Udvalgsmødereferat
Opdateret 30/11 2009
Dagsorden med 21 sager.
01. Efter en foreløbig vedtagelse tidligere på året og efterfølgende en hel stribe borgermøder er Kommuneplan 2009 klar til endelig vedtagelse. Et antal indsigelser har givet anledning til en række mindre rettelser og præciseringer, som er indarbejdet i den endelige kommuneplan. Derudover skal der tages konkret stilling til 6 ændringsforslag fra den borgerlige gruppe (V+K+DF), af hvilke de 4 handler om at fjerne henvisninger til ønsker om mere alment byggeri, 1 ændringsforslag handler om at fjerne en henvisning til et ønske om tilbageholdenhed med hensyn til yderligere udlæg til dagligvare-butikker i Paderup, og 1 handler om at sætte de maksimale butiksstørrelser for dagligvarer sammesteds op fra 1.000 til 3.500 kvadratmeter. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, idet et flertal (S+R mod V) afviser den borgerlige gruppes ændringsforslag. Endvidere tager Miljø- og Teknikudvalget som helhed forbehold overfor bebyggelsestætheden i et par af Kommuneplanens områder. Et ændringsforslag fra Jens Peter Hansen (V) om en udvidelse af landsbyrammen i Sønderbæk blev nedstemt af alle andre end Jens Peter Hansen selv (landsbyrammen = hvor der må bygges). På grund af inhabilitet deltog Erik Bo Andersen (V) ikke i behandlingen af dette punkt.
02. Der er lavet et forslag til en skiltepolitik, der skal højne den visuelle kvalitet i det offentlige rum ved at sikre, at skiltning tilpasses bygningernes arkitektur, byrummenes og landområdernes karakter. Det sker ved en række nærmere beskrevne begrænsninger. Forslaget har været i offentlig høring, uden at der er kommet bemærkninger. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
03. En lokalplan for detailhandel i Paderup har været i offentlig høring. Kun Cityforeningen har gjort egentlig indsigelse, som dog ikke er taget til følge. På opfordring fra Vejdirektoratet bliver der tilføjet nogle begrænsninger i skiltningsmulighederne ud mod motorvejen, og derudover er der også enkelte andre mindre rettelser. Lokalplanen åbner for ekstra 25.000 kvadratmeter detailhandelsarealer og hæver den tilladte bebyggelsesprocent for ejendommene, der anvendes til detailhandel, fra 40 procent til 60 procent. Lokalplanen har tidligere i sin tilblivelsesfase givet anledning til flere politiske og andre armlægninger, se bloggen Udvalgsformand sat på plads for regelbrud og nyhedsanalysen Nyholm kopierer Beboerliste-klassiker. Videresendes af et flertal (Mogens Nyholm (R) stemte imod) til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
04. Boligforeningen Møllevænget & Storgården ønsker at renovere af køkkener og bad i 47 lejligheder i ejendommen Mariagervej 28-36. Da det vil betyde en huslejestigning på mere end 15%, skal det ifølge reglerne godkendes politisk. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
05. Der er ønske om at indrette lokaler til ejendomsmæglervirksomhed og til rådgivning for Randers Bo- & Erhvervsrådgivning i ejendommene Adelgade 4 og 10, hvor der ifølge lokalplanen for Schousgadekvarteret kun må indrettes egentlige butikker. Imidlertid er der meget ringe efterspørgsel efter butikslokaler på stedet, og det vurderes derfor som bedre at dispensere fra lokalplanens krav end at stå fast på det, med tomme butikslokaler til følge. Det foreslås derfor, at der foruden dispensation i dette tilfælde udstedes en generel tilladelse til fremtidige lignende dispensationer fra butikskravet i Adelgades østlige side. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
06. I forbindelse med budgetforliget for 2010 blev det besluttet at nedsætte de kommunale byggesagsgebyrer med et beløb, svarende til 1 mio. kr. årligt. Der er ikke i budgetforliget givet nærmere anvisninger på, hvordan nedsættelsen skal foretages, og da 1 mio. kr. svarer til 14% reduktion af det samlede budgetterede byggesagsgebyr-beløb i 2010, foreslås det, at man simpelthen sænker samtlige eksisterende gebyrer med 14%. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
07. Status for behandling af sager vedrørende husdyrgodkendelser. I 3. kvartal af 2009 er der afgjort 12 sager, dvs. efter 3 kvartaler er det samlede antal i år indtil nu oppe på 21 afgjorte sager - man havde forventet at nå mellem 32 og 48. En efterretningssag, idet det samtidig blev besluttet, dels at der indføres en fast procedure for afslutning af sager, hvis der ikke indsendes supplerende oplysninger inden for de fastsatte tidsfrister, samt begrænsning for den tid en sag kan sættes i bero efter ønske fra ansøger, dels at rapportering om status for sagsbehandlingstiden for nye sager fremover skal ske på grundlag af tidsregistreringen i Miljøstyrelsens elektroniske ansøgningssystem.
