DitRanders.dk
- det er DIT Randers

Udvalgsmødereferat

Opdateret 15/04 2010

Økonomiudvalget

Referat af møde 12/04 2010

Dagsorden med 31 sager.

Administrative sager:

01. I kommunens administration skal der ske udmønt­ning af en uspecificeret besparelse på 10 mio. kr., som var en del af budgetforliget for 2010. Oveni kommer det underskud, som er opstået, ved at kommunen lejer SKATs ledige lokaler i Toldbodgade, og ved eta­blering af kantinetilbud i kommunens lejemål på Kaser­nen, således at den samlede spare-øvelse omfatter 12,9 mio. kr. Pengene foreslås fundet ved at ned­lægge stillinger - i alt 23, heraf 6 på chef-/lederniveau. Der skal dog ikke ske afskedigelser, i stedet skal reduk­tionen ske ved naturlig afgang og omplaceringer. For­slaget har være sendt i høring i MED-områdeudvalget for Administrationen, og der er også kommet udtalel­ser fra en hel stribe medarbejdergrupper, der alle ud­trykker beklagelse over besparelserne, men uden at anvise andre muligheder. Udtalelsen fra Borgerservice skiller sig ud ved at foreslå konkret, hvordan afdelin­gens besparelse kan udmøntes, nemlig ved at ind­skrænke åbningstiden. Et gammelt stridspunkt, som nu måske kan få nyt liv. En anden udtalelse fortjener også at blive nævnt, nemlig fra Økonomiafdelingens Betalingskontor, der syrligt noterer sin 'undren (over) at kommunen har valgt at fastholde statslige arbejds­pladser, som finansieres ved yderligere nedlæggelser af kommunale arbejdspladser, når staten så samtidig væl­ger at lukke for borgerhenvendelser ved skattecentret i Randers og derved øger presset på den kommunale borgerservice og Betalingskontoret'. Indstilles til god­kendelse. Godkendt af et flertal, idet ellers planlagte besparelser på tilskud til Randers Erhvervs- og Udviklingsråd og til turisme udgår. Kasper Fuhr (SF) og Bjarne Overmark (BL) tog forbehold. Videresendes til Byrådet på ønske af Bjarne Overmark (BL).

02. Hvert år udarbejdes der 1-2 budgetanalyser - sidste år var det på ældreområdet og den bekendte BDO-rapport på børneanbringelsesområdet. Det skal nu vælges, hvilke analyser der skal gennemføres i 2010-2011. Åben drøftelse. Økonomiudvalget godkendte i store træk de foreslåede budgetanalyser, dog for en enkelts vedkommende betinget af, om et bestemt lovforslag bliver vedtaget. Desuden skal det vurderes, om det vil være relevant at gennemføre en analyse af tidsanvendelsen i administrationen.

03. Der er ønske om at forenkle diverse arbejdsgange ved at reducere antallet af bevillings-/konteringsområ­der fra 23 til 17. På økonomiområdet foreslås 'admini­stration', 'øvrige områder' og 'lønpuljer mv.' slået sammen til 'administration og tværgående puljer', på socialområdet foreslås 'forebyggende foranstaltninger og anbringelser, børn og unge' og 'tilbud til voksne med særlige behov' slået sammen til 'handicap (børn og voksne)', og på miljø- og teknikområdet foreslås dels 'miljø og forsyning' og 'affaldshåndtering' slået sammen til 'miljø og teknik, forsyningsvirksomheder', dels 'miljø mv.', 'veje og kollektiv trafik' og 'faste ejen­domme' slået sammen til 'miljø og teknik, skattefinan­sieret'. En økonomi-teknisk ting. Videresendes til godkendelse i Byrådet, dog med den ændring at 'forebyggende foranstaltninger og anbringelser, børn og unge' og 'tilbud til voksne med særlige behov' alligevel ikke slås sammen.

