DitRanders.dk
- det er DIT Randers

Udvalgsmødereferat

Opdateret 16/03 2010

Økonomiudvalget

Referat af møde 15/03 2010

Dagsorden med 26 sager.

Sag fra Socialudvalget:

01. Efter at en lokalplan for området blev vedtaget på Byrådets møde 26/10 2009 er der nu lavet tegninger og udbudsmateriale til en ny Naturskole. Anlægsud­giften forventes at være 17,2 mio. kr. Der søges der­for en bevilling på dette beløb (hvoraf Aage V. Jensen Naturfond bidrager med 7,5 mio. kr. og Friluftsrådet med 1 mio. kr.). Indstilles til godkendelse, idet der efterlyses yderligere oplysninger om, hvad der egentlig ligger denne bemærkning i sagsfremstillingen: 'Det resterende beløb på 1,1 mio. kr. af Randers Kommu­nes udgift afholdes inden for bevillingsområde miljø m.v. under Miljø- og Teknikudvalget'. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

Administrative sager:

02. I kommunens administration skal der ske udmønt­ning af en uspecificeret besparelse på 10 mio. kr., som var en del af budgetforliget for 2010. Oveni kommer det underskud, som er opstået, ved at kommunen lejer SKATs ledige lokaler i Toldbodgade, og ved eta­blering af kantinetilbud i kommunens lejemål på Kaser­nen, således at den samlede spare-øvelse omfatter 12,9 mio. kr. Pengene foreslås fundet ved at ned­lægge stillinger - i alt 23, heraf 6 på chef-/lederniveau. Der skal dog ikke ske afskedigelser, i stedet skal reduk­tionen ske ved naturlig afgang og omplaceringer. For­slaget har være sendt i høring i MED-områdeudvalget for Administrationen, og der er også kommet udtalel­ser fra en hel stribe medarbejdergrupper, der alle ud­trykker beklagelse over besparelserne, men uden at anvise andre muligheder. Udtalelsen fra Borgerservice skiller sig ud ved at foreslå konkret, hvordan afdelin­gens besparelse kan udmøntes, nemlig ved at ind­skrænke åbningstiden. Et gammelt stridspunkt, som nu måske kan få nyt liv. En anden udtalelse fortjener også at blive nævnt, nemlig fra Økonomiafdelingens Betalingskontor, der syrligt noterer sin 'undren (over) at kommunen har valgt at fastholde statslige arbejds­pladser, som finansieres ved yderligere nedlæggelser af kommunale arbejdspladser, når staten så samtidig væl­ger at lukke for borgerhenvendelser ved skattecentret i Randers og derved øger presset på den kommunale borgerservice og Betalingskontoret'. Udsat.

03. En opgørelse over uafsluttede anlægsprojekter i 2009 viser, at der er uforbrugte rådighedsbeløb på 159,9 mio. kr., og det foreslås, at beløbet overføres til 2010. En økonomi-teknisk ting. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

04. Byrådets nuværende Vision 2016 skal fornyes, og da den er 10-årig, skal den nye hedde Vision 2020. Visionen er udtryk for, hvordan Byrådet ønsker at ud­vikle Randers Kommune, og det foreslås, at den skal indeholde 6 overordnede og tværgående visionsområ­der, 3 indsatsområder og 13 politikområder. Desuden er der lavet en plan over de aktiviteter, der skal bringe Vision 2020 til verden. Indstilles til godkendelse. God­kendt.

05. Status over implementeringen af bosætningspoli­tikken, informationsarbejdet i den forbindelse samt op­læg til mulige fremtidige projekter. En efterretnings­sag.

06. Der skal tages principiel stilling til, om kommunen ønsker at overtage Udbyhøj Havn, der i dag ejes og drives af en forening. Denne har gennem flere år ar­bejdet på at få udvidet og renoveret den eksiste­rende havn. (Ny) Randers Kommune har tidligere givet garantitilsagn for 8,6 mio. kr. og den daværende Nør­hald Kommune har givet støttetilsagn for knap 1 mio. kr. Desuden har Økonomiudvalget i (Ny) Randers Kom­mune i foråret 2009 'set velvilligt' på muligheden for at købe en grund af foreningen for 3 mio. kr., en grund hvor der vil kunne bygges ferieboliger, men der er ikke truffet formel beslutning af nogen slags. Senest har der været holdt møde mellem foreningens bestyrelse, kommunale embedsmænd samt nøglepersoner fra By­rådet, og alle er enige om, at hele havneprojektet bedst realiseres og drives i kommunalt regi. Der er dog stadig mange uafklarede punkter, og embedsmæn­dene anbefaler derfor, at projektet analyseres til bunds, inden der træffes endelig beslutning. Åben drøftelse. Godkendt, således at embedsmændene nu undersøger konsekvenserne nærmere, så sagen i løbet af ca. 3 måneder kan tages op på ny, og der kan træffes en endelig beslutning.

07. Underværket skal ifølge sine vedtægter have sit regnskab godkendt af Byrådet, og regnskabet for 2009 foreligger nu uden anmærkninger. Videresendes til godkendelse i Byrådet, herunder indstilles det, at Økonomiudvalget fremover får bemyndigelse til at foretage godkendelsen på Byrådets vegne.

08. Den kommunale styrelseslov er blevet ændret, så­ledes at der nu kan indkaldes stedfortrædere for by­rådsmedlemmer, der er af forskellige nærmere specifi­cerede grunde er fraværende i mindre end en måned. Efter de gamle regler var det kun helbredsgrunde, der gjorde dette muligt, mens der ved andre begrundelser skulle være tale om fravær i mere end en måned. Hvis de nye regler skal anvendes, kræver det en beslutning i Byrådet, herunder om der skal fastsættes en anden undergrænse for fraværets varighed, eller der slet ikke skal være nogen. Åben drøftelse. Godkendt.

09. Borgmesteren traf 03/03 beslutning om at støtte Røde Kors' nødhjælpsarbejde efter et jordskred i Mount Elgon området i Uganda, hvor Randers' partner­skabsby Mbale liggeri Uganda. Efter reglerne kan borg­mesteren 'afgøre sager, som ikke tåler opsættelse eller ikke giver anledning til tvivl'. Efter de samme reg­ler skal borgmesteren efterfølgende give Byrådet en redegørelse. Støtten til Røde Kors blev givet med
1 kr. pr. indbygger = 94.776 kr. fra Erhvervsudviklings­puljen. Godkendt, dog mener V+DF ikke, at sagen var uopsættelig.

10. Hvert år mødes borgmestre og kommunaldirektø­rer med ledsagere fra de 5 nordiske venskabsbyer Åle­sund, Västerås, Lahti, Akureyri og Randers til kontakt­mandsmøde. I 2010 holdes kontaktmandsmødet i Lahti, og da borgmesteren er forhindret, deltager denne gang kun kommunaldirektøren med ledsager. En efterretningssag.

11. Visit Randers vil igangsætte et erhvervsturisme-projekt 'Meet Randers', som er et samarbejde mellem Visit Randers og en lang række virksomheder med det mål at tiltrække flere møder og konferencer til Ran­ders. Til formåles søges om 150.000 kr. i 2010 og 75.000 kr. i 2011 fra Erhvervsudviklingspuljen. Indstil­les til godkendelse. Godkendt.

Sager fra Miljø- og Teknikudvalget:

12. Et forslag til Infrastrukturpolitik, som skal omsætte Byrådets Vision 2016 til konkrete indsatsområder, har været i høring og er nu klar til endelig godkendelse. Blandt høringssvarene skiller især ét sig ud - det er Vejdirektoratet, der påtaler, at det et sted i Infra­strukturpolitikken er nævnt som en forudsætning, at staten anlægger østforbindelsen over/under Randers Fjord. Vejdirektoratet præciserer, at der aldeles ikke er taget stilling til, om det en Østbro er en statslig op­gave, og det bliver nu indskrevet i den endelige ver­sion af Infrastrukturpolitikken. Derudover har både Randers Havn og flere af virksomhederne på havnen påpeget, at der arbejdes med muligheden for at an­lægge en ny vej til den nye havn, hvilket vil kunne flytte en del af den tunge trafik væk fra byen. Dette aspekt skrives derfor også ind i den endelige version af Infrastrukturpolitikken. I Miljø- og Teknikudvalget fremsatte Kasper Fuhr intet mindre end 5 forslag til tekstændringer, hvor hovedindholdet for de 3's ved­kommende bestod i at tilføje ordet 'klima' i forskellige sammenhænge, mens de 2 øvrige udtrykte forskellige grader af afstandtagen fra Bolværkslinjen, som ellers bakkes op af et massivt flertal i Byrådet. Samtlige 5 ændringsforslag blev nedstemt af et flertal på 7 (S+V+K) mod 2 (SF+BL). Forslaget til Infrastruktur­politik indstilles derfor til godkendelse, idet Kasper Fuhr (SF) tog forbehold for de elementer af den, der indgik i hans ændringsforslag i Miljø- og Teknikudvalget. Videresendes til godkendelse i Byrådet, idet Kasper Fuhr (SF) genfremsatte de samme 5 ændringsforslag, som blev nedstemt af et flertal på 7 mod 2 (SF+BL).

13. Som det blev besluttet på Miljø- og Teknikudval­gets møde 11/02 2010 er mulighederne for at placere test­møller, de såkaldte prototypevindmøller, i Randers Kommune blevet undersøgt. Der er fundet 6 lokalite­ter, der overholder de miljøkravene, heraf ligger 2 dog i fredskov (Sødringholm Skov og Hungstrup Skov) og er derfor uhensigtsmæssige. Tilbage er 4 lokaliteter, alle i det nordøstlige hjørne af kommunen. 3 af områ­derne indgår i forvejen i vindmølleplanen, der blev vedtaget på Byrådets møde 01/03 2010, hvorfor disse i givet fald må udgå af vindmølleplanen. Det 4. område ligger meget tæt på Randers Fjord, og ingen af de 4 områder kan i øvrigt opfylde Miljøministeriets ønsker om det antal møller, der skal være plads til, og om at de skal kunne opstilles i nord/syd-gående retning. I givet fald skal (alle eller nogle af) områderne meldes ind til By- og Landskabsstyrelsen senest 19/03 og kan først efterfølgende godkendes endeligt i Byrådet. Og under alle omstændigheder er det op til statslige myn­digheder, om områderne accepteres som testområ­der. Miljø- og Teknikudvalget har indstillet 2 af de 3 områder, der i forvejen indgår i vindmølleplanen, samt det nævnte område tæt på Randers Fjord. Inden sagens behandling i Økonomiudvalget forsøges der indhentet udtalelser fra Danmarks Naturfredningsfor­ening, fra berørte parter i forhold til igangværende projekter samt fra vindmølleindustrien. Videresendes til godkendelse i Byrådet, idet det forudsættes, at de områder der ikke bliver udtaget til testområder, fortsat vil indgå i vindmølleplanen.

14. Der er behov for at få fastlagt principper for, hvor­dan energiforbruget styres inden for de forskellige kommunale områder ('aftaleenheder'). Der skal være en tilskyndelse til at reducere energiforbruget og til at sikre, at kommunen anvender den mest energirigtige teknologi. Konkret foreslås det at udlægge energi­budgetterne til aftaleenhederne, at sikre en systema­tisk registrering af aftaleenhedernes energiforbrug, at fastlægge retningslinjer for gennemførelse af energi­besparende foranstaltninger og at sikre kompetence­udvikling af nøglepersoner i forhold til aftaleenheder­nes energistyring. Videresendes til godkendelse i By­rådet.

15. Det foreslås, at puljen til bygningsvedligholdelse i 2010 øges med 15 mio. kr., der fremrykkes fra 2013. Forslaget er et led i den generelle fremrykning af pro­jekter, der er muliggjort af de øgede lånemuligheder til anlægsprojekter på Finansloven for 2010. Videre­sendes til godkendelse i Byrådet.

16. Byrådet besluttede på sit møde 16/10 2009 at suspendere projektet 'Tre bydele uden støjgener', efter at den ene bydel (Vorup) var færdiggjort, og der ikke var penge til de 2 andre. Undervejs i udvalgs­behandlingen var beslutningen blevet ændret fra 'af­sluttes' til 'sættes i bero', og hvad forskellen på de to ordvalg betyder, illustreres af, at det nu foreslås at vække projektet til live igen og færdiggøre også de 2 resterende bydele Hornbæk og Helsted. Projektet var udtænkt som en måde at løse to problemer med hinanden, så at sige, idet man kunne skaffe sig af med overskudsjord fra diverse byggeprojekter ved at bruge jordfyld til at bygge støjvolde mod trafikstøj fra motor­vejen. Imidlertid gik projektets udgifter og indtægter alligevel ikke helt lige op, som man skulle have troet, derfor pausen fra oktober til nu. Men Miljø- og Teknik­udvalget besluttede på sit møde 13/01 2010, at 2010-bud­gettets uspecificerede rådighedsbeløb på 1,1 mio. kr. til 'diverse vejprojekter', skulle bruges til bl.a. dette projekt, hvorfor der nu ansøges om en anlægsbevilling på 140.000 kr., det forventes at koste (i år - og hvert af de næste ca. 10 år). Videresendes til godkendelse i Byrådet.

17. Med få måneders varsel har kommunen fra Miljø­center Århus fået forbud mod fortsat drift af den eta­blerede del af det nuværende affaldsdeponi ved Ran­ders Affaldsterminal efter 01/04 2010 - fristen kan dog forlænges med 2 måneder til 01/06 2010, hvis der an­lægges et nyt afsnit af affaldsdeponiet. Deponiet er i søgelyset, fordi det pga. den korte afstand til Guden­å/Randers Fjord regnes for at være 'kystnært', og det har da også meget længe været kendt, at der skulle gøres noget. Alligevel er afgørelsen faldet ganske pludseligt, i betragtning af at Gl. Randers Kommune allerede i 2001 henvendte sig til det daværende Århus Amt med et forslag til en løsning. I årene efter blev der arbejdet en del med planen, men efter en ny revideret plan i 2006 gik arbejdet i stå i amtet. Efter amternes nedlæggelse overgik opgaven 01/01 2007 til Miljøcenter Århus, som er en del af By- og Landskabs­styrelsen under Miljøministeriet. Miljøcenter Århus rea­gerede imidlertid ikke før i oktober 2009, til gengæld faldt den nævnte afgørelse inkl. forbud mod fortsat drift hurtigt, 21/12 2009. Afgørelsen får større konse­kvenser end forudset, i og med at det nuværende deponi-afsnit skal lukkes og et nyt etableres. Anlægs­projektet er ikke indregnet i budgettet, af den simple grund at ingen kendte til det før efter budgetved­tagelsen. Embedsmændene har klaget over afgørelsen vedrørende forskellige forhold og detaljer i sagen, men mener i øvrigt ikke, at man kan undgå at etablere et nyt deponiafsnit. Der søges derfor en anlægsbevilling på 4,2 mio. kr. til arbejdet. Videresendes til godken­delse i Byrådet.

Sag fra Kultur- og Fritidsudvalget:

18. Egnsteateraftalen mellem Randers Egnsteater og Randers Kommune udløber med udgangen af 2010, og der er derfor lavet forslag til ny egnsteateraftale. Den er i princippet en videreførelse af den nugæl­dende, dog er der indført rammestyret refusion (et fast beløb i stedet for en procentdel), hvilket kan komme til koste kommunen flere penge end hidtil (dette har Byrådet dog tidligere udtrykt velvilje over for at løse). Videresendes til godkendelse i Byrådet, idet Kasper Fuhr (SF) i Økonomomiudvalget forgæves foreslog, at merudgiften holdes inden for budgettet 2011-2014 (nedstemt af et flertal, 7 mod 2 (SF+BL)).