08. Byrådet skal hvert fjerde år beslutte en 12-årig affaldsplan for den kommunale håndtering af affald med hovedvægten lagt på planens første 4 år. Affaldsplan 2009-2012 har været i offentlig høring, og der er kommet ganske få bemærkninger, som indgår i den endelige plan. Affaldsplanen kan betyde en mindre merudgift, som i givet fald hentes ind ved at sætte brugertaksterne tilsvarende op. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet med en enkelt ændring, nemlig at en ordning med 14-dages tømning skal evalueres efter 1 år.
09. En ændring af miljøbeskyttelsesloven betyder, at der også skal ændres i Randers Kommunes 'Regulativ for erhvervsaffald', så det ikke strider mod lovens nye tekst. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
10. Kronjyllands Jagtforening ønsker mulighed for at benytte egnede kommunale arealer til formidlings- og uddannelsesjagter for jagtforeningerne i samarbejde med naturvejledningen. Kommunen benytter kun i begrænset omfang sin jagtret på kommunale arealer
- dog undtaget bl.a. Brusgård, hvor jagtretten er udlejet til private på en kontrakt, der udløber 31/12 2010 og ikke vil blive forlænget. Det foreslås at tilbyde Kronjyllands Jagtforening en aftale, der giver mulighed for at benytte områderne til de beskrevne jagtformer, uden jagtleje på grund af det almennyttige, uddannelses- og formidlingsmæssige formål. Godkendt af et flertal, idet Jens Peter Hansen (V) stemte imod. Han fremsatte i stedet et ændringsforslag, hvorefter jagtegnede kommunale arealer skal udlejes til jagt, med klausul om at der skal være mulighed for aktiviteter for kommunens borgere, herunder formidling. Dette blev nedstemt af alle andre end Jens Peter Hansen selv.
11. Der er lavet et forslag til Infrastrukturpolitik, som skal omsætte Byrådets Vision 2016 til konkrete indsatsområder. Samtidig lægges der op til at lave en mobilitetsplan, hvor der skal planlægges ud fra en vurdering af det samlede behov for mobilitet på tværs af trafikarter, infrastruktur og byfunktioner. Foreløbigt godkendt, sendes i offentlig høring samt høring af interesseorganisationer, samarbejdspartnere, Ældreråd, Handicapråd og MED-udvalg.
12. For et år siden foreslog Jens Peter Hansen (V)
at etablere en side-afkørsel fra motorvejsafkørsel 42 (sydgående), med en genvej til Alsvej på sysdsiden af Hammelvej. Begrundelsen var, at 'trafik til Frederiksdal-området udgør en betydelig del af køretøjerne på afkørsel 42. Disse bilister skal krydse Hammelvej for blot at køre ca. 400 m, inden de med venstresving drejer ind på Frederiksdalvej'. Det blev dengang besluttet at udsætte behandlingen af sagen, indtil der var høstet erfaringer med lysreguleringen af krydset Frederiksdalvej/Hammelvej. Det er der nu, og de viser, at trafikken nu afvikles i samme takt som tilstrømningen, selv om trafikmængden på Frederiksdalvej er steget 15-20% fra 2007 til 2009. Endvidere er Vejdirektoratet på vej med lysregulering af motorvejsafkørslens udmunding i Hammelvej (forventes udført i 2010-2011), hvorfor de eventuelle yderligere fordele ved den foreslåede genvej vurderes ikke at kunne stå mål med udgifterne til den. Forslaget er kort sagt ikke længere relevant. En efterretningssag.
