Udvalgsmødereferat
Opdateret 02/10 2009
Dagsorden med 16 sager.
01. Der ligger en fast aftale med Randers Affaldsterminal inkl. genbrugspladserne om et årligt dialogmøde med Miljø- og Teknikudvalget. Der foreslås holdt et sådant. Det skete.
02. Før dannelsen af (Ny) Randers Kommune havde de daværende kommuner organiseret affaldsområdet forskelligt - Gl. Randers drev det selv, mens de andre havde dannet affaldsfællesskaber med kommuner uden for Ny Randers. I forbindelse med kommunesammenlægningen besluttede det daværende Sammenlægningsudvalg (det nuværende Byråd), at (Ny) Randers Kommune selv skulle drive sit affaldsområde, hvorfor Ny Randers-kommunerne uden for
Gl. Randers skulle udtræde af de respektive affaldsselskaber, hhv. Reno Djurs og Reno Syv. Samtidig besluttede Sammenlægningsudvalget, at de penge de daværende kommuner fik med sig ud af affaldsselskaberne, skulle gå til (Ny) Randers' nye fælles affaldsenhed. Beløbet er senere opgjort til i alt 4.256.653 kr. Imidlertid har revisionen gjort opmærksom på, at pengene rettelig bør tilfalde kommunekassen, af den grund at hvis de andre daværende kommuner havde organiseret deres affaldsområde på samme måde som Gl. Randers, ville pengene dengang have ligget i de daværende kommuners kommunekasser og ad den vej være kommet med over i (Ny) Randers' kommunekasse og ikke bundet til den nye fælles affaldsenhed. Det foreslås derfor, at Sammenlægningsudvalgets beslutning omgøres i overensstemmelse hermed, idet affaldsområdets gæld til kommunen derved vil blive forøget og resultere i højere dagrenovationstakster i en periode. Videresendes af et flertal til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet. S blev delt på spørgsmålet, idet Jørgen Bruno Andersen ikke ville lade penge gå uspecificeret i kommune kassen, men øremærke dem dels til at færdiggøre projekt 'Tre bydele uden støjgener' (se punkt 10 nedenfor), dels til trafikdæmpende foranstaltninger ved landsbyerne. Afvist af Mogens Nyholm (R), Erik Bo Andersen, Carl Damgaard Nielsen og Jens Peter Hansen (alle V), og Hugo Sørensen og Jan Helbo (begge S).
03. En lokalplan for en udvidelse af Randers Regnskov på den såkaldte "sneplads' har været i offentlig høring, uden at der der kommet kommentarer til den. Lokalplanen indebærer, at Randers Regnskov kan etablere en ny overvejende udendørs zoo, kaldet 'Tidsrejsen', på et areal vest for jernbanedæmningen, jfr. oversigtskortet her ved siden af. Arealet ejes af kommunen, der overdrager det til formålet. På grund af en skovbyggelinje kan arealet dog ikke umiddelbart bebygges, sådan som den konkrete udformning af udvidelsen af Randers Regnskov lægger op til, men kommunen har mulighed for at give en dispensation. Indstilles til godkendelse. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
04. Vester Altanområdet er som helhed usædvanligt velbevaret og rummer store bevaringsværdier, både hvad angår byrum, gademiljøer og bygninger og med hensyn til og karakteristiske detaljer som døre, facadedekorationer og overflader. For at sikre kvarteret foreslås derfor en bevarende lokalplan, bl.a. på initiativ af Bevaringsudvalget i Randers. Indstilles til godkendelse. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
05. En lokalplan for området ved Naturskolen har været i høring, og der er kommet 1 indsigelse fra Kano- og Kajakklubben Gudenaa, der ønsker nogle ændringer for ikke at blive forhindret i en ønsket udvidelse. Indsigelsen kom ganske vist for sent, men er alligevel taget til følge, og et efterfølgende møde med Kano- og Kajakklubbens formand har ryddet mulige uovereensstemmelser af vejen. Lokalplanens hovedformål er at åbne mulighed for at bygge nyt til Naturskolen, jfr. oversigtskortet her ved siden af. Byggeriet kræver, at kommunen tillige giver dispensation fra en skovbyggelinje. Indstilles til godkendelse. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
