Udvalgsmødereferat
Opdateret 25/03 2010
Dagsorden med 12 sager.
01. Der gives en orientering om årets økonomiske vilkår på handicapområdet. En efterretningssag.
02. Der gives en orientering om hjemløseområdet. En efterretningssag.
03. Ifølge Servicelovens §18 skal kommunen hvert år give økonomisk støtte til frivillige sociale foreninger. Der er i år afsat knap 2 mio. kr. til formålet, og af dem gav udvalget på sit møde 03/03 2010 10.000 kr. til hver af de 21 aktivitetsudvalg ved kommunens områdecentre, i alt 210.000 kr. Efter en ansøgningsrunde er der indkommet ansøgninger for yderligere i alt ca. 3,3 mio kr., hvoraf der i overensstemmelse med tidligere besluttede kriterier foreslås bevilget i alt 1,4 mio. kr. Klik på linket for nærmere detaljer. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
04. I anledning af en ansøgning fra Den Blå Paraply om ekstraordinær driftsstøtte efterlyste udvalget på sit møde 10/02 2010 en redegørelse for det samlede værestedstilbud. Den foreligger nu og viser efter embedsmændenes vurdering, at der er tilstrækkelig dækning på området. En efterretningssag.
05. Jfr. foregående punkt blev en stillingtagen til den nævnte ansøgning fra Den Blå Paraply udsat, indtil en samlet redegørelse var udarbejdet. Det er den nu, hvorfor sagen genoptages. Den Blå Paraply søger om 231.920 kr i år og 406.920 kr. i 2011, oveni den ordinære driftsstøtte på 482.500 kr. Indstilles uændret til afslag. Udsat - andre løsningsmuligheder skal undersøges.
06. Det foreslås at afskaffe en forskelbehandling mellem sagbehandlingen af kommende førtidspensionister, afhængig af om den kommende førtidspensionist er i flexjob eller ej. I dag indledes sagsbehandlingen af en flexjobbers førtidspension først i måneden før opsigelsesperiodens udløb, uanset om det allerede inden da står klart, at flexjobberen er pensionsberettiget. Årsagen er, at man ikke kan få pension og flexjøbløn samtidig, men prisen for at vente er, at den person det hele drejer sig om, ikke i god tid kan få klar besked om sin fremtidige økonomiske situation. En ikkeflexjobbers førtidspension sagsbehandles derimod straks, når vedkommendes forhold er tilstrækkeligt belyst, og det foreslås nu, at samme praksis anvendes for flexjobbere, men at man så gør deres førtidspension 'hvilende', fra det øjeblik den tilkendes, og frem til at opsigelsesperioden udløber. En afledt konsekvens af dette er, at sygedagpengerefusionen til arbejdsgiveren stopper, selv om arbejdsgiveren fortsat er forpligtet til at udetale løn i hele opsigelsesperioden. En således ændret sagsgang skønnes at få virkning for 5-10 sager årligt. Indstilles til godkendelse. Udsat - der skal redegøres mere indgående for konsekvenserne.
07. Kommunen har siden december 2009 samarbejdet med 3 frivillige kirkelige organisationer om hjælpeordningen Kirkernes Familiehjælp til særligt økonomisk trængte børnefamilier, idet vurderingen af hvem der har brug for hjælp, er foretaget af kommunale sagsbehandlere. De 3 organisationer (Kronjyllands Valgmenighed, Pinsekirken Randers og den Evangeliske Frikirke) har indtil nu selv betalt udgifterne og stillet frivillig arbejdskraft til rådighed, men søger nu om at få udgifterne på 156.600 kr. dækket af kommunen efter reglerne om tilskud til friviligt socialt arbejde. Denne og andre ansøgninger om tilskud til friviligt socialt arbejde blev imidlertid behandlet under punkt 03 ovenfor, hvorfor det under dette punkt alene skal besluttes, om kommunale sagsbehandlere fortsat skal stå for henvisning mv. til ordningen. Det foreslås desuden, at ordningen evalueres efter et år. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
08. Center for Stofmisbrugsbehandling vil gerne af med den negativt ladede 'misbrug'-betegnelse og ønsker derfor at ændre navn til 'Rusmiddelcenter Randers'. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
09. Der er gjort en række tiltag for at gøre det muligt at holde handicapområdets udgifter inden for de budgetrammer, Byrådet har fastlagt. En rapport herom rummer både handleplaner og en erklæret kvalitetsstandard og indstilles til godkendelse. Godkendt.
10. Samme som foregående punkt, her gælder det blot borgerstyret personlig assistance. