre ressourcer via effektiviseringer og afbureaukratisering. - Effektiviseringsgevinster der ligger under hovedkonto 6 (administrationen) godskrives besparelseskrav i budget 2010-2013. - Effektiviseringsgevinster på øvrige områder synliggøres og forbliver under det enkelte fagudvalg til bedre borgernær service. - Initiativer der er vedtaget ved lov og færdigforhandlet med KL, har første prioritet. - Det forudsættes, at Randers kommune kan hente fuld gevinst af de statslige tiltag. | |
Kejsergården. © DitRanders | ||
Randers Havn. © DitRanders | ||