06. Netto ønsker at etablere en 1000 kvadratmeter stor butik på hjørnet af Mariagervej og Hvedevej (ved rundkørslen ved Ringboulevarden) og søger derfor dispensation fra lokalplanens maxgrænse på 800 kvadratmeter. Indstilles til godkendelse, idet dispensationen i givet fald gøres betinget af, at en efterfølgende nabohøring ikke giver anledning til problemer. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
07. En lokalplan for Pieren i Randers Havn kræver, at opbevaringsfacilitetet opføres i form af lagerhaller, ikke siloer. Energi Randers ønsker imidlertid netop en silo til opbevaring af biomasse og søger derfor dispensation fra lokalplanens bestemmelser. Dispensationsansøgningen har været i nabohøring, uden at der er kommet kommentarer. Den ønskede silo er 22 meter høj og 21 meter i diameter og skal placeres inden for det areal, lokalplanen ellers anviser til lagerhal, se bloggen Politik og virkelighed. Åben drøftelse, idet
det indstilles, at hvis der gives dispensation denne gang, så skal det samtidig besluttes - og meddeles til Energi Randers - at der herefter ikke vil blive givet dispensation til flere lagersiloer, således at hvis Kraftvarmeværket har brug for yderligere faciliteter til oplagring af biomasse, så skal det være i en lagerhal. Godkendt af et flertal, idet betingelsen 'yderligere faciliteter til oplagring af biomasse skal det være i en lagerhal' udgår (dette åbner mulighed for en ny lokalplan med plads til siloer, om end der er lukket for flere dispensationer fra den nuværende). For stemte Mogens Nyholm (R), Jens Peter Hansen og Carl Damgaard Nielsen (begge V), og Hugo Sørensen og Jan Helbo (begge S). Imod stemte Jørgen Bruno Andersen (S) og Erik Bo Andersen (V). De to sidstnævnte ønskede i stedet at få Energi Randers til at redegøre for sine fremtidsplaner vedr. lagerkapacitet og udskyde behandlingen af dispensationsansøgningen indtil da, men det stemte kun de selv samt Jan Helbo (S) for. I det hele taget var både partier og udvalg splittet på kryds og tværs, idet Erik Bo Andersen (V) allerhelst helt ville afslå dispensationsansøgningen og
i stedet lave en ny lokalplan, men det stemte alle andre imod. Se også opdateringen af den førnævnte blog Politik og virkelighed.
08. I Kristrup ønskes 2 ubebyggede grunde på tilsammen 1.394 kvadratmeter ved Hans Bojes Allé/Prins Knuds Vej slået sammen, så der kan bygges
3 rækkehuse på hver ca. 107 kvadratmeter i 1 etage samt indrettes 6 parkeringspladser. De 3×107 kvadratmeter giver en bebyggelsesprocent på 23 - præcis den bebyggelsesprocent der fremgår af Kommuneplanens rammer for det pågældende område, som ikke er omfattet af nogen lokalplan. Det vurderes, at det ikke er nødvendigt med en lokalplan for at realisere projektet, som har været sendt i nabohøring. Høringssvarene beskæftiger sig med bekymringer for trafikbelastningen af Prins Knuds Vej, byggeriets udseende og en stor blodbøg på en af de ubebygede grunde, som vil skulle fældes for at give plads til byggeriet. Rækkehusene får imidlertid indkørsel fra Hans Bojes Allé, byggeriet indpasses i omgivelserne ved at der stilles krav om røde mursten og rødt tegltag i stedet for sorte betontagsten, som bygherren havde ønsket, og blodbøgen kan ejeren under alle omstændigheder fælde eller lade stå efter forgodtbefindende, byggeprojekt eller ej. Indstilles derfor til godkendelse. Godkendt.
