DitRanders.dk
- det er DIT Randers

Byrådsmødereferat

Opdateret 19/01 2010

Randers Byråd

Referat af møde 18/01 2010

Dagsorden med 79 sager, heraf 65 de facto under ét.

Sag om nyt byrådsmedlem:

01. Det nyvalgte byrådsmedlem Poul Runo (V) afgik ved døden 12/12 2009, hvorfor en stedfortræder skal indkaldes som nyt byrådsmedlem. Venstres førstesup­pleant er Helle Skøtt, der herefter er byrådsmedlem. Poul Runo nåede efter byrådsvalget og inden sin død at blive placeret som medlem af Kultur- og Fritidsudval­get. Også denne post overtager Helle Skøtt. En efter­retningssag.

Sag fra Kultur- og Fritidsudvalget:

02. Der er lavet en 3-parts rammeaftale om Randers Kammerorkester mellem Kunstrådets Musikudvalg, Randers Kommune og Randers Kammerorkester selv, gældende for de 4 år fra 2010 til og med 2013. Af­talen fastsætter udviklingsmål, aktivitetsmål og økono­miske rammer og skal midtvejsevalueres i begyndelsen af 2012. Indstilles til godkendelse. Godkendt.

Sag fra Børn og Skoleudvalget:

03. På 2010-budgettet vedtog Byrådet en samlet be­sparelse på anbringelsesområdet på 27,3 mio. kr., og det blev samtidig besluttet at gøre myndighedsområ­det i Børn og Familieafdelingen rammestyret. Der er derfor behov for en overordnet drøftelse og fastlæg­gelse af et serviceniveau, der er i overensstemmelse med det vedtagne budget, og som kan udmøntes i det daglige arbejde på området for udsatte børn og unge. Til den ende er der lavet et notat med beskri­velse af en række initiativer, eksempelvis fokus på lokale løsninger, alternativer til institutionsanbringelser, og opfølgning og fokus på hjemgivelse. Godkendt i Børn og Skoleudvalget, idet Bjarne Overmark (BL) tog forbehold. Derfra videresendt til behandling i Økono­miudvalget, hvor der på ny blev taget forbehold af Bjarne Overmark (BL) samt af Kasper Fuhr (SF). Vide­resendt til behandling i Byrådet. Godkendt af et flertal, idet 4 stemte imod (Bjarne Overmark (BL), Lone Don­bæk Jensen (BL), Kasper Fuhr Kristensen (SF) og Erik Poulsen (up)).

Sager fra Sundheds- og Ældreudvalget:

04. Psykiatriafdelingen har har gennemført en omor­ganiseringsproces med inddragelse af ledere, medar­bejdere, brugere og interesseorganisationer og forslår nu at ændre den interne organisering med virkning fra 01/06 2010, således at der fra da af er en myndig­hedsleder og en udførerleder, sidstnævnte med 2 ho­vedområder: 1 for tilbud til under 30-årige og 1 for til­bud til over 30-årige. Godkendt, videresendt til Byrå­det på ønske af Bjarne Overmark (BL). Godkendt.

05. Psykiatriafdelingen har 2 selvstændige projekter
i den samlede hjemløseplan, som ellers er forankret
i Socialafdelingen. Det drejer sig om projekt 'Unge sindslidende' og 'Åbo 2'. Unge sindslidende består dels af en udvidelse af bostøtten og et akut beredskab til unge og dels af etablering af et kollegielignende fæl­lesskab. Åbo 2 består af etablering af 10 skæve boliger og et fælleshus med tilknyttet støtte til mennesker med dobbeltdiagnoser. Hertil kræves dels, at projektet 'Åbo 2' sendes i udbud, dels at der gives diverse be­villinger og anlægsbevillinger. Indstilles til godkendelse. Godkendt.

06. Det er et lovkrav, at Byrådet 'planlægger og gen­nemfører foranstaltninger, der kan sikre at syge og til­skadekomne får den nødvendige behandling i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger', dvs. der skal foruden en overordnet beredskabsplan også laves en række delplaner, bl.a. for sundhedsom­rådet. Dette er sket i form af en sundhedsberedskabs­plan, der er udarbejdet i samarbejde med Beredskabs­afdelingen. Indstilles til godkendelse. Godkendt.

Sager fra Økonomiudvalget:

07. Uggelhuse Langkastrup Varmeværk søger om 5 års forlængelse af en garantiperiode for det ene af 2 lån i varmeværket. Begrundelsen er, at lånet er et indekslån med meget store ydelser i den sidste del af løbetiden. Hvis lånet omlægges til et almindeligt annui­tetslån med en fast rente på 3,55 %, og lånet samti­dig forlænges med 5 år, vil besparelsen på ydelsen i 2010 udgøre 271.000 kr., som vil komme forbrugerne tilgode. Forbrugerne er i forvejen ramt af meget høje varmepriser i området. Indstilles til godkendelse. God­kendt.

