DitRanders.dk
- det er DIT Randers

Udvalgsmødereferat

Opdateret 25/03 2010

Socialudvalget

Referat af møde 24/03 2010

Dagsorden med 12 sager.

01. Der gives en orientering om årets økonomiske vil­kår på handicapområdet. En efterretningssag.

02. Der gives en orientering om hjemløseområdet. En efterretningssag.

03. Ifølge Servicelovens §18 skal kommunen hvert år give økonomisk støtte til frivillige sociale foreninger. Der er i år afsat knap 2 mio. kr. til formålet, og af dem gav udvalget på sit møde 03/03 2010 10.000 kr. til hver af de 21 aktivitetsudvalg ved kommunens områdecentre, i alt 210.000 kr. Efter en ansøgningsrunde er der ind­kommet ansøgninger for yderligere i alt ca. 3,3 mio kr., hvoraf der i overensstemmelse med tidligere be­sluttede kriterier foreslås bevilget i alt 1,4 mio. kr. Klik på linket for nærmere detaljer. Indstilles til godken­delse. Godkendt.

04. I anledning af en ansøgning fra Den Blå Paraply om ekstraordinær driftsstøtte efterlyste udvalget på sit møde 10/02 2010 en redegørelse for det samlede være­stedstilbud. Den foreligger nu og viser efter embeds­mændenes vurdering, at der er tilstrækkelig dækning på området. En efterretningssag.

05. Jfr. foregående punkt blev en stillingtagen til den nævnte ansøgning fra Den Blå Paraply udsat, indtil en samlet redegørelse var udarbejdet. Det er den nu, hvorfor sagen genoptages. Den Blå Paraply søger om 231.920 kr i år og 406.920 kr. i 2011, oveni den ordi­nære driftsstøtte på 482.500 kr. Indstilles uændret til afslag. Udsat - andre løsningsmuligheder skal under­søges.

06. Det foreslås at afskaffe en forskelbehandling mel­lem sagbehandlingen af kommende førtidspensionis­ter, afhængig af om den kommende førtidspensionist er i flexjob eller ej. I dag indledes sagsbehandlingen af en flexjobbers førtidspension først i måneden før opsi­gelsesperiodens udløb, uanset om det allerede inden da står klart, at flexjobberen er pensionsberettiget. Årsagen er, at man ikke kan få pension og flexjøbløn samtidig, men prisen for at vente er, at den person det hele drejer sig om, ikke i god tid kan få klar be­sked om sin fremtidige økonomiske situation. En ikke­flexjobbers førtidspension sagsbehandles derimod straks, når vedkommendes forhold er tilstrækkeligt be­lyst, og det foreslås nu, at samme praksis anvendes for flexjobbere, men at man så gør deres førtidspension 'hvilende', fra det øjeblik den tilkendes, og frem til at opsigelsesperioden udløber. En afledt konsekvens af dette er, at sygedagpengerefusionen til arbejdsgi­veren stopper, selv om arbejdsgiveren fortsat er for­pligtet til at udetale løn i hele opsigelsesperioden. En således ændret sagsgang skønnes at få virkning for 5-10 sager årligt. Indstilles til godkendelse. Udsat - der skal redegøres mere indgående for konsekvenserne.

07. Kommunen har siden december 2009 samarbej­det med 3 frivillige kirkelige organisationer om hjælpe­ordningen Kirkernes Familiehjælp til særligt økonomisk trængte børnefamilier, idet vurderingen af hvem der har brug for hjælp, er foretaget af kommunale sags­behandlere. De 3 organisationer (Kronjyllands Valgme­nighed, Pinsekirken Randers og den Evangeliske Fri­kirke) har indtil nu selv betalt udgifterne og stillet fri­villig arbejdskraft til rådighed, men søger nu om at få udgifterne på 156.600 kr. dækket af kommunen efter reglerne om tilskud til friviligt socialt arbejde. Denne og andre ansøgninger om tilskud til friviligt socialt arbejde blev imidlertid behandlet under punkt 03 ovenfor, hvorfor det under dette punkt alene skal besluttes, om kommunale sagsbehandlere fortsat skal stå for henvisning mv. til ordningen. Det foreslås desuden, at ordningen evalueres efter et år. Indstilles til godken­delse. Godkendt.