09. Telia ønsker at opsætte en mobilmast ved Kærgade, på en ubebygget kommunal grund for enden af den stikvej der går nedad mod Vorup Enge over for Høvejen. Der er ingen lokalplan for området, men Kommuneplanens rammer nævner en bebyggelseshøjde på max 8½ meter. Den ønskede mobilmast er en 30 meter høj gittermast, hvis nederste del inkl. teknikkabine er skjult mellem høje træer. En nabohøring har resulteret i protester mod især mastens skæmmende påvirkning af omgivelserne, men også bl.a. lydgener (susen i gitterkonstruktionen) og stråling nævnes sammen med frygt for faldende ejendomspriser. Flere har tillige foreslået, at mobilsenderen monteres på en eksisterende mast
i nærheden (ved skydebanen), eller at en ny mobilmast i stedet rejses ved motorvejskiosken. Disse placeringer har Telia imidlertid afvist som geografisk/radioteknisk uegnede. Af den grund er den ønskede placering ved Kærgade i overensstemmelse med kommunens mastepolitik, hvorfor en byggetilladelse indstilles til godkendelse. Afvist, idet kun Hugo Sørensen (S) stemte for, mens Mogens Nyholm (R), Jens Peter Hansen, Carl Damgaard Nielsen og Erik Bo Andersen (alle V), og Jørgen Bruno Andersen og Jan Helbo (S) stemte imod. Se opdatering af bloggen Politik og virkelighed.
10. Gl. Randers Kommune påbegyndte i 2005 et projekt 'Tre bydele uden støjgener', som i samme arbejdsgang kunne skaffe kommunen af med overskudsjord fra diverse byggeprojekter, ved at bruge jordfyld til at bygge støjvolde mod trafikstøj fra motorvejen. De tre bydele er Vorup, Hornbæk og Helsted, og planen var, at projektet skulle hvile i sig selv med udgifter og indtægter, der gik lige op, idet der skal betales en afgift til kommunen for overskudsjorden. Nu nærmer projektets 1. etape, Vorup, sig sin afslutning, og det viser sig, at udgifter og indtægter alligevel ikke går helt lige op. Der mangler 0,4 mio. kr. Det foreslås derfor, at der gives en tillægsbevilling på 0,4 mio. kr., så man kan får gjort 1. etape i Vorup færdig. Da erfaringerne fra etape 1 gør det tvivlsomt, om de 2 resterende etaper kan holdes udgiftsneutrale, skal der tillige laves et nyt arbejdsgrundlag for projektets færdiggørelse i Hornbæk og Helsted. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, idet ordlyden ændres, så projektet ikke 'afsluttes', men 'sættes i bero'. For dette stemte R og V, mens S (Jørgen Bruno Andersen, Hugo Sørensen og Jan Helbo) stemte imod - dog med forskellige begrundelser, idet Jørgen Bruno Andersen ønsker etaperne i Hornbæk og Helsted gennemført nu, mens Hugo Sørensen ønsker projektet 'afsluttet' og ikke 'sat i bero'.
11. Diverse påkørsler ved Fladbro Kro fører nu til et forslag om hastighedsdæmpende foranstaltninger på Fladbrovej, i form af heller på vejen på begge sider af kroen, således at vejbanen snævres ind og bilisterne tvinges til at sætte farten ned på stedet. Samtidig er der i Kondrup en vis frustration over en hastighedsdæmpning, der var nået helt frem til vedtagelse
i Byrådet, da den i sidste øjeblik blev sendt retur
til fornyet udvalgsbehandling - hvorefter pengene
i stedet gik til en hastighedsdæmpning i Hvidsten.
