DitRanders.dk
- det er DIT Randers

Udvalgsmødereferat

Opdateret 02/02 2010

Økonomiudvalget

Referat af møde 01/02 2010

Dagsorden med 13 sager.

Administrative sager:

01. (Ny) Randers Kommune, eller de tidligere kommu­ner den er dannet af, har i tidens løb ydet kommune­garanti for diverse lån til 6 mindre fjernvarmeværker (Havndal Fjernvarme, Værum-Ørum Kraftvarmeværk, Gjerlev Varmeværk, Uggelhuse-Langkastrup Kraft­varmeværk, Mellerup Kraftvarmeværk og Gassum-Hvid­sten Kraftvarmeværk). Disse skal derfor forelægge deres årsrapporter for Økonomiudvalget, selv om Ener­gitilsynet i forvejen fører tilsyn med værkernes øko­nomi. En efterretningssag.

02. Center for Beskæftigelse og Revalidering (CBR) skal overflyttes fra at være Arbejdsmarkedsud­valgets ansvarsområde til at være Socialudvalgets. Derved undgås mulige tvivlsspørgsmål om organisatorisk sam­menfald mellem Jobcenter Randers som bestiller og CBR-Randers som leverandør af ydelser på beskæfti­gelsesområdet (idet de to enheder så vil høre under hver sit udvalg). CBR vil da få status som 'anden aktør, hvilket giver mulighed for refusion fra staten. Videre­sendes til godkendelse i Byrådet.

03. Region Midtjylland vil udvide sine eksisterende institutioner i Paderup for voksenpsykiatriske klienter, 'Egegården' og dagtilbuddet 'Gården', med 8 nye boliger og ønsker derfor at købe et kommunalt areal på nabogrunden. Se referat af Regionsrådets møde 20/01 2010. Salget vil give ca. 850.000 kr. til kommunens kasse. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

04. Ifølge planloven skal de nyvalgte Byråd lave en planstrategi i 1. halvdel af byrådsperioden. I Randers besluttede det daværende byråd som bekendt en Vision 2016, som skal justeres i dette forår, og da planstrategien forbinder den konkrete kommuneplan­lægning med visionerne, skal det hele spille sammen. Der foreslås en tidsplan, der tager højde herfor. Vide­resendes til godkendelse i Byrådet.

05. Forenings-, skole- og institutionsfolk og andre fra området omkring Korshøjskolen har i nogle år arbejdet på i fællesskab at udvikle ønskerne om et fælles kraft­center, der skal huse idræts-, kultur- og institutions­tilbud. Arbejdet er nu så langt fremme, at der nu skal bruges penge på egentlige bygningstegninger, så man kan lægge budgetter for anlæg og drift, og komme videre med projektet herunder søge finansiering. Pro­jektet falder i princippet inden for, hvad det er rele­vant for LAG at støtte, men LAG kan ikke støtte et forprojekt, som ikke er en integreret del af et større projekt - og det er det jo udtrykkeligt ikke i dette til­fælde. Tværtimod er forprojektet en forudsætning for, at det måske engang kan blive til et egentligt pro­jekt. Foruden LAG's egne midler, som altså ikke kan bruges, råder LAG de facto over kommunale midler, som i 2007 blev bevilget af Byrådet til at supplere LAG's egne midler med (læs om princippet i bloggen Endelig en chance for at slippe af med nogle kommu­nale penge). De kommunale midler kan således heller ikke bruges, da der jo ikke er tale om at supplere LAG­midler, så hvis der skal bruges af disse penge, skal By­rådet ændre sin beslutning fra dengang. Hvilket ingen i LAG's bestyrelse dog ønsker at foreslå. Også Økono­miudvalget siger nej til at yde støtte, sådan som sa­gen står, og videresender derfor ikke ansøgningen til Byrådet. I stedet opfordres initiativtagerne til at sende en ny ansøgning på et lavere beløb samt et overslag på det færdige projekt med planer for finansiering.

