Udvalgsmødereferat
Opdateret 05/03 2010
Dagsorden med 17 sager.
01. Som det blev besluttet på udvalgets møde 11/02 2010 er mulighederne for at placere testmøller, de såkaldte prototypevindmøller, i Randers Kommune blevet undersøgt. Der er fundet 6 lokaliteter, der overholder de miljøkravene, heraf ligger 2 dog i fredskov (Sødringholm Skov og Hungstrup Skov) og er derfor uhensigtsmæssige. Tilbage er 4 lokaliteter, alle i det nordøstlige hjørne af kommunen. 3 af områderne indgår i forvejen i vindmølleplanen, der vedtages på Byrådets møde 01/03 2010, hvorfor disse 2 områder i givet fald må udgå af vindmølleplanen. Det 4. område ligger meget tæt på Randers Fjord, og ingen af de 4 områder kan i øvrigt opfylde Miljøministeriets ønsker om det antal møller, der skal være plads til, og om at de skal kunne opstilles i nord/syd-gående retning. I givet fald skal (alle eller nogle af) områderne meldes ind til By- og Landskabsstyrelsen senest 19/03 og kan først efterfølgende godkendes endeligt i Byrådet. Og under alle omstændigheder er det op til statslige myndigheder, om områderne accepteres som testområder. Åben drøftelse. Miljø- og Teknikudvalget indstiller 2 af de 3 områder, der i forvejen indgår i vindmølleplanen, samt det nævnte område tæt på Randers Fjord. Videresendes til godkendelse i Økomoniudvalget og Byrådet, idet der inden Økonomiudvalgets møde 15/03 skal forsøges indhentet udtalelser fra Danmarks Naturfredningsforening, fra berørte parter i forhold til igangværende projekter samt fra vindmølleindustrien.
02. Boligforeningen Lejerbo ønsker at opføre 60 almene ungdomsboliger i form af tæt-lavt byggeri ved Minervavej i Paderup, og det findes hensigtmæssigt at tildele området et selvstændigt vejnavn for at lette orienteringen. Kommunens opretholder et vist system i gadenavnene, og i det pågældende område er de øvrige vejnavne hentet fra den græske og romerske mytologi. Det foreslås derfor, at det nye vejnavn skal være Heraklesvej. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
03. Efter at en lokalplan for området blev vedtaget på Byrådets møde 26/10 2009 er der nu lavet tegninger og udbudsmateriale til en ny Naturskole. Anlægsudgiften forventes at være 17,2 mio. kr. Der søges derfor en bevilling på dette beløb (hvoraf Aage V. Jensen Naturfond bidrager med 7,5 mio. kr. og Friluftsrådet med 1 mio. kr.). Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, idet der efterlyses yderligere oplysninger om, hvad der egentlig ligger denne bemærkning i sagsfremstillingen: 'Det resterende beløb på 1,1 mio. kr. af Randers Kommunes udgift afholdes inden for bevillingsområde miljø m.v. under Miljø- og Teknikudvalget'.
04. Der skal på landsplan laves nye vand- og naturplaner, som Miljøministeriet 14/01 udsendte et første udkast til, samtidig med at kommunerne fik 8 uger til i en såkaldt 'teknisk forhøring' at indsende rettelse af faktuelle fejl og misforståelser i forudsætningerne for planudkastet. Dem er der en del af for Randers' vedkommende, og de bliver derfor nu meldt ind rent administrativt. Derudover gør embedsmændene opmærksom på nogle 'væsentlige og principielle forhold', som de anbefaler at nævnes allerede i den tekniske forhøring. Især gælder det spørgsmålet om, hvordan belastningen fra centralrenseanlægget indgår i planen, og at der i flere områder i kommunen er en interessekonflikt mellem byudvikling og vandforsyning, hvorfor Randers gerne ser en hurtig kortlægning af de geologiske forhold. Generelt understreger embedsmændene, at det på grund af 'høringsmaterialets enorme omfang kombineret med den korte tidsfrist' har været helt umuligt at gå i detaljer, hvorfor det i høringssvaret bør understreges kraftigt, at Randers ikke med sit svar har afskåret sig fra at komme med flere eller andre tekniske (og naturlgvis politiske) svar, når de nye vand- og naturplaner kommer ud i ½ års offentlig høring. Den beskrevne fremgangsmåde indstilles til godkendelse. Godkendt.