04. Regeringens 'Handlingsplan for frigørelse af res­sourcer' forudsætter, at Randers Kommune i år kan finde 8,7 mio. kr. ved effektivisering i form af afbu­reaukratisering, digitalisering, optimering på indkøbs­området og reduktion af sygefravær. Efter en runde blandt embedsmændene er der fundet i alt 3,4 mio. kr., som vurderes at kunne realiseres i år, stigende til 5,4 mio. kr. i 2013. Altså for lidt i forhold til det forud­satte, og endda kommer de 3,1 mio. kr. i alle årene 2010-2013 fra reduceret sygefravær, hvilket svarer til det beløb, staten har forudsat. Hele de manglende beløb stammer altså fra områderne afbureaukratise­ring, digitalisering og optimering på indkøbsområdet. På den baggrund arbejdes der nu i KL-regi for, at næste version af regeringens handlingsplan får mere realistiske målsætninger, mens der her og nu skal tages stilling til, om og i hvilket omfang der skal ar­bejdes videre med den nuværende version af hand­lingsplanen, mens de fundne - ikke tilstrækkelige - beløb indstilles til godkendelse. Godkendt.

05. Der er lavet en ny befolkningsprognose for årene 2011-2023, ifølge hvilken indbyggertallet ventes at stige fra 94.744 pr. 01/01 2010 til 102.781 pr. 01/01 2023, mens der i den gamle prognose forventedes et indbyggertal på 98.706 pr. 01/01 2020. En de facto efterretningssag, idet det formelt skal godkendes, at den nye prognose anvendes som grundmateriale i den fremtidige budgetlægning. Godkendt.

06. En revisionsberetning indeholder en enkelt be­mærkning, nemlig at 'en række instrukser ikke er ud­arbejdet/implementeret i henhold til kasse- og regn­skabsregulativets bestemmelser', og at 'en række in­terne kontroller ikke er udført'. Kommunen har reage­ret ved at tilkendegive at en del instrukser nu er ud­arbejdet og implementeret, og at de resterende del vil blive udarbejdet/implementeret ud fra en vurdering af væsentlighed, risiko og ressourcer. Desuden er en del kontrol nu er påbegyndt med tilbagevirkende kraft, og resten vil blive igangsat hurtigst muligt. For­melt skal revisionens bemærkning, herunder kommu­nens reaktion behandles politisk, hvorfor revisionsbe­retning og kommunens svar videresendes til godkendelse i Byrådet.

07. Den kommunale styrelseslov er blevet ændret på 3 punkter, som vedrører byrådets arbejdstilrettelæg­gelse mv., nemlig en stedfortræderordning, elektro­nisk formidling af materiale til Byrådets medlemmer og ophævelse af formkrav til offentliggørelse af kommu­nale oplysninger. Førstnævnte, stedfortræderordnin­gen, blev behandlet i Byrådets møde 22/03 2010, mens det med hensyn til elektronisk formidling af materiale til By­rådets medlemmer nu er muligt at beslutte at droppe materiale i papirform helt. Dette foreslås der først taget stilling til senere. Derimod foreslås den tredje ændring vedr. formkravene til offentliggørelse af kom­munale oplysninger gennemført straks. De nye regler gør det muligt at droppe annoncering af byrådsmø­der, årsbudget og budgetoverslag i Randers Amtsavis, og at droppe fremlæggelse af diverse kommunale papirer på biblioteker og i Borgerservice. Disse offent­liggørelser kan fremover finde sted alene på kommu­nens hjemmeside. Indstilles til godkendelse. Godkendt.

08. En projektgruppe har arbejdet med 'Hørninghus som konferencecenter' og har fået støtte på 105.325 kr. fra LAG Randers. Projektet vil skabe konference­faciliteter på landet, der ikke eksisterer i Randers Kom­mune i dag. 'Hørninghus som Konferencecenter' ud­nytter de eksisterende rammer i Hørninghus og åbner samtidig for, at Hørninghus' kan bruges til flere aktivi­teter end i dag. Som beskrevet i nyhedsanalysen Endelig en chance for at slippe af med nogle kom­munale penge har LAG Randers de facto råderet over kommunale midler, som i 2007 blev bevilget af Byrådet til at supplere LAG's egne midler med, og LAG Randers ønsker derfor projektet støttet med yderligere 200.000 kr. fra denne pulje. Indstilles til godkendelse. Godkendt af et flertal, idet Kasper Fuhr (SF) og Bjarne Overmark (BL) tog forbehold og ønsker supplerende sagsmateriale forelagt. Videresendes på ønske af Bjarne Overmark (BL) til Byrådet.