06. Randers Spildevand ønsker at få foretaget en regulering af vederlaget til bestyrelsesmedlemmerne (3 byrådsmedlemmer, 2 medarbejderrepræsentanter og 1 medlem udpeget af Randers Erhvervs- og Udvik­lingsråd). Beslutningen skal træffes af spildevands­selskabet selv på en generalforsamling, hvor ejeren, Randers Kommune, er repræsenteret af borg­mesteren. Denne ønsker derfor bemyndigelse til at sige god for et årligt vederlag på 70.000 kr. til for­manden, 40.000 kr. til næstformanden og 20.000 kr. til de øvrige bestyrelsesmedlemmer (mod i dag 40.000 kr. til formanden og 20.000 kr. til de øvrige bestyrel­sesmedlemmer inkl. næstformanden). Videresendes til godkendelse i Byrådet, idet Anders Buhl-Christensen og Hans Kortbek (begge V) samt Frank Nørgaard (DF) tog forbehold.

07. Randers Kommune er repræsenteret i en lang række bestyrelser, nævn, udvalg, råd, kommissioner og institutioner, og for at sikre at den kommunale repræsentation forvaltes formålstjenligt, er samtlige hverv mv. fordelt ud på de i forvejen eksisterende faste udvalg. Det bliver så op til udvalgene at beslutte, hvad der forventes af de kommunale repræsentanter
i hver af de eksterne instanser. Godkendt. Videre­sendes til de faste udvalg, således at de kan foretage sig det videre.

08. Indenrigs- og Socialministeriet har ændret sin be­kendtgørelse om vederlag til udvalgsmedlemmer og udvalgsformænd. Det åbner mulighed for at øge om­fang og størrelse af de beløb, der udbetales, svarende til en merudgift på i alt ca. 20.000 kr. pr. måned. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

09. Region Midtjylland indbyder Randers og 12 andre kommuner til at deltage i et 3-årigt initiativ til fremme af iværksætteri og fastholdelse og udvikling af nye og eksisterende virksomheder i landdistrikter. De samlede udgifter til projektet er 7 mio. kr., heraf 548.566 kr. for Randers' vedkommende, idet andelen svarer til tildelingsprocenten for LAG-midler (7,84%). Heraf skal Randers Kommune finansiere halvdelen eller 274.283 kr., fordelt med 68.571 kr. i 2010, 137.141 kr. i 2011 og 68.571 kr. i 2012. Region Midtjylland ser gerne, at der bevilges 'nye penge', idet Randers Kommune i for­vejen yder tilskud til diverse tiltag med samme eller lig­nende formål, men Økonomiudvalget besluttede i ste­det at deltage i projektet ved at omfordele allerede givne bevillinger inden for de eksisterende rammer.

Sager fra Miljø- og Teknikudvalget:

10. En status for behandling af sager vedrørende hus­dyrgodkendelser viser, at der i 4. kvartal af 2009 er af­gjort 8 sager - dvs. det samlede antal i 2009 kom op på 29 afgjorte sager mod forventet 65 sager. Der resterer fortsat 11 sager fra før 01/06 2008, dertil kommer 19 ligeledes ikke færdigbehandlede sager, der er kommet til i tiden 01/06 2008 – 01/08 2009. Der foreslås i den anledning et nyt sæt målsætninger og principper for prioritering til afløsning for den hidtidige handleplan for nedbringelse af sagspuklen. Ifølge for­slaget skal de 11 ældste sager - resterne af den oprin­delige sagspukkel - være afgjort senest 01/10 2010, mens der for de øvrige/senere sager angives nærmere frister alt efter sagstype. Taget til efterretning i Miljø- og Teknikudvalget, idet et mindretal (Jens Peter Han­sen (V) og Julie Bay-Hahn (K)) stemte imod målsæt­ningerne. Indstilles til godkendelse. Videresendes til godkendelse i Byrådet.

11. Et forslag til lokalplan for tæt-lav bebyggelse med 21 110-120 kvadratmeter store 1 etages rækkehuse i Drastrup har været i offentlig høring, uden at der er kommet indvendinger. Lokalplanen sikrer en ensartet bebyggelse med husene trukket tilbage fra de om­kringliggende veje, samtidig udlægges en ny boligvej og et fælles friareal. Desuden indgår et bevaringsvær­digt dige mod øst som en del af de fælles friarealer. Lokalplanområdet ligger på hjørnet af Skolevej og Dyb­dalvej i Drastrup og rummer i dag det (nedlagte) land­brug Drastrupgård. Det er ejeren af dette, der ønsker at nedrive de eksisterende bygninger og udstykke grunden til boliger, hvilket indbærer, at arealet over­føres fra landzone til byzone. Der bliver tilkørsel til ud­stykningen fra Dybdalvej, og boligvejen inde på lokal­planens område kommer til at hedde Drastrupgårdsvej efter den nuværende ejendom. Videresendes til endelig godkendelse i Byrådet.

