DitRanders.dk
- det er DIT Randers

Udvalgsmødereferat

Opdateret 15/02 2010

Miljø- og Teknikudvalget

Referat af møde 11/02 2010

Dagsorden med 15 sager.

01. Introduktion til Miljø- og Teknikudvalgets sagsom­råde. En efterretningssag.

02. Der skal formelt gives en bemyndigelse til embeds­mændene, så de på egen hånd kan ekspedere diverse praktiske/ikke-politiske sagsgange uden at involvere udvalget og politikerne. Godkendt.

03. Da Byrådet på sit møde 14/12 2009 endeligt ved­tog en lokalplan for udvidelser i Paderup, blev det sam­tidig tilkendegivet, at der skulle laves en detailhandels­analyse, 'idet det er hensigten at balancere detailhan­delen mellem Randers midtby og Randers Storcenter'. Dette sættes i gang nu, forventet pris 500.000 kr. der tages fra erhvervsudviklingpuljen. Læs bloggen Hvordan en uønsket detailhandelsanalyse blev til en god idé om det langvarige forløb, der ledte frem her­til. Det foreslås at indhente tilbud hos 2 konsulent­firmaer, således at opgaven kan igangssættes til marts. Indstilles til godkendelse. Kasper Fuhr (SF) foreslog, at der om detailhandelsanalysens formål tilføjes, at der skal være fokus på skabelse af en mere levende midt­by, samt at de skal indgå i analysen, hvordan bymidten og centerområdet i Paderup kan komplementere hin­anden. Godkendt af et flertal på 4 (S+SF+BL), idet
3 stemte imod (V+K). Lone Donbæk Jensen (BL) foreslog, at analysen også skal belyse de klimamæssige konsekvenser af de forskellige muligheder for udbyg­ning af detailhandlen. Godkendt. Videresendes med disse 2 ændringer til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

04. Efter et langt tilløb er der blevet lavet en tema­plan for vindmøller, i form af et kommuneplantillæg der giver mulighed for at opstille vindmøller i en række nye områder. Samtidig er behandlingen af en række kon­krete ansøgninger om opsætning af vindmøller igang­sat, og på det seneste fremskyndet, fordi der ikke kan forventes tilskudsmuligheder for vindmøller efter 2011. Af samme grund er der lagt en forholdsvis stram tids­plan, således at først kommuneplantillæg og derefter nogle nødvendige VVM-redegørelser i forbindelse med konkrete ansøgninger kan ekspederes i rækkefølge med slutgodkendelse på et byrådsmøde 01/11 2010, idet målet er, at processen med etablering af de kon­krete vindmølleprojekter kan iværksættes straks der­efter. Videresendes med to mindre tekstændringer i vindmølleplanen (detaljer: se teksten til højre for det nederste foto) til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, idet embedsmændene skal fremskaffe nogle supplerende oplysninger til sagsbehandlingen i Økono­miudvalget. Et forslag fra V (beskrevet i denne presse­meddelelse) om at vindmølleplanen i overens­stemmelse med et regeringsinitiativ også skal rumme plads til testvindmøller, blev henvist til næste møde, hvortil der vil være klargjort materiale herom.

05. En bevarende lokalplan for Vester Altanområdet har været i høring, uden at der er kommet afgørende indsigelser. Videresendes til endelig godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

06. Som det blev besluttet på Økonomiudvalgets mø­de 07/12 2009, søges en række projekter fremrykket på grund af øgede lånemuligheder til anlægsprojekter. Det gælder bl.a. færdiggørelse af erhvervsområdet Frederiksdalvej, hvoraf en andel på 4,9 mio. kr. ønskes fremrykket fra 2012-2013 til 2010. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, idet det samtidig ønskes undersøgt, hvilke muligheder der er for at overføre overskydende rådighedsbeløb til andre rammekonti inden for udvalgets område.

07. De øgede lånemuligheder til anlægsprojekter, jfr. ovenstående punkt, åbner også mulighed for at fær­diggøre Torupdalvej, som på grund af en budgette­ringsfejl i sin tid ikke på de sidste 500 meter fra Jade­dalen og frem til Udbyhøjvej er blevet anlagt med samme udstyr som på resten af vejen. Der søges der­for en anlægsbevilling på 1,7 mio. kr. hertil, finansieret at lånepuljen. Videresendes til godkendelse i Økonomi­udvalget og Byrådet.

08. Samme som foregående punkt, her gælder det en VVM-undersøgelse vedr. Bolværkslinjen (VVM = Vurdering af Virkninger på Miljøet). Der søges en an­lægsbevilling på 2 mio. kr. Et forslag fra Kasper Fuhr (SF) om at sagen udsættes, indtil forundersøgelsen er afsluttet, blev afvist af et flertal på 5 (S+V+K), imod stemte 2 (SF+BL). Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, idet Kasper Fuhr (SF) og Lone Donbæk Jensen (BL) tog forbehold.

09. Transportministeriet har bedt Randers Kommune om eventuelle kommentarer til forslag til anlægslov for motortrafikvejen Sdr. Borup-Assentoft (det nordlige hængsel). Ikke overraskende er der ingen indvendin­ger. En efterretningssag. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget.

10. Samme som punkt 07 og 08, her gælder det om­bygning af motorvejsafkørsel 43, Sdr. Borup og vejen videre frem til Fragtmandscentralen på Engelsholmvej, således at det gøres muligt at køre med modulvogn­tog hertil. Ombygningen forventes at beløbe sig til
1,1 mio. kr. heraf tilbyder Fragtmandscentralens ejer Danske Fragtmænd at finansiere 15%, dog højest 175.000 kr. Restbeløbet, 925.000 kr., foreslås bevil­get fra et rådighedsbeløb til 'diverse vejprojekter' - idet 2010-budgettets rådighedsbeløb på 1,1 mio kr. forhøjes med 2,1 mio. kr., som ved hjælp af den om­talte statslige lånepulje fremrykkes fra 2011 til 2010. Indstilles til godkendelse. Malte Larsen (S) foreslog sagen udsat med henblik på en nærmere afklaring af behov og økonomi, så hurtigt som det er muligt. Godkendt af et flertal på 6 (S+SF+K+BL samt Lars Søgaard (V)), imod stemte i (Jens Peter Hansen (V). Videresendes til Byrådet på ønske af Jens Peter Han­sen (V).