08. I begyndelsen af 2007 stiftedes den erhvervs­drivende fond '50 plus Lab, Seniorforskningscenter Randers', med et formål at etablere et selvejende videnscenter der skulle udbyde og sælge forskning, formidling og rådgivning om udvikling på seniorområdet for offentlige og private virksomheder, organisationer og institutioner - et projekt der var blevet udviklet i et samarbejde mellem Randers Kommune og en fremtids­forsker. Det daværende Sammenlægningsudvalg ('Ny Randers Byråd') udpegede 28/02 2006 Aage Stenz (S) som medlem af fonden, men da der i lang tid ikke havde været aktiviteter i fonden eller i besty­relsesarbejdet, foreslås det, at Aage Stenz udtræder, og at der ikke udpeges nogen anden kommunal re­præsentant. Indstilles til godkendelse. Godkendt.

09. Aarhus Universitets Jordbrugsfaglige Fakultet har foreslået Randers Regnskov og Randers Kommune at oprette en erhvervs-Ph.D. i tilknytning til Planet Randers-projektet. En erhvervs-Ph.D. er et 3-årigt forløb der laves i samarbejde med en forskningsinsti­tution og en virksomhed. Erfaringerne med sådanne samarbejder er, at de bidrager til en stigning i virk­somheders omsætning, vækst i eksport og skabelse af nye arbejdspladser. Hvad det konkret vil betyde for Randers Regnskov/Planet Randers er i sagens natur uvist, men det vurderes, at de ekstra ressourcer og relationer til forskningsmiljøer vil kunne få en meget politiv effekt på realiseringen af Planet Randers, her­under arbejdet med udvikling af en fødevareklynge. Projektet skal godkendes af Forsknings- og Innova­tionsstyrelsen, som i givet fald vil bidrage med et til­skud på 14.500 kr. pr. måned eller 522.000 kr. over 3 år. Resten - forventligt ca. 1 mio. kr. over de 3 år - skal Randers Regnskov i princippet selv bidrage med, men det foreslås, at beløbet ydes som kommunal støtte (fra erhvervsudviklingspuljen) - dog således at beløbet halveres, hvis Region Midtjylland fortsat støt­ter Planet Randers-projektet. Dette ventes afgjort til marts, og i givet fald vil Randers Regnskov selv råde over 500.000 kr. til formålet. Godkendt, idet Bjarne Overmark (BL) og Kasper Fuhr (SF) tog forbehold. Videresendt til Byrådet på ønske af Bjarne Overmark (BL). Godkendt af et flertal, idet 3 stemte imod (Bjarne Overmark (BL), Lone Donbæk Jensen (BL) og Kasper Fuhr (SF), og 2 stemte blankt (Mogens Nyholm (R) og Erik Poulsen (up)).

Sag fra Miljø- og Teknikudvalget:

10. De tidligere spildevandsplaner for de hele og halve kommuner, der blev til (Ny) Randers Kommune, er skrevet sammen til én samlet spildevandsplan, der har været i offentlig høring uden afgørende kommenta­rer. Indstilles med en enkelt teknisk rettelse til endelig godkendelse. Godkendt.

Sager fra byrådsmedlemmer:

11. Mogens Nyholm (R) foreslår, at der under over­skriften 'mere tillid og mindre kontrol' nedsættes et udvalg med det formål at afskaffe overflødige regler/­kontroller og unødvendigt dokumentationsarbejde i kommunens forvaltninger og institutioner. Åben drøftelse. I princippet godkendt, idet sagen sendes til Økonomiudvalget, således at der kan laves et forslag til konkret praksis.

12. Socialdemokraterne foreslår, at et beløb på finans­loven til 'et kvalitetsløft i ældreplejen' og diverse andre midler her og nu for 2010's vedkommende fordeles ud på de de 9 områdecentre med 1 mio. kr. til hver, og at der fra 2011 øremærkes et (lavere) beløb til ældre­området. Se Socialdemokraternes egen omtale af for­slaget på partiets hjemmeside. Åben drøftelse. Sen­des til behandling i Sundheds- og Ældreudvalget.

Administrative sager:

13. Randers Regnskov har indstillet sit samarbejde med Verdensnaturfonden (WWF Danmark) og ønsker derfor en vedtægtsændring, således at WWF ikke fremover har en plads i bestyrelsen. Deusden andre småkorrektioner. Indstilles til godkendelse. Godkendt.

