Udvalgsmødereferat
Opdateret 15/02 2010
Dagsorden med 15 sager.
01. Introduktion til Miljø- og Teknikudvalgets sagsområde. En efterretningssag.
02. Der skal formelt gives en bemyndigelse til embedsmændene, så de på egen hånd kan ekspedere diverse praktiske/ikke-politiske sagsgange uden at involvere udvalget og politikerne. Godkendt.
03. Da Byrådet på sit møde 14/12 2009 endeligt vedtog en lokalplan for udvidelser i Paderup, blev det samtidig tilkendegivet, at der skulle laves en detailhandelsanalyse, 'idet det er hensigten at balancere detailhandelen mellem Randers midtby og Randers Storcenter'. Dette sættes i gang nu, forventet pris 500.000 kr. der tages fra erhvervsudviklingpuljen. Læs bloggen Hvordan en uønsket detailhandelsanalyse blev til en god idé om det langvarige forløb, der ledte frem hertil. Det foreslås at indhente tilbud hos 2 konsulentfirmaer, således at opgaven kan igangssættes til marts. Indstilles til godkendelse. Kasper Fuhr (SF) foreslog, at der om detailhandelsanalysens formål tilføjes, at der skal være fokus på skabelse af en mere levende midtby, samt at de skal indgå i analysen, hvordan bymidten og centerområdet i Paderup kan komplementere hinanden. Godkendt af et flertal på 4 (S+SF+BL), idet
3 stemte imod (V+K). Lone Donbæk Jensen (BL) foreslog, at analysen også skal belyse de klimamæssige konsekvenser af de forskellige muligheder for udbygning af detailhandlen. Godkendt. Videresendes med disse 2 ændringer til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
04. Efter et langt tilløb er der blevet lavet en temaplan for vindmøller, i form af et kommuneplantillæg der giver mulighed for at opstille vindmøller i en række nye områder. Samtidig er behandlingen af en række konkrete ansøgninger om opsætning af vindmøller igangsat, og på det seneste fremskyndet, fordi der ikke kan forventes tilskudsmuligheder for vindmøller efter 2011. Af samme grund er der lagt en forholdsvis stram tidsplan, således at først kommuneplantillæg og derefter nogle nødvendige VVM-redegørelser i forbindelse med konkrete ansøgninger kan ekspederes i rækkefølge med slutgodkendelse på et byrådsmøde 01/11 2010, idet målet er, at processen med etablering af de konkrete vindmølleprojekter kan iværksættes straks derefter. Videresendes med to mindre tekstændringer i vindmølleplanen (detaljer: se teksten til højre for det nederste foto) til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, idet embedsmændene skal fremskaffe nogle supplerende oplysninger til sagsbehandlingen i Økonomiudvalget. Et forslag fra V (beskrevet i denne pressemeddelelse) om at vindmølleplanen i overensstemmelse med et regeringsinitiativ også skal rumme plads til testvindmøller, blev henvist til næste møde, hvortil der vil være klargjort materiale herom.
05. En bevarende lokalplan for Vester Altanområdet har været i høring, uden at der er kommet afgørende indsigelser. Videresendes til endelig godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
06. Som det blev besluttet på Økonomiudvalgets møde 07/12 2009, søges en række projekter fremrykket på grund af øgede lånemuligheder til anlægsprojekter. Det gælder bl.a. færdiggørelse af erhvervsområdet Frederiksdalvej, hvoraf en andel på 4,9 mio. kr. ønskes fremrykket fra 2012-2013 til 2010. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, idet det samtidig ønskes undersøgt, hvilke muligheder der er for at overføre overskydende rådighedsbeløb til andre rammekonti inden for udvalgets område.
07. De øgede lånemuligheder til anlægsprojekter, jfr. ovenstående punkt, åbner også mulighed for at færdiggøre Torupdalvej, som på grund af en budgetteringsfejl i sin tid ikke på de sidste 500 meter fra Jadedalen og frem til Udbyhøjvej er blevet anlagt med samme udstyr som på resten af vejen. Der søges derfor en anlægsbevilling på 1,7 mio. kr. hertil, finansieret at lånepuljen. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
08. Samme som foregående punkt, her gælder det en VVM-undersøgelse vedr. Bolværkslinjen (VVM = Vurdering af Virkninger på Miljøet). Der søges en anlægsbevilling på 2 mio. kr. Et forslag fra Kasper Fuhr (SF) om at sagen udsættes, indtil forundersøgelsen er afsluttet, blev afvist af et flertal på 5 (S+V+K), imod stemte 2 (SF+BL). Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, idet Kasper Fuhr (SF) og Lone Donbæk Jensen (BL) tog forbehold.
09. Transportministeriet har bedt Randers Kommune om eventuelle kommentarer til forslag til anlægslov for motortrafikvejen Sdr. Borup-Assentoft (det nordlige hængsel). Ikke overraskende er der ingen indvendinger. En efterretningssag. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget.