13. På forslag fra Erik Bo Andersen (V) om at færdiggøre Torupdalvej, er mulighederne for at finde penge til det blevet undersøgt. De er ikke gode. I sin tid blev der ved en fejl ikke afsat penge til at færdiggøre de sidste ca. 500 meter af Torupdalvej (fra Jadedalen til Udbyhøjvej), og på grund af generelle besparelser har det ikke været muligt at finde midler efterfølgende. Projektet ventes at koste 1,7 mio. kr., og der er kun afsat 1,1 mio. kr. på kontoen for 'diverse vejprojekter' i 2010 - en konto som det desuden vil være uhensigtsmæssigt at tømme allerede fra starten af året. I stedet håbes der på, at en statslig vækstpakke med en 1 mia. kr. stor lånepulje til vejprojekter måske kan være løsningen
- en pulje der indgår i finansloven for 2010, og som færdiggørelsen af Torupdalvej kan måske komme på tale til. Muligvis vil der også vise sig at være ubrugte 2009-penge, der kan overføres til 2010, men alt det kan man først endeligt vide et stykke ind i 2010, hvorefter sagen vil blive taget op igen. En de facto efterretningssag, idet Miljø- og Teknikudvalget betoner, at der lægges stor vægt på en snarlig færdiggørelse af Torupdalvej. Videresendes til Byrådet på ønske af Erik Bo Andersen (V).
14. Bjarne Overmark (BL) foreslog på Byrådets møde 26/10 en ændring i vintervedligeholdelsesregulativet, således at snerydningspligten overgår til ejere af 'private veje til bebyggelser med flere udlejningsejendomme', efter samme regler gælder for 'skov- og parkveje, veje på havneområder' etc. Byrådet sendte spørgsmålet til behandling i Miljø- og Teknikudvalget, og det er i den anledning undersøgt, dels hvad konsekvenserne af forslaget vil være, dels hvor stort behovet er for ændringer i det eksisterende regulativ. Det viser sig, at der så vidt vides kun er problemer med vintervedligeholdelsen af 1 privat vej (Ane Odgårds Vej), og selv om forslaget formentlig godt kunne indarbejdes, vil det kunne give juridiske problemer i forbindelse med evt. klagesager, fordi de i forslaget nævnte private veje i givet fald pålægges
et højere vedligeholdelsesniveau end kommunen selv har på lignende kommuneveje. Derfor, og på grund af det ringe behov, foreslås det at der ikke sker ændringer i det eksisterende regulativ. Videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet til godkendelse (af at der ikke foretages yderligere).
15. Der er lavet et forslag til Klimaplan 2030, som konkretiserer Byrådets 2 overordnede klimamål: at CO2-udledningen inden 2030 skal nedbringes med 75% i forhold til udledningen i 1990, og at energiforsyningen senest i 2030 skal baseres på 75% vedvarende energi. Klimaplanen oplister mere end 50 forskellige tiltag, hvis realisering afhænger af tilførsel af ekstra midler, når der lægges budget for 2011-2014. For 2010 er finansieringen på plads og forslaget dermed klar til at sende i høring. Foreløbigt godkendt, sendes i offentlig høring.
16. Økonomimodellen for den kommunale Driftsafdeling skal lægges om, således at Driftsafdelingen principielt udfører opgaver efter regning for de andre kommunale omnråder, hvilket svarer til modellen i Gl. Randers. Ifølge denne model skal Driftsafdelingen i princippet have et budget på 0 kr. I dag er budgettet på 16,3 mio. kr. (+ indirekte omkostninger på 2,7 mio. kr. - i alt 19 mio. kr.), og de penge skal så fordeles til de andre kommunale områder, så de har noget at købe ydelser hos Driftsafdelingen for. Formelt skal det ske ved en stribe nærmere beskrevne tillægsbevillinger, der ikke koster rigtige penge, men blot er omposteringer. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
17. En budgetkontrol for hele det kommunale område - altså ikke kun Miljø og Teknik - viser, at driftsudgifterne har været 16,3 mio. kr. højere end budgetteret. Til gengæld har anlægsudgifterne været 14,2 mio. kr. mindre end budgetteret. Begge afvigelser kræver formelle tillægsbevillinger, for anlægsudgifternes vedkommende en såkaldt 'negativ tillægsbevilling', idet pengene jo er sparet. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
18. Samme øvelse som i foregående punkt, men udelukkende bestående af omposteringer mellem forskellige bevillingsområder - udgiftsmæssigt er slutfacit det samme. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget.