09. Randers Fjord Golfklub ønsker at udbygge og op­gradere sine faciliteter og har hertil fået støtte på 400.000 kr. fra LAG Randers. Efter samme princip som beskrevet i foregående punkt (og i nyhedsanalysen Endelig en chance for at slippe af med nogle kommu­nale penge) ønsker LAG Randers til­lige, at projektet støttes med 1 mio. kr. fra LAG Ran­ders' pulje af kom­munale midler. Indstilles til godkendelse. Godkendt af et flertal, idet Kasper Fuhr (SF) og Bjarne Overmark (BL) tog forbehold og med henvisning til, at de finder beløbet for højt.

10. En gammel byrådsbeslutning fra november 2008 om at 'se velvilligt' på at lade Randers Regnskov over­tage Snepladsen mv. til en udvidelse, skal nu effektu­eres. I mellemtiden har en lokalplan konkretiseret Regnskovens planer med området, og der er en bevilling på 10 mio. kr. på vej fra Region Midtjylland/­Vækstforum til virkeliggørelse af planerne, der er en del af Planet Randers projektet. Det foreslås, at Regn­skoven overtager området på samme vilkår som da Regnskovens fik sin oprindelige grund, og der er des­uden lavet et forslag til arbejdsfordeling i henseende
til håndtering af en mindre forurening af ældre dato. Endelig skal der findes et ny sted tilo bugbusserne, her foreslås det at flytte dem til Kasernen. Videresendes af et flertal til godkendelse i Byrådet, idet Bjarne Overmark (BL) stemte imod.

11. Der er lavet et forslag til retningslinjer for praksis, hvis en borger ønsker foretræde for et af Byrådets faste udvalg. En procedure-teknisk ting. Indstilles til godkendelse. Godkendt.

Sager fra Miljø- og Teknikudvalget:

12. Der er i 2009 afsluttet i alt 15 større anlægspro­jekter (6 byggemodningsprojekter, 7 vejprojekter og 2 anlægsprojekter inden for affaldsområdet). De sam­lede anlægsudgifter beløber sig til 75,7 mio. kr., og med anlægsbevillinger på i alt 74,9 mio. kr. er der samlet set sket en overskridelse på 0,8 mio. kr., sva­rende til 1%. Regnskaberne videresendes til godkendelse i Byrådet.

13. Efter længere tids tovtrækkerier har Taxinævnet enstemmigt besluttet en kompromisaftale, der skal sikre, at Dantaxi kan få tilført 5 bevillinger, samtidig med at det samlede antal taxibevillinger over tid ned­bringes fra nu 90-105 til 75-85. Konkret skal det ske ved, at der her og nu opslås 2 ledige taxibevillinger, og at yderligere 3 bevillinger opslås, i takt med at eksiste­rende bevillinger bliver ledige, og at Randers Taxa luk­ker for tilgang, indtil Dantaxi er vokset med 5 bevillin­ger. Derefter skal det samlede antal bevillinger ned­bringes ved ikke-genopslag af ledige bevillinger, idet Byrådet dog kan ændre beslutningen, hvis der skulle vise sig behov for yderligere bevillinger for at kunne opretholde et tilfredsstillende serviceniveau. Kompro­misaftalen bygger på et ønske om at opretholde 2 konkurrerende bestillingskontorer, og den konkrete udformning skyldes, at Dantaxi gerne vil have flere be­villinger og Randers Taxa færre, efter at Randers Taxa ikke genvandt sin hidtidige del af regionens vagtlæge­kørsel. I første omgang var Taxinævnets konklusion, at der ikke var behov for flere taxibevillinger, men på grund af den meget skæve fordeling mellem Randers Taxa (75 bevillinger) og Dantaxi (14 bevillinger), har Taxinævnet nu i stedet besluttet sig for den be­skrevne kompromisaftale. Videresendes til godken­delse i Byrådet.