11. Kommunen har søgt tilskud til 3 forskellige pro­jekter, der skal få flere til at cykle for dels at forbedre folkesundheden, dels at få mere miljørigtig transport og dels at mindske trængselen i byen. Der er givet støtte til 2 af dem - hvilket betyder at et elcykel-projekt må opgives - og for de 2 der er givet tilskud til, er støtten mindre end ventet/forudsat, hvorfor projektperioden skal strækkes ind i 2011. I så fald er der mulighed for at finde de manglende penge ved en tilsvarende nedsættelse af rammebeløbet til diverse vejprojekter i 2011. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

12. For at sikre at den kommunale repræsentation i en lang række bestyrelser, nævn, udvalg, råd, kommis­sioner og institutioner forvaltes formålstjenligt, har Økonomiudvalget fordelt samtlige hverv mv. ud på de faste udvalg, herunder Miljø- og Teknikudvalget, som nu skal tage stilling til, hvad der forventes af de kom­munale repræsentanter i hver af de eksterne instan­ser. Åben drøftelse.

13. Sagsstyringsliste, opsummering af igangværende opgaver. En efterretningssag.

14. Gensidig orientering.

15. Forbud mod beboelse (lukket sag).



 >  Det officielle referat


Referater af tidligere møder: 13/01 2010, 17/12 2009, 26/11 2009, 29/10 2009, 01/10 2009, 03/09 2009,


Tilbage til Politikværksted Classic


© DitRanders

Valid HTML 4.01 Strict
Valid CSS Level 3

Tørvebryggen ©DitRanders
Tørvebryggen. © DitRanders





Fra dagsordenens punkt 08, sagsfremstilling:
Der er opnået dispensation fra regeringens ekstraordi­nære lånepuljer til projek­tet allerede i 2010. Derfor er det vigtigt at komme i gang hurtigt. For at frem­me projektet foreslås det, at der umiddelbart efter forundersøgelsen igang­sættes en VVM-undersø­gelse. Samtidigt skal pro­jektet tilknyttes en ekstern bygherrerådgiver, der kan bistå kommunen under hele projektets gennemfø­relse; fra de forberedende faser og til broen står fær­dig. Fx er det vigtigt hur­tigt at få afklaret, om nog­le af de afledte projekter kan igangsættes inden VVM-undersøgelsen på sel­ve broen er afsluttet. Be­slutningen om at igang­sætte VVM-undersøgelsen ændrer ikke ved, at der se­nere på foråret skal tages endelig politisk stiling til gennemførelsen af det samlede projekt. Både for­undersøgelse og VVM-un­dersøgelse er grundlag, der vil kunne bruges på et senere tidspunkt, hvis man skulle vælge at udskyde selve anlægsarbejderne.
 
Bolværkslinjen ©DitRanders
Bolværkslinjen. Omkring her skal en ny bro krydse Gudenå (punkt 08). © DitRanders
 
Hadsundvej ©DitRanders
Hadsundvej. © DitRanders.
Fra dagsordenens punkt 04, sagsfremstilling:
Temaplanen/Kommune-
plantillæg nr. 101 ('Pla­nen') er udarbejdet for at give et overblik over de potentielle områder, der i fremtiden vil være egnede til opstilling af vindmøller.
I forlængelse af Randers Kommunes Klimaplan 2030 skal Planen således give grundlaget for at opnå de målsætninger, der sættes på vindenergiområdet i Klimaplanen.
Planen anviser også, hvilke områder der på sigt skal udgå, samt hvilke nye om­råder der peges på til op­stilling af vindmøller. Planen er en rammeplan, der ud­peger rammeområder til opstilling af vindmøller.
I planen ta­ges der ikke stilling til, hvor mange eller hvor store møller der kan opsættes i de enkelte om­råder. Dette kan først af­klares, når der er gennem­ført en Vurde­ring af Virk­ninger på Miljøet (VVM) på baggrund af konkrete pro­jektansøgninger.
I Planen udpeges 12 nye vindmølleområder, og i 5 eksisterende områder fore­slås ændringer blandt an­det i form af højere møller. Der er tale om samlede områder, forstået således at der skal være mindst 3-5 vindmøller i hvert af de nye områder.
 
Randers Storcenter ©DitRanders
Randers Storcenter. © DitRanders
Fra dagsordenens punkt 04, beslutningsreferat:
Jens Peter Hansen (V) stil­ler forslag om, at der i af­snit 5.22 'Mål og retnings­linjer for vindmøller' i punkt 2 slettes 'videst muligt' og i punkt 19 slettes 'størst mulig'. Udvalget tiltrådte forslaget.

Ordlyden af de nævnte punkter:
2. 'Vindmøller skal pla­ceres og udformes under videst mulig hensyntagen til det åbne lands interes­ser, herunder især hensy­net til landskabsbilledet.'
19. 'Ved behandlingen af ansøgninger om opstilling af husstandsvindmøller og småmøller skal der tages størst muligt hensyn til nabobeboelser og land­skabelige, naturmæssige og kulturhistoriske værdier, herunder kirkeomgivelser og kulturmiljøer. Der kan stilles krav til møllens pla­cering, totalhøjde, udse­ende mv.'