De 2 projekter anslås at koste hhv. 541.000 kr. og 150.000 kr., og da der netop er 691.000 kr. tilbage
af et rammebeløb til 'Diverse vejprojekter', foreslås det tømme kontoen for disse sidste penge og sætte de 2 projekter i værk. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
12. En sag om byggemodning af Butikstorvet i Fårup skal genbehandles, fordi der har vist sig at være omfattende arkæologiske fund på grunden. Siden den første sagsbehandling har den potentielle køber af (en del af) byggemodningsarealet indvilliget i at betale 215.000 kr. oveni den aftalte købesum, således at udgiften til udgravningerne på det solgte areal er dækket ind. Samtidig har det imidlertid vist sig, at køberen troede, at byggemodningen omfattede et større område, herunder etablering af en vej frem til Birkevænget - noget sådant vil betyde en merudgift på 1,5 mio. kr., penge som ikke er til rådighed i år, men som i givet fald må tages af bevillingerne for næste år. Alternativt kan man fastholde det oprindelige byggemodningsprojekt. Åben drøftelse. Det oprindelige byggemodningsprojekt videresendes af et flertal (V) til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet. S tog forbehold, R (Mogens Nyholm) var fraværende under dette punkt.
13. Kommunerne i Region Midtjylland har sendt et fælles høringssvar til Landsplanredegørelsen 2009. En efterretningssag.
14. Der arbejdes med et nyt fælles fundament for fremtidens Miljø og Teknik. I den anledning er der gennemført 10 fokusgruppeinterviews for at få et indtryk af interne og eksterne brugeres og samarbejdsparters holdninger og synspunkter. Disse indgår i det videre arbejde. En efterretningssag. Udsat.
16. Køb af areal (lukket sag).
Referater fra tidligere møder:
03/09 2009, 13/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Randers Regnskov til højre 'Snepladsen', der er udset til udvidelsen 'Tidsrejsen'. © DitRanders | ||
'Tidsrejsen', Randers Regnskovs udvidelse på 'Snepladsen' på den anden side af jernbanedæmningen. Se punkt 03. Kort: Randers Kommune | ||
Naturskolen som området vil komme til at se ud. Se punkt 05. Kort: Randers Kommune | ||
Thorsgade. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 11, sagsfremstilling: Ønsket om hastighedsdæmpende foranstaltninger ved Fladbro Kro har i 2007 og 2009 været medtaget i byrådets prioritering af trafiksaneringer. I begge tilfælde er ønsket blevet afvist, med henvisning til at hastigheden er forholdsvis lav i forhold til vejens karakter. Der er foretaget trafiktælling i 2007 ud for kroen. Resultatet heraf var, at der kørte ca. 7.700 biler i gennemsnit pr. døgn med en gennemsnitshastighed på 50 km/t. Der er for nylig sket to trafikuheld med kort mellemrum, hvor kroens bygninger er blevet påkørt. Dette har medført, at kroens ejere påny har anmodet om, at der etableres hastighedsdæmpende foranstaltninger ved kroen. Forvaltningen har på den baggrund foretaget trafiktællinger ud for kroen og ca. 200 meter nord for kroen. Resultatet er, at der kører ca. 7.400 biler i gennemsnit pr. døgn. Ud for kroen er gennemsnitshastigheden ca. 52 km/t, mens den er ca. 60 km/t ca. 200 meter nord for kroen. | |
Kasernearealet med Føtex på Mariagervej i baggrunden. © DitRanders | ||
Hadsundvej. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 06, sagsfremstilling: Ansøger anfører i sin ansøgning, at udviklingen på detailhandelsområdet siden 1996, da lokalplanen blev udarbejdet og frem til i dag, har bevirket, at 1000 kvadratmeter er et ønskeligt/nødvendigt bruttoetageareal for en nutidig dagligvarebutik. Ansøger anfører endvidere, at Planlovens §5q, stk.3 giver mulighed for, at kommunen kan tillade enkeltstående butikker med et bruttoetageareal på indtil 1000 kvadratmeter, samt at da en tilladelse ikke vil stride mod lokalplanens formål eller anvendelse, synes en dispensation at være i alle parters interesse. Efter kommuneplantillæg nr. 89 for detailhandel i Randers Kommune kan der etableres enkeltstående dagligvarebutikker til lokal forsyning uden for bymidte, bydelscentre og lokalcentre på op til 1000 kvadratmeter. Lokalplan nr. 261 giver mulighed for at etablere en butik på arealet, med baggrund i at arealet, da lokalplanen blev udarbejdet, var en del af et bydelscenter. | |
Kongens Ege. © DitRanders | ||