05. Med få måneders varsel har kommunen fra Miljøcenter Århus fået forbud mod fortsat drift af den etablerede del af det nuværende affaldsdeponi ved Randers Affaldsterminal efter 01/04 2010 - fristen kan dog forlænges med 2 måneder til 01/06 2010, hvis der anlægges et nyt afsnit af affaldsdeponiet. Deponiet er i søgelyset, fordi det pga. den korte afstand til Gudenå/Randers Fjord regnes for at være 'kystnært', og det har da også meget længe været kendt, at der skulle gøres noget. Alligevel er afgørelsen faldet ganske pludseligt, i betragtning af at Gl. Randers Kommune allerede i 2001 henvendte sig til det daværende Århus Amt med et forslag til en løsning. I årene efter blev der arbejdet en del med planen, men efter en ny revideret plan i 2006 gik arbejdet i stå i amtet. Efter amternes nedlæggelse overgik opgaven 01/01 2007 til Miljøcenter Århus, som er en del af By- og Landskabsstyrelsen under Miljøministeriet. Miljøcenter Århus reagerede imidlertid ikke før i oktober 2009, til gengæld faldt den nævnte afgørelse inkl. forbud mod fortsat drift hurtigt, 21/12 2009. Afgørelsen får større konsekvenser end forudset, i og med at det nuværende deponi-afsnit skal lukkes og et nyt etableres. Anlægsprojektet er ikke indregnet i budgettet, af den simple grund at ingen kendte til det før efter budgetvedtagelsen. Embedsmændene har klaget over afgørelsen vedrørende forskellige forhold og detaljer i sagen, men mener i øvrigt ikke, at man kan undgå at etablere et nyt deponiafsnit. Der søges derfor en anlægsbevilling på 4,2 mio. kr. til arbejdet. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
06. Et forslag til Infrastrukturpolitik, som skal omsætte Byrådets Vision 2016 til konkrete indsatsområder, har været i høring og er nu klar til endelig godkendelse. Blandt høringssvarene skiller især ét sig ud - det er Vejdirektoratet, der påtaler, at det et sted i Infrastrukturpolitikken er nævnt som en forudsætning, at staten anlægger østforbindelsen over/under Randers Fjord. Vejdirektoratet præciserer, at der aldeles ikke er taget stilling til, om det en Østbro er en statslig opgave, og det bliver nu indskrevet i den endelige version af Infrastrukturpolitikken. Derudover har både Randers Havn og flere af virksomhederne på havnen påpeget, at der arbejdes med muligheden for at anlægge en ny vej til den nye havn, hvilket vil kunne flytte en del af den tunge trafik væk fra byen. Dette aspekt skrives derfor også ind i den endelige version af Infrastrukturpolitikken. Indstilles til godkendelse. I Miljø- og Teknikudvalget fremsatte Kasper Fuhr intet mindre end 5 forslag til tekstændringer, hvor hovedindholdet for de 3's vedkommende bestod i at tilføje ordet 'klima' i forskellige sammenhænge, mens de 2 øvrige udtrykte forskellige grader af afstandtagen fra Bolværkslinjen, som ellers bakkes op af et massivt flertal i Byrådet. Samtlige 5 ændringsforslag blev nedstemt af et flertal på 7 (S+V+K) mod 2 (SF+BL). Forslaget til Infrastrukturpolitik videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet, idet Kasper Fuhr (SF) tog forbehold for de elementer af den, der indgik i hans ændringsforslag.
07. Byrådet vedtog 11/05 2009 at forlænge byggelinjerne ved Århusvej med 10 år, men efter at have modtaget diverse klager har Vejdirektoratet nu meddelt, at beslutningen er ugyldig, da der ikke har været foretaget høring af de berørte parter. En sådan høring er derfor blevet gennemført efterfølgende, således at der kan træffes en ny (lovlig) beslutning. Blandt høringssvarene er der en del, der udtrykker stærk utilfredshed med forlængelsen af byggelinjerne, men indvendingerne er enten velkendte eller overtrumfes af tinglysninger, lovgivning mv. Den oprindelige forlængelse indstilles derfor uændret til godkendelse. Udsat.
08. Byrådet besluttede på sit møde 16/10 2009 at suspendere projektet 'Tre bydele uden støjgener', efter at den ene bydel (Vorup) var færdiggjort, og der ikke var penge til de 2 andre. Undervejs i udvalgsbehandlingen var beslutningen blevet ændret fra 'afsluttes' til 'sættes i bero', og hvad forskellen på de to ordvalg betyder, illustreres af, at det nu foreslås at vække projektet til live igen og færdiggøre også de 2 resterende bydele Hornbæk og Helsted. Projektet var udtænkt som en måde at løse to problemer med hinanden, så at sige, idet man kunne skaffe sig af med overskudsjord fra diverse byggeprojekter ved at bruge jordfyld til at bygge støjvolde mod trafikstøj fra motorvejen. Imidlertid gik projektets udgifter og indtægter alligevel ikke helt lige op, som man skulle have troet, derfor pausen fra oktober til nu. Men Miljø- og Teknikudvalget besluttede på sit møde 13/01 2010, at 2010-budgettets uspecificerede rådighedsbeløb på 1,1 mio. kr. til 'diverse vejprojekter', skulle bruges til bl.a. dette projekt, hvorfor der nu ansøges om en anlægsbevilling på 140.000 kr., det forventes at koste (i år - og hvert af de næste ca. 10 år). Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
09. Det foreslås, at puljen til bygningsvedligholdelse i 2010 øges med 15 mio. kr., der fremrykkes fra 2013. Forslaget er et led i den generelle fremrykning af projekter, der er muliggjort af de øgede lånemuligheder til anlægsprojekter på Finansloven for 2010. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
10. Der er behov for at få fastlagt principper for, hvordan energiforbruget styres inden for de forskellige kommunale områder ('aftaleenheder'). Der skal være en tilskyndelse til at reducere energiforbruget og til at sikre, at kommunen anvender den mest energirigtige teknologi. Konkret foreslås det at udlægge energibudgetterne til aftaleenhederne, at sikre en systematisk registrering af aftaleenhedernes energiforbrug, at fastlægge retningslinjer for gennemførelse af energibesparende foranstaltninger og at sikre kompetenceudvikling af nøglepersoner i forhold til aftaleenhedernes energistyring. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
11. En opgørelse over uafsluttede anlægsprojekter i 2009 viser, at der er uforbrugte rådighedsbeløb på 159,9 mio. kr., og det foreslås, at beløbet overføres til 2010. En økonomi-teknisk ting. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
12. Kommunen får gennem 'Grøn Ordning' i gennemsnit tildelt et beløb på godt 200.000 kr. pr. nyopsat vindmølle. Pengene kan anvendes til lokale projekter, der fremmer lokal accept af vindmøller. Der foreslås nedsat et lokalt vindmølleråd, som skal afgøre hvilke projektansøgninger Randers Kommune skal indstille til støtte efter denne ordning. Da det efter loven skal være borgmesteren, der står som formel ansøger, foreslås et vindmølleråd bestående af borgmesteren som formand samt 1 medlem udpeget af Miljø- og Teknikudvalget, 1 medlem udpeget af Kultur- og Fritidsudvalget, 1 medlem udpeget af det Grønne Råd
i Randers Kommune, og 1 medlem udpeget af LAG Randers, dvs. i alt 5 medlemmer. Udsat.