14. Byrådet vedtog 11/05 2009 at forlænge bygge­linjerne ved Århusvej med 10 år, men efter at have modtaget diverse klager har Vejdirektoratet nu med­delt, at beslutningen er ugyldig, da der ikke har været foretaget høring af de berørte parter. En sådan høring er derfor blevet gennemført efterfølgende, således at der kan træffes en ny (lovlig) beslutning. Blandt høringssvarene er der en del, der udtrykker stærk utilfredshed med forlængelsen af byggelinjerne, men indvendingerne er enten velkendte eller over­trumfes af tinglysninger, lovgivning mv. Den oprinde­lige forlængelse videresendes derfor uændret til god­kendelse i Byrådet.

15. Kommunen får gennem 'Grøn Ordning' i gennem­snit tildelt et beløb på godt 200.000 kr. pr. nyopsat vindmølle. Pengene kan anvendes til lokale projekter, der fremmer lokal accept af vindmøller. Der foreslås nedsat et lokalt vindmølleråd, som skal afgøre hvilke projektansøgninger Randers Kommune skal indstille til støtte efter denne ordning. Da det efter loven skal være borgmesteren, der står som formel ansøger, foreslås et vindmølleråd bestående af borgmesteren som formand samt 1 medlem udpeget af Miljø- og Teknikudvalget, 1 medlem udpeget af Kultur- og Fri­tidsudvalget, 1 medlem udpeget af det Grønne Råd i Randers Kommune, og 1 medlem udpeget af LAG Randers, dvs. i alt 5 medlemmer. Indstilles til godken­delse. I Miljø- og Teknikudvalget stillede Jens Peter Hansen (V) ændringsforslag om, at vindmøllerådet i stedet sammensættes med borgmesteren samt 2 medlemmer udpeget af Miljø- og Teknikudvalget, 2 medlemmer udpeget af Kultur- og Fritidsudvalget, og 2 medlemmer udpeget af LAG Randers, dvs. i alt 7 medlemmer. Nedstemt i Miljø- og Teknikudvalget af et flertal på 4 (S+SF+BL) mod 3 (V+K), hvorefter Lone Donbæk Jensen (BL) stillede ændringsforslag om at følge den oprindelige indstilling, men med 3 med­lemmer udpeget af Miljø- og Teknikudvalget i stedet for 1. Godkendt i Miljø- og Teknikudvalget af samme flertal, idet 3 (V+K) stemte blankt. Indstilles til god­kendelse med denne ændring. Anders Buhl-Christensen (V) og Hans Kortbek (V) gen-foreslog det oprindelige forslag, dog med 2 repræsentanter fra Miljø- og Teknikudvalget og 2 repræsentanter fra Kultur- og Fritidsudvalget i stedet for 1 fra hver. Nedstemt af S-SF-BL (5 stemmer) mod de 2 forslagsstillere samt Frank Nørgaard (DF) og Daniel Madié (K). Indstillingen med ændringen fra Miljø- og Teknikudvalget blev videresendt til godkendelse i Byrådet, idet det nedstemte mindretal tog forbehold.

16. Et byfornyelsesarbejde med renovering af den fre­dede ejendom Vestergade 35 er afsluttet, og det endelige byggeregnskab foreligger nu. Udgiften på 5,3 mio. kr. er præcis det dobbelte af bevillingen, og med 50% statsrefusion passer pengene. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

17. Et byfornyelsesarbejde med renovering af den fre­dede ejendom Vestergrave 48 er afsluttet, og det endelige byggeregnskab foreligger nu. Udgiften på 3,9 mio. kr. er præcis det dobbelte af bevillingen, og med 50% statsrefusion passer pengene også her. Videre­sendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