Sager fra Børn og Skoleudvalget:

19. Et anlægsarbejde med udvidelse af 2 daginstitu­tioner i Helsted og Hornbæk med vuggestue- og bør­nehavegrupper er afsluttet, og det endelige anlægs­regnskab foreligger nu. Udgiften på knap 7 mio. kr. holder sig lige inden for bevillingen, men da beløbet er over 2 mio. kr., skal regnskabet behandles politisk. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

20. Et anlægsarbejde med modernisering og renove­ring af Fårup Skole med bl.a. varmestyringsanlæg og lokaleændringer er afsluttet, og det endelige anlægs­regnskab foreligger nu. Udgiften på 2,4 mio. kr. holder sig rigeligt inden for bevillingen (knap 3 mio. kr.), men da beløbet er over 2 mio. kr., skal regnskabet behand­les politisk. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

21. En 'arvesag' fra Gl. Randers Byråd: et anlægsarbej­de med udbygning på Hornbæk Skole med etablering af 2 nye klasselokaler er afsluttet, og det endelige anlægsregnskab foreligger nu. Udgiften på 4 mio. kr. overskrider bevillingen med ca. 0,4 mio. kr., begrundet i dels prisstigninger i tidsrummet fra planlægningen i 2006-2007 til færdiggørelsen i 2009, dels skærpede brandsikringskrav. Overskridelsen hentes rigeligt ind ved mindreforbruget på anlægsarbejdet i næste punkt, men da beløbet er over 2 mio. kr., skal regn­skabet behandles politisk. Videresendes til godken­delse i Byrådet.

22. Endnu en 'arvesag' fra Gl. Randers Byråd: et an­lægsarbejde med en række om- og udbygningsarbej­der på Rytterskolen og Vorup Skole er afsluttet, og det endelige anlægsregnskab foreligger nu. Udgiften på 24,2 mio. kr. holder sig rigeligt inden for bevillingen (25,6 mio. kr.), men da beløbet er over 2 mio. kr., skal regnskabet behandles politisk. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

Sag fra Sundheds- og Ældreudvalget:

23. Som en del af psykiatriafdelingens hjemløseplan blev det på Byrådets møde 18/01 2010 godkendt, at der skal etableres 11 skæve boliger inkl. fælleshus ('Åbo 2') til mennesker med dobbeltdiagnoser. Der er 3 mulige placeringer, som der nu politisk skal vælges imellem: Kristrup Engvej ved Tronholmen (meget lavt­liggende), Toldbodgade (også meget lavtliggende, desuden på den 'forkerte' side af strandbeskyttelses­linjen) og Blommevej (ugenert, gode udvidelsesmulig­heder). Foruden disse 3 har man for en ordens skyld undersøgt mulighederne for at udvide Åbo '1' på Hvidemøllevej, men det strider imod en nylig besluttet lokalplan for udvidelse af Randers Regnskov ved 'sne­pladsen'. Pilen peger kort sagt på Blommevej, hvilket indstilles til godkendelse, men Økonomiudvalget til­bagesendte i stedet sagen til Sundheds- og Ældreud­valget med opfordring til revurdering af placeringen.

Lukkede sager:

24. Udbud af udlejningsejendom

25. Købstilbud på storparceller

26. (Lukket sag).



 > Det officielle referat


Referater af tidligere møder: 23/02 2010, 01/02 2010, 11/01 2010, 07/12 2009, 09/11 2009, 19/10 2009, 29/09 2009, 21/09 2009, 07/09 2009, 24/08 2009



Tilbage til Politikværksted Classic


© DitRanders

Valid HTML 4.01 Strict
Valid CSS Level 3

BioCity ©DitRanders
BioCity. © DitRanders

Kulturhuset ©DitRanders
Kulturhuset. © DitRanders





Fra dagsordenens punkt 04, sagsfremstilling:
Visionsprocessen indebæ­rer følgende aktiviteter:
- Interview med alle by­rådsmedlemmer om visio­ner og værdier
- Seminar, hvor byrådsmed­lemmerne behandler ud­kast til vision
- Vedtagelse af Vision 2020 på byrådsmøde 21/06
(...)
... forslag til 6 overordnede og tværgående visionsom­råder:
- Det udvikler os - og det lever vi af: uddannelse, er­hverv og beskæftigelse
- Det er vores rammer: in­frastruktur, miljø, klima og bosætning
- Det giver os kræfter: det levende samfund, kultur, fritid, sundhed, integration, idræt, det civile/frivillige samfund
- Det er vores fælles an­svar: når der er behov for særlige hensyn, borgere med nedsat fysisk og/eller psykisk/social funktions­evne/sindslidelse, familier med særlige behov, ældre med særlige behov
- Det er vores fælles frem­tid: børn og unge
- Det er vores identitet: Randers er i konkurrence, fokusering på de para­metre der gør Randers by og kommune konkurrence­dygtig
(...)
... særlige indsatsområder for at realisere visionen:
- Uddannelse - set i brede­ste perspektiv, på tværs af skole og videregående ud­dannelse
- Bosætning - alle faktorer, der har betydning for, at endnu flere borgere i alle aldre er motiveret for at bo i Randers Kommune
- Sundhed - alle faktorer, der har indflydelse på og kan skabe rammer for det sunde liv på det lille/nære og store/ydre niveau for borgere i alle aldre
(...)
... Det foreslås (...), at der arbejdes ud fra følgende politikker:
- Erhvervspolitik
- Uddannelsespolitik (i bred forstand)
- Børn og ungepolitik
- Sundhedspolitik
- Politik for det fælles an­svar over for borgere med særlige behov
- Ældrepolitik
- Frivillighedspolitik
- Fritid og idrætspolitik
- Kulturpolitik
- Bosætningspolitik
- Politik for land- og byud­vikling
- Klima-, natur- og miljø­politik
- Mobilitetspolitik
 
Den Blå Bro ©DitRanders
Den Blå Bro. © DitRanders
 
Essex Park ©DitRanders
Essex Park. © DitRanders
Fra dagsordenens punkt 06, sagsfremstilling:
Projektet består af 4 ho­vedelementer:
- Overtagelse af det af foreningen Udbyhøj Havn ejede jord- og havneanlæg på Udbyhøj Havn
- Etablering af ny lystbåde­havn sydvest for eksiste­rende havn
- Renovering af eksiste­rende havn
- Udarbejdelse af plan for fremtidig drift
På nuværende tidspunkt vurderer forvaltningen, at det mest sandsynlige sce­narie vil være, at forenin­gen vederlagsfrit overdra­ger de eksisterende havne­anlæg til kommunen. Til gengæld skal foreningen leje den eksisterende, og til den tid nyrenoverede, havn i en periode på 10 år. Lejen skal i givet fald være favorabel og vil være bety­deligt under markedslejen. Foreningen vil så have mu­lighed for at fremleje de enkelte bådpladser til med­lemmerne. Kommunen vil have fuld rådighed over den nye havn med henblik på at udleje de enkelte bådpladser til markedspri­sen.
Hvorledes driften rent praktisk skal organiseres, herunder om Randers Havn skal medinddrages, er p.t. uafklaret.
 
Randers Havn ©DitRanders
Randers Havn. © DitRanders
 
Hadsundvejens Skole ©DitRanders
Hadsundvejens Skole. © DitRanders
 
Niels Ebbesen ©DitRanders
Niels Ebbesen. © DitRanders
 
J.V. Martins Plads ©DitRanders
J.V. Martins Plads. © DitRanders
 
Vestervold ©DitRanders
Vestervold. © DitRanders