13. Der er budgetteret med 2 studieture for hvert fagudvalg i løbet af valgperioden, og Miljø- og Teknikudvalget skal derfor tage stilling til målet for den første studietur. Der er 2 forslag: Bilbao, Spanien (byudvikling og omdannelse af gammel industrihavn til attraktivt bycentrum) og Freiburg, Tyskland (klima i forhold til bosætning, byudvikling, energi og trafik). Alternativt - og mere utraditionelt - kunne det også blive World Expo 2010, Verdensudstillingen 2010, som har overskriften 'Bedre By - Bedre Liv' og holdes i Shanghai, Kina. Freiburg, Tyskland, blev valgt som destination, og der skal nu laves et konkret forslag til studieturens indhold.
14. På udvalgets møde 13/01 2010 havde udvalgets medlemmer lejlighed til at komme med hver deres bud på, hvilke politiske mål og indsatsområder udvalget skal arbejde med i løbet af byrådsperioden. Der skal nu arbejdes videre med disse tilkendegivelser med henblik på en konkret udmøntning. Udsat.
15. Efter det nye/nuværende Miljø- og Teknikudvalgs første 3 møder ønskes en evaluering af mødeformen. Åben drøftelse. Drøftet.
16. Sagsstyringsliste, opsummering af igangværende opgaver. En efterretningssag.
Referater af tidligere møder: 11/02 2010, 13/01 2010, 17/12 2009, 26/11 2009, 29/10 2009, 01/10 2009, 03/09 2009,
Tilbage til Politikværksted Classic
Lille Rosengård. © DitRanders. |
Fra dagsordenens punkt 05, sagsfremstilling: Randers Affaldsterminal har endelig 21/12 2009 fra Miljøcenter Århus modtaget afgørelse om overgangsplan og revurdering af driften på deponi og de øvrige affaldsbehandlingsaktiviteter på området. Afgørelsen omfatter bl.a. forbud mod fortsat drift af den etablerede del af deponeringsenhed 4 (nuværende deponi) efter 01/04 2010 subsidiært 01/06 2010. 01/06 2010 gælder, for så vidt der anlægges et nyt deponiafsnit. (...) Med etablering af et nyt deponiafsnit forventes deponiet at kunne bestå i de næste 30 til 50 år. Arealet hvor deponiafsnittet i givet fald skal placeres, er omfattet af gældende lokalplan og miljøgodkendelse. Miljøcenter Århus oplyser dog, at miljøgodkendelsen kun er gældende, såfremt deponiet etableres i forbindelse med overgangsplanen nu, medens der på et evt. senere tidspunkt skal søges ny miljøgodkendelse med tilhørende VVM-redegørelse. | |
Randersbro. © DitRanders | ||
Kulturhuset. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 01, sagsfremstilling: I de 6 områder vil der ikke umiddelbart kunne opstilles det antal møller, som efterspørges af Miljøministeriet. Vindmøllerne vil heller ikke kunne opstilles i en nord/syd-gående retning. (...) Såfremt områderne 1, 2 og 3 vælges som standpladser til testmøller, vil de fortrænge brugen til almindelige vindmøller. Der bør derfor tages stilling til, om Randers Kommune vil undersøge placeringen af testmøller på disse tre lokaliteter nærmere hos Miljøministeriet, og dermed udtage de potentielle områder fra vindmølleplanen, mens dette undersøges. | |
Rutebilstationen. © DitRanders.dk | ||
Niels Ebbesen-statuen på Rådhustorvet. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 14, sagsfremstilling: Ved udvalgsmødet 13/01 fik udvalgets medlemmer lejlighed til at tilkendegive, hvilke mål og indsatser udvalget skal arbejde med i den kommende valgperiode. På baggrund af tilkendegivelserne kan man bl.a. overveje: - Hvordan skal der arbejdes videre med de politiske mål og indsatser? - Hvilken form skal målene og indsatserne have? Skal de være overordnede mål eller hellere konkrete indsatser? - Hvordan og hvor tit skal der følges op på målene og indsatserne? | |
Randers Havn. © DitRanders | ||