18. Et planlagt byggeri på Jens Otto Krags Plads står umiddelbart foran at skulle påbegyndes, og de kom­munale anlægsarbejder ved etablering af den nye plads og renovering af Stemannsgade og Carøesgade skal derfor også. Der søges i den anledning en anlægs­bevilling på 21,1 mio. kr. til første etape af pladsen. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

19. Forbedrede lånemuligheder som det på Økonomi­udvalgets møde 07/12 2009 blev besluttet at benytte sig af, gør det muligt at fremrykke færdiggørelsen af boligområdet Rebet - dog kun delvis, fordi området endnu ikke er tilstrækkeligt udbygget, til at det kan gøres helt færdigt. Der søges derfor om en anlægsbe­villing på 2 mio. kr. til den del af arbejdet, der kan ud­føres nu. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

Sag fra Kultur- og Fritidsudvalget:

20. Forligspartierne bag budget 2010 indgik i begyn­delsen af marts 2010 et tillægs-forlig om fordelingen af 4,2 mio. kr., som var den andel, (Ny) Randers Kom­mune fik ved at træde ud af affaldsselskaberne Reno Djurs og Reno Syv, som Ny Randers-kommunerne uden for Gl. Randers betjente sig af før kommunesam­menlægningen - et beløb som i første omgang gik til den nye fælles kommunale affalds-enhed, men som på Byrådets møde 26/10 2009 blev omdirigeret til kom­munekassen uden nærmere angivelse af, hvad penge­ne konkret skulle bruges til. Nærmere angivelse er der imidldertid nu i tillægs-forliget om budgettet, og bl.a. gives der 1 mio. kr. som et engangsbeløb til eventpul­jen. Hvilket nu skal behandles for­melt for at udmønte forliget. Videresendes til godken­delse i Byrådet, idet Bjarne Overmark (BL) - der ikke med i hverken budgetforlig eller tillægs-forlig - tog forbehold.

Sag fra Børn og Skoleudvalget:

21. Der er afsat midler til at etablere en ny kombi­neret daginstitution, og Børn og Skoleudvalget beslut­tede på sit møde 01/09 2009 at der skulle arbejdes med et konkret projekt i Stevnstrup, der måske kunne komme i betragtning i en arkitektkonkurrence i regi af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Imidlertid er det nu afgjort, at Randers Kommunes projekt ikke vil få tilskud, hvorfor projektet skal gennemføres på anden måde. Der er 2 mulige placeringer af institutionen i Stevnstrup: ved Munkholmskolen eller ved sports­banerne i Stevnstrup by, og embedsmændene foreslår at udbyde opgaven i totalentreprisekonkurrence, så­ledes at man får mindst 5 forskellige forslag at vælge imellem. En arktiketkonkurrence er fravalgt, fordi en sådan vil kræve udbud i henhold til EU-regler. Det slipper man for, herunder slipper man med et mindre tidsforbrug, ved en totalentreprisekonkurrence. Ind­stillet af Børn og Skoleudvalget til godkendelse, men vide­resendes til Byrå­det uden stillingtagen, idet sagen ønskes yderligere belyst.

Sager fra Sundheds- og Ældreudvalget:

22. Ifølge samme tillægs-forlig som nævnt under punkt 20 skal der etableres et såkaldt 'trygheds­hotel' ved Kollektivhuset - en betegnelse der dækker over 15 korttidspladser til forebyggelse af hospitalsind­læggelser og til anden aflastning. Denne del af tillægs-forliget skal nu udmøntes i en anlægsbeviling på 5,1 mio. kr. til indretning af Kollektivhusets nedlagte pleje­afdeling til det nye formål. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

23. Et spørgsmål om placering af 11 'skæve' boliger inkl. fælleshus ('Åbo 2') til personer med dobbeltdia­gnoser har været et stykke tid undervejs i sagsbehandlingen, efter at Sundheds- og Ældreudval­get på sit møde 04/03 2010 pegede på Blommevej blandt i alt 3 mulige placeringer. De 2 andre er Kristrup Engvej ved Tronholmen (meget lavtliggende) og Toldbod­gade (også meget lavtliggende, desuden på den 'for­kerte' side af strandbeskyttelseslinjen). Derfor blev det til Blommevej (ugenert, gode udvidelsesmu­ligheder), men på vej til endelig godkendelse i Byrådet blev sa­gen på Økonomiudvalgets møde 15/03 2010 i stedet sendt tilbage til Sundheds- og Ældreudvalget med en opfor­dring til revurdering af placeringen. Udvalget fastholder imidlertid Blommevej-placeringen og indstiller den til godkendelse. Udgået.