08. Center for Stofmisbrugsbehandling vil gerne af med den negativt ladede 'misbrug'-betegnelse og øn­sker derfor at ændre navn til 'Rusmiddelcenter Ran­ders'. Indstilles til godkendelse. Godkendt.

09. Der er gjort en række tiltag for at gøre det muligt at holde handicapområdets udgifter inden for de bud­getrammer, Byrådet har fastlagt. En rapport herom rummer både handleplaner og en erklæret kvalitets­standard og indstilles til godkendelse. Godkendt.

10. Samme som foregående punkt, her gælder det blot borgerstyret personlig assistance. Indstilles til god­kendelse. Udsat.

11. Samme som de 2 foregående punkter, her vedrø­rende den såkaldte §85-bostøtte (efter Servicelovens §85). Indstilles til godkendelse. Udsat.

12. Ejendomsforeningen Kronjylland (private udlejere) har klaget til Statsforvaltningen Midtjylland over kom­munens praksis for indbringelse af sager om huslejens størrelse for Huslejenævnet. Statsforvaltningen beder i den anledning om en redegørelse, hvorfor der er lavet et notat om kommunens syn på sagen (som er, at man har handlet korrekt). Videresendes til godken­delse i Økonomiudvalget og Byrådet.



 > Det officielle referat


Referater af tidligere møder: 03/03 2010, 10/02 2010, 20/01 2010, 16/12 2009, 25/11 2009, 28/10 2009, 30/09 2009, 02/09 2009, 12/08 2009



Tilbage til Politikværksted Classic


© DitRanders

Valid HTML 4.01 Strict
Valid CSS Level 3

Redfall ©DitRanders
Redfall. © DitRanders





Fra bilag til dags­ordenens punkt 01, notat:
Der er ikke noget, der ty­der på, at økonomiopfølg­ningen kunne have været bedre, hvis indsatsen hav­de været koncentreret om klassisk opfølgning via for­brugsprocenter og progno­ser fra økonomisystemet (...) Opbygningen af det speci­aliserede socialområde og de betingelser det fun­gerer under med takster, køb og salg, manglende kontrol og handlemulighe­der på voksenområdet, dyre sager og 'automatik' i tilgangen til området, bety­der netop, at bedste bud på lø­­bende økonomisk overblik over områderne er et dispositionsregnskab op­bygget af udgiften for hver enkelt borger, fordelt på hver enkelt ydelse denne borger modtager. Det del­vist dækkende dispositions­regnskab har ikke i 2009 kunnet give det komplette billede af, hvad regnskabs­resultatet forventeligt ville blive, men det har alt an­det lige givet mulighederne for at fange takstglidninger og prisstigninger på alle de personer, der har været inde i systemet. Hvis dispo­neringerne ikke havde væ­ret en del af økonomiop­følgningen, kan man fryg­te, at resultatet havde væ­ret en katastrofalt stor overraskelse, som det er set i andre kommuner.
 
Vestervold ©DitRanders
Vestervold. © DitRanders
 
Nøglen ©DitRanders
Nøglen. © DitRanders
Fra bilag til dags­ordenens punkt 12, udkast til svarbrev:
Byrådet i Gl. Randers Kom­mune vedtog 19/11 2001, at boligstøtteafdelingen foretog den administrative huslejenedsættelse og man forventede, at husle­jen ville kunne nedsættes administrativt i ca. 600 sa­ger pr. år. Byrådet beslut­tede endvidere, at de af sagerne, som medførte store besparelser, og hvor ansøgeren ikke selv ville være i stand til at indbringe sagen for Huslejenævnet, fortsat skulle indbringes for Huslejenævnet. Man for­ventede, at det vil dreje sig om ca. 25 sager årligt. (...) Socialudvalget i Gl. Randers Kommune god­kendte i mødet 16/05 2006 en praksisændring for indbringelse af sager for huslejenævnet. Ændringen betød, at boligstøtteafde­lingen kun skulle indbringe de sager for Huslejenæv­net, hvor udlejeren ikke efter opfordring havde do­kumenteret den lovlige leje for lejemålet. Man forven­tede, at det ville dreje sig om ca. 110 sager i 2006.