14.-78. I forlængelse af konstitueringen skal der fore­tages indstilling/udpegning/valg af medlemmer til en lang række instanser. Det gælder Aktivitetscafeen Den Blå Paraply, Paderup Gymnasium, Bakkegården, Bered­skabskommissionen, Bevaringsudvalget, Bevillingsnæv­net, Det Brock-Bredalske Legat, Anker Christian Tho­massens Mindefond, Den selvejende institution 'Lette kollektivboliger ved Aldershvile, Havndal, og De Gamles Gård, Assens', Det beskyttede pensionat Ladegården, Ekspropriations- og Taksationskommissionerne (i med­før af statsekspropriationsloven), Energispareudvalg Kronjylland, Eventsekretariatet, Folkeoplysningsudval­get, Fonden Harmonien, Fonden til Bevarelse af Gamle Bygninger i Randers Kommune, Fredningsnævnet for Region Midtjylland, Fussingø Statsskovs Brugerråd, Gaia Kunstmuseum, Grundlisteudvalget og Gudenå-komi­teen. Endvidere orienteres der om medlemskab i le­gater, fonde og bestyrelser, og der fore­tages indstil­ling/udpegning/valg af medlemmer til Handelsskolen Minerva, Handicaprådet, Hegnssynet, Hjemmeværnets distriktsudvalg, Kirkens Korshærs Institutionstilbud i Randers ('Hjørnestenen'), Håndværkerstiftelsen, I/S Fællesforbrænding, Klagerådet og Klub 85. Des­uden skal der vælges delegerede og suppleanter for samme til Kommunalpolitisk Topmøde i Aalborg 2010 (i KL-re­gi), samt foretages indstilling/udpegning/valg af med­lemmer til Kredsrådet for Østjyllands Politi, LAG Ran­ders (LAG = Lokal Aktions Gruppe), Midttrafik, HMN Naturgas I/S, Fussingø Naturskole, Produktions­skolen Mimers Brønd, Randers Bo- og Erhvervstræning, Ran­ders Egnsteater, Randers Idrætshaller, Randers Kam­merorkester, Randers Kollektivhus, Den Selv­ejende Institution Parkboulevarden 69, Randers Krise­center, Randers Kunstmuseum, Randers Musikskole, Randers Produktionshøjskole, Randers Regnskov, Randers­egnens Boligforening, Randers Statsskole, Ejendoms­fonden for Randers Regnskov, Randers Erhvervs- og Udviklingsråd, Skatteankenævnet, Social- og Sund­hedsskolen, Taksations- og Overtaksationskommis­sioner efter vejloven, Taxinævnet, Randers Tek­niske Skole, Turistforeningen for Randers og Omegn, TV2 Østjylland, Underværket, Valgbestyrelsen og Vurde­ringsankenævnet, og endelig skal der udpeges 3 vur­deringsmænd efter mark- og vejfredsloven samt et medlem til bestyrelsen forAarhus Lufthavn A/S. Klik på de nævnte instanser for nærmere detaljer.

Lukkede sager:

79. Salg af jord.



 >  Det officielle referat


 >  Lydoptagelse af byrådsmødet


Referater af tidligere møder: 14/12 2009, 23/11 2009, 26/10 2009, 05/10 2009, 28/09 2009, 14/09 2009, 31/08 2009



Tilbage til Politikværksted Classic


© DitRanders

Valid HTML 4.01 Strict
Valid CSS Level 3

Byrådssalen ©DitRanders
Byrådssalen. © DitRanders





Fra dagsordenens punkt 01, meddelelse:
Byrådsmedlem Poul Runo afgik ved døden 12/12 2009. Efter den kommu­nale valglov gælder, at når et medlem i valgperiodens løb udtræder eller dør, ind­træder en stedfortræder. Stedfortræderen indtræ­der i rækkefølge efter størrelsen af den pågæl­dendes stemmetal. Helle Skøtt (...) indtræder på baggrund heraf i byrådet. Valggruppe 2 (V+K+DF) skal tage stilling til fordeling af de hverv, som Poul Runo var indvalgt i. Valg­gruppen har oplyst, at Helle Skøtt indtræder i Kultur- og Fritidsudvalget.
 
Randers Station ©DitRanders
Randers Station. © DitRanders
 
Krukken ©DitRanders
Krukken. Skulptur af Mogens Møller. © DitRanders
Fra dagsordenens punkt 35, sagsfremstilling:
Til Byrådets orientering fremsendes en sag med oplysning om hvilke lega­ter, fonde og bestyrelser hvori borgmesteren, kom­munaldirektøren og for­manden for Socialudvalget ifølge de respektive ved­tægter og fundatser er fødte medlemmer:
- Gårdejer af Øster Velling Søren Pedersens Hvids Legat: borgmesteren er født medlem.
- Den Hørningske Fond: borgmesteren er født medlem.
- Marie Poulsens Legat: borgmesteren og forman­den for Socialudvalget er fødte medlemmer.
- Niels S. Kraghs og Frøken Anines Legat: borg­mesteren er født medlem.
- Postpakmester Andreas Lindstrøm og Hustru Marie Lindstrøms Mindelegat: borgmesteren og kommu­naldirektøren er fødte medlemmer.
- Randers Kloster: borg­mesteren er født medlem.
- Randers Kommunes Fæl­leslegat for Værdigt Træn­gende: borgmesteren og kommunaldirektøren er fødte medlemmer.
- Støvringgaard Kloster: borgmesteren er født medlem.
 
Randers Regnskov ©DitRanders
Randers Regnskov. © DitRanders
 
Politigården ©DitRanders
Politigården. © DitRanders
 
Det gamle rådhus ©DitRanders
Det gamle rådhus. © DitRanders