24. Der skal næste år købes nyt inventar til det nye Sundhedscenter, som er ved at blive bygget på Thors Bakke. Prisen ventes at løbe op i 9,2 mio. kr., hvoraf en stor del skyldes dyrt specialudstyr til den kommu­nale Tandpleje. Tandplejen holder i dag til i lokaler på Reiersensvej, som ventes at kunne sælges for 6 mio. kr. Det foreslås derfor gjort næste år, og pengene brugt til inventar, mens de resterende 3,2 mio. kr. skal indarbejdes, når der senere på året skal lægges bud­get for 2011 og de følgende år. Videresendes til god­kendelse i Byrådet.

Sag fra Socialudvalget:

25. Ejendomsforeningen Kronjylland (private udlejere) har klaget til Statsforvaltningen Midtjylland over kom­munens praksis for indbringelse af sager om huslejens størrelse for Huslejenævnet. Statsforvaltningen beder i den anledning om en redegørelse, hvorfor der er lavet et notat om kommunens syn på sagen (som er, at man har handlet korrekt). Videresendes til godkendelse i Byrådet.

26. På grund af en budgetoverskridelse på handicapområdet i 2009 foreslås en række besparelser i 2010 og frem. Forslaget skal sendes i høring inden endelig behandling, hvortil der foreslås en tidsplan. Skønt han ikke er medlem af Økonomiudvalget, deltog Mogens Nyholm (R) i behandlingen af dette punkt, i sin egenskab af part i det budgetforlig besparelsen omfatter. Tidsplanen for høring af spareplanen blev tiltrådt, hvilket i praksis vil sige at spareplanen sendes til 1. behandling i Socialudvalget. Bjarne Overmark (BL) tog forbehold overfor selve spareplanen.

Lukkede sager:

27. Køb af ejendom.

28. Salg af jord.

29. Ekspropriationssag, køb og salg af ejendom.

30. (Lukket sag).

31. Kantine på Kasernen.



 > Det officielle referat


Referater af tidligere møder: 15/03 2010, 23/02 2010, 01/02 2010, 11/01 2010, 07/12 2009, 09/11 2009, 19/10 2009, 29/09 2009, 21/09 2009, 07/09 2009, 24/08 2009