Sag fra byrådsmedlemmer:

12. Beboerlisten stiller forslag om, at Byrådet skal til­kendegive, 'at der senest 1. april 2010 skal træffes beslutning om, at der i Romalt skal bygges en 2-sporet folkeskole med årgangene fra 0. til og med 9. klasse'. Begrundelsen er et 'valgløfte, som stort set alle partier og lister gav på et valgmøde i Romalt forud for byråds­valget i november 2009'. Beboerlisten bebudede alle­rede i valgkampen dette forslag, vel vidende at det ikke kan blive til noget. Se Beboerlistens egen omtale af forslaget på partiets hjemmeside. Forslaget videre­sendes ikke til Byrådet, i stedet nedsættes der en arbejdsgruppe med deltagelse af alle partier, som skal analysere behov og muligheder, herunder den eventu­elle geografiske placering samt finansieringsmuligheder.

Lukket sag:

13. Køb af del af en landbrugsejendom.



 >  Det officielle referat


Referater af tidligere møder: 11/01 2010, 07/12 2009, 09/11 2009, 19/10 2009, 29/09 2009, 21/09 2009, 07/09 2009, 24/08 2009



Tilbage til Politikværksted Classic


© DitRanders

Valid HTML 4.01 Strict
Valid CSS Level 3

Fjordvang ©DitRanders
Fjordvang. © DitRanders





Fra dagsordenens punkt 06, sagsfremstilling:
Vederlaget ønskes genover­vejet - herunder vederlæg­gelse af næstformanden - da direktion og bestyrelsen for Randers Spildevand A/S har gjort sig erfaringer, si­den bestyrelsen formelt har fungeret siden stiftelsen 01/07 2009. Randers Spil­devand A/S oplyser, at be­styrelsen afholder ca. 6 be­styrelsesmøder årligt, hvilket er flere end oprindeligt for­ventet og forudsat ved ve­derlagsbeslutningen i no­vember 2008. Herudover afholder formanden for be­styrelsen møde hver 14. dag med direktionen for Randers Spildevand til gene­rel information og opfølg­ning. Bestyrelsen har tillige deltaget i en del temamø­der om selskabsretlige em­ner, selskabsregnskabsaf­læggelse og den nye vand­sektorlov. Bestyrelsen har i 2009 konstitueret sig med en næstformand i henhold til selskabets forretningsor­den. Næstformanden har trådt til ved formandens for­fald og skal generelt holde sig informeret i højere grad end øvrige bestyrelsesmed­lemmer.
 
Dr. Lassensgade ©DitRanders
Dr. Lassensgade. © DitRanders
 
BioCity ©DitRanders
BioCity. © DitRanders
Fra dagsordenens punkt 08, sagsfremstilling:
Ændringen betyder, at Randers Byråd kan beslutte, at der inden for en samlet ramme på 370% af borg­mestervederlaget kan ydes vederlag til menige medlem­mer af Økonomiudvalget, de stående udvalg, Børn og Unge-udvalget samt veder­lag til formænd for de stå­ende udvalg, Børn og Un­ge-udvalget og Folkeoplys­ningsudvalget. Ændringen betyder tillige, at der er mu­lighed for at yde vederlag til byrådsmedlemmer, der er formænd for eller menige medlemmer af Taxinævnet og Bevaringsudvalget (så­kaldte §17 stk.4-udvalg). Hidtil har der været en ram­me for vederlag til menige udvalgsmedlemmer (165% af borgmestervederlaget) og en anden ramme for ve­derlag til udvalgsformænd (205% af borgmesterveder­laget), og der har tidligere ikke været mulighed for at give vederlag til byrådsmed­lemmer, som deltager i Taxi­nævnet og Bevaringsudval­get. Rammen for menige medlemmer har hidtil været stort set fuldt udnyttet i Randers, hvorimod der har været en uudnyttet ramme for formandsvederlag. (...)
 
J.V. Martins Plads ©DitRanders
J.V. Martins Plads. © DitRanders
 
Laksetorvet ©DitRanders
Laksetorvet. © DitRanders