19. Her ved udgangen af byrådsperioden ønsker embedsmændene en evaluering af samarbejdet mellem dem og politikerne i Miljø- og Teknikudvalget. Udsat.
20. Et nyt fælles fundament for fremtidens Miljø og Teknik har i nogen tid været under udarbejdelse og er nu på plads. Udsat.
Referater fra tidligere møder:
29/10 2009, 01/10 2009, 03/09 2009, 13/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Tørvebryggen. Nellemanns nu tomme bilhus. © DitRanders |
Fra bilag til dagsordenens punkt 10: Jagt på kommunale arealer m.m. pr. januar 2009: Formidlingsjagter for skolebørn. 1. Randers Sønderskov (Lykkeshøj). 2. Kristrup Enge. 3. Nordre Fælled (tilhører SNS Kronjylland). Udlejet jagt på kommu- nale arealer. 1. Brusgård 117 hektar. 2. Enge i Gudenådalen 11,6 hektar. 3. Øster Tørslev Enge 7,7 hektar. 4. Spulefelterne (Randers Havn). | |
Vestervold. © DitRanders | ||
Sparekassen Kronjylland. Hovedsædet på Tronholmen. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 14, sagsfremstilling: Blinde kommuneveje og kommuneveje uden væsentlig betydning for trafikken prioriteres lavet i kommunens strategi for vintervedligeholdelses- niveau. Det betyder, at det er relativt sjældent, at kommunen selv foretager saltning/snerydning på denne type kommuneveje. Såfremt de nævnte veje medtages i regulativet, pålægges et højere vedligeholdelsesniveau end kommunen selv har på lignende kommuneveje. Dette vil kunne give juridiske problemer i forbindelse med evt. klagesager. Lejerne vil forvente, at forvaltningen fører tilsyn, udsteder påbud og i yderste konsekvens udfører arbejdet for ejerens regning. Dermed går forvaltningen ind og regulerer noget, som normalt afgøres privatretligt mellem lejere og ejer. Forvaltningen har ikke kunnet finde afgørelser på, hvorvidt kommunen ved at medtage de nævnte private veje evt. påtager sig et erstatningsmæssigt ansvar, såfremt der sker ulykker på vejene som følge af dårlig vintervedligeholdelse og manglende tilsyn fra kommunen. Baggrunden for dette kan være, at meget få kommuner har medtaget disse veje i deres regulativer. | |
Ydervangen. © DitRanders | ||
Redfall. © DitRanders |
Fra bilag til dagsordenens punkt 15, udkast til Klimaplan: Som én af Danmarks største kommuner har vi en særlig forpligtelse og nøglerolle i arbejdet med klimaudfordringerne. Vores udfordring kan deles op i to hovedindsatsområder: 1. Vi skal for det første tage fat i det lange seje træk med at få nedbragt udslippet af drivhusgasser - herunder CO2. Ved at forpligte os til denne opgave kan vi bidrage til at forebygge, at temperaturstigningerne løber løbsk. 2. For det andet skal vi tilpasse os de klimaændringer, vi allerede har set begyndelsen af. Det gælder især om at indrette os, så vi kan håndtere den megen ekstra nedbør, der vil komme, højere grundvandstand og stigende vandstande i havet samt kraftige storme. Denne klimaplan har fokus på forebyggelsesindsatsen og omhandler udelukkende de aktiviteter, Randers Kommune skal sætte i værk for at kunne leve op til sine ambitiøse mål om at nedbringe CO2-udslippet og om at fremme vedvarende energi. Den anden del af klimaindsatsen - arbejdet med tilpasningsplaner - er allerede sat i gang på nogle områder, og vil i de kommende år løbende blive udbygget og konkretiseret. | |
Randersbro. © DitRanders | ||
Århusvej. © DitRanders | ||