Tilbage til Politikværksted Classic


© DitRanders

Valid HTML 4.01 Strict
Valid CSS Level 3

Essex Park ©DitRanders
Essex Park. © DitRanders

Krukken ©DitRanders
Krukken. © DitRanders





Fra dagsordenens punkt 07, sagsfremstilling:
(Der foreslås) følgende offentliggørelsesformer:
- Byrådets mødeplan og afholdelse af ordinært by­rådsmøde skulle tidligere be­kendtgøres i den lokale presse efter byrådets nær­mere bestemmelse. Of­fentliggørelse er nu til­strækkelig.
Hidtil har kommunen ud­sendt en annonce i Ran­ders Amtsavis, hvor der oplyses om mødetidspunkt og sted, samt at dagsor­den og protokol kan ses på kommunens hjemmeside, på bibliotekerne og i Bor­gerservice. Det foreslås, at kommunen fremover alene afgiver denne information på kommunens hjemme­side.
- Sagsfortegnelse og be­slutningsprotokol fra Byrå­dets møder samt sagsfor­tegnelse for møder i Øko­nomiudvalget og de ståen­de udvalg skulle tidligere være fremlagt et eller flere steder i kommunen. Of­fentliggørelse er nu til­strækkelig.
Hidtil har sagsfortegnelser og beslutningsprotokoller været tilgængelige på kommunens hjemmeside samt været fremlagt på bibliotekerne i kommunen samt i Borgerservice. Det foreslås, at Økonomiudval­gets og Byrådets sagsfor­tegnelser mv. fortsat frem­lægges på bibliotekerne i kommunen samt i Borger­service, men at udvalgenes sagsfortegnelse mv. alene offentliggøres på kommu­nens hjemmeside.
- En kort redegørelse for indholdet af årsbudgettet og budgetoverslagene skulle tidligere udsendes til kommunens beboere eller indrykkes i den lokale pres­se efter Byrådets bestem­melse. Dette skal nu kun offentliggøres.
Hidtil har kommunen ind­rykket en annonce i Ran­ders Amtsavis med redegø­relse for det vedtagne budget mv. som anført ovenfor. Det trykte bud­get er tilgængeligt på bib­liotekerne samt i Borger­service. Derudover er såvel forslag til årsbudget og det endeligt vedtagne budget offentliggjort på kommu­nens hjemmeside.
Det foreslås, at kommunen fremover alene afgiver in­formationer om budget og regnskab mv. på kommu­nens hjemmeside, og at til­gængeligheden på bibliote­ket og Borgerservice fort­sætter som hidtil.
 
Vestervold ©DitRanders
Vestervold. © DitRanders.dk
 
Snepladsen ©DitRanders
Snepladsen og dens fremtidige indretning til Regnskovens udvidelse, jfr. punkt 10. © DitRanders
 
Randers Regnskov ©DitRanders.dk
Randers Regnskov set fra Vorup Enge. © DitRanders.dk
Fra dagsordenens punkt 10, sagsfremstilling:
Forvaltningen vurderede forrige år, at salgsværdien af Snepladsen samt Bog­busgaragen udgjorde i un­derkanten af 5 mio. kr. ved salg til erhvervsformål. Grundet det generelle pris­fald er salgsværdien i dag formentlig nærmere 4 mio. kr. Ved salget af jord til Regnskovens kupler blev købesummen i sin tid fast­sat til den offentlige grund­værdi, men således at kø­besummen først forfalder, hvis Regnskoven måtte vi­deresælge grunden til tredjemand og maksimalt 1,5 mio. kr. Overdragelsen af Snepladsen og Bogbus­garagen forestilles på prin­cipielt samme vilkår. Den offentlige vurdering af Sne­pladsen (Hvidemøllevej 1B) og Bogbusgaragen (Hvide­møllevej 1C) er i 2008 1.630.000 kr. i alt. Da den offentlige vurdering mulig­vis forsvinder på sigt, fore­slås det, at købesummen i stedet fastsættes som gennemsnittet af to vur­de­ringer foretaget af uaf­hængige ejendomsmægle­re på tidspunktet for Regn­skovens eventuelle videre­salg. Den maksimale købe­sum foreslås at udgøre 1.630.000 kr. med tillæg
af stigningen i nettopris­indekset.
 
Østervangsvej ©DitRanders
Østervangsvej. © DitRanders
 
Nøglen ©DitRanders
Nøglen ved Værket. © DitRanders
Fra dagsordenens punkt 04, sagsfremstilling:
I effektiviserings- og af­bureaukratiseringsstrate­gien er der opstillet 5 prin­cipper, der danner rammen for effektiviseringsarbejdet:
- Randers Kommune vil ar­bejde aktivt for at frigøre ressourcer via effektiviserin­ger og afbureaukratisering.
- Effektiviseringsgevinster der ligger under hovedkon­to 6 (administrationen) godskrives besparelseskrav i budget 2010-2013.
- Effektiviseringsgevinster på øvrige områder synlig­gøres og forbliver under det enkelte fagudvalg til bedre borgernær service.
- Initiativer der er vedtaget ved lov og færdigforhand­let med KL, har første prio­ritet.
- Det forudsættes, at Ran­ders kommune kan hente fuld gevinst af de statslige tiltag.
 
Kejsergården ©DitRanders
Kejsergården. © DitRanders
 
Randers Havn ©DitRanders
Randers Havn. © DitRanders