10. Samme som punkt 07 og 08, her gælder det ombygning af motorvejsafkørsel 43, Sdr. Borup og vejen videre frem til Fragtmandscentralen på Engelsholmvej, således at det gøres muligt at køre med modulvogntog hertil. Ombygningen forventes at beløbe sig til
1,1 mio. kr. heraf tilbyder Fragtmandscentralens ejer Danske Fragtmænd at finansiere 15%, dog højest 175.000 kr. Restbeløbet, 925.000 kr., foreslås bevilget fra et rådighedsbeløb til 'diverse vejprojekter' - idet 2010-budgettets rådighedsbeløb på 1,1 mio kr. forhøjes med 2,1 mio. kr., som ved hjælp af den omtalte statslige lånepulje fremrykkes fra 2011 til 2010. Indstilles til godkendelse. Malte Larsen (S) foreslog sagen udsat med henblik på en nærmere afklaring af behov og økonomi, så hurtigt som det er muligt. Godkendt af et flertal på 6 (S+SF+K+BL samt Lars Søgaard (V)), imod stemte i (Jens Peter Hansen (V). Videresendes til Byrådet på ønske af Jens Peter Hansen (V).
11. Kommunen har søgt tilskud til 3 forskellige projekter, der skal få flere til at cykle for dels at forbedre folkesundheden, dels at få mere miljørigtig transport og dels at mindske trængselen i byen. Der er givet støtte til 2 af dem - hvilket betyder at et elcykel-projekt må opgives - og for de 2 der er givet tilskud til, er støtten mindre end ventet/forudsat, hvorfor projektperioden skal strækkes ind i 2011. I så fald er der mulighed for at finde de manglende penge ved en tilsvarende nedsættelse af rammebeløbet til diverse vejprojekter i 2011. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
12. For at sikre at den kommunale repræsentation i en lang række bestyrelser, nævn, udvalg, råd, kommissioner og institutioner forvaltes formålstjenligt, har Økonomiudvalget fordelt samtlige hverv mv. ud på de faste udvalg, herunder Miljø- og Teknikudvalget, som nu skal tage stilling til, hvad der forventes af de kommunale repræsentanter i hver af de eksterne instanser. Åben drøftelse.
13. Sagsstyringsliste, opsummering af igangværende opgaver. En efterretningssag.
15. Forbud mod beboelse (lukket sag).
Referater af tidligere møder: 13/01 2010, 17/12 2009, 26/11 2009, 29/10 2009, 01/10 2009, 03/09 2009,
Tilbage til Politikværksted Classic
Tørvebryggen. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 08, sagsfremstilling: Der er opnået dispensation fra regeringens ekstraordinære lånepuljer til projektet allerede i 2010. Derfor er det vigtigt at komme i gang hurtigt. For at fremme projektet foreslås det, at der umiddelbart efter forundersøgelsen igangsættes en VVM-undersøgelse. Samtidigt skal projektet tilknyttes en ekstern bygherrerådgiver, der kan bistå kommunen under hele projektets gennemførelse; fra de forberedende faser og til broen står færdig. Fx er det vigtigt hurtigt at få afklaret, om nogle af de afledte projekter kan igangsættes inden VVM-undersøgelsen på selve broen er afsluttet. Beslutningen om at igangsætte VVM-undersøgelsen ændrer ikke ved, at der senere på foråret skal tages endelig politisk stiling til gennemførelsen af det samlede projekt. Både forundersøgelse og VVM-undersøgelse er grundlag, der vil kunne bruges på et senere tidspunkt, hvis man skulle vælge at udskyde selve anlægsarbejderne. | |
Bolværkslinjen. Omkring her skal en ny bro krydse Gudenå (punkt 08). © DitRanders | ||
Hadsundvej. © DitRanders. |
Fra dagsordenens punkt 04, sagsfremstilling: Temaplanen/Kommune- plantillæg nr. 101 ('Planen') er udarbejdet for at give et overblik over de potentielle områder, der i fremtiden vil være egnede til opstilling af vindmøller. I forlængelse af Randers Kommunes Klimaplan 2030 skal Planen således give grundlaget for at opnå de målsætninger, der sættes på vindenergiområdet i Klimaplanen. Planen anviser også, hvilke områder der på sigt skal udgå, samt hvilke nye områder der peges på til opstilling af vindmøller. Planen er en rammeplan, der udpeger rammeområder til opstilling af vindmøller. I planen tages der ikke stilling til, hvor mange eller hvor store møller der kan opsættes i de enkelte områder. Dette kan først afklares, når der er gennemført en Vurdering af Virkninger på Miljøet (VVM) på baggrund af konkrete projektansøgninger. I Planen udpeges 12 nye vindmølleområder, og i 5 eksisterende områder foreslås ændringer blandt andet i form af højere møller. Der er tale om samlede områder, forstået således at der skal være mindst 3-5 vindmøller i hvert af de nye områder. | |
Randers Storcenter. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 04, beslutningsreferat: Jens Peter Hansen (V) stiller forslag om, at der i afsnit 5.22 'Mål og retningslinjer for vindmøller' i punkt 2 slettes 'videst muligt' og i punkt 19 slettes 'størst mulig'. Udvalget tiltrådte forslaget. Ordlyden af de nævnte punkter: 02. 'Vindmøller skal placeres og udformes under videst mulig hensyntagen til det åbne lands interesser, herunder især hensynet til landskabsbilledet.' 19. 'Ved behandlingen af ansøgninger om opstilling af husstandsvindmøller og småmøller skal der tages størst muligt hensyn til nabobeboelser og landskabelige, naturmæssige og kulturhistoriske værdier, herunder kirkeomgivelser og kulturmiljøer. Der kan stilles krav til møllens placering, totalhøjde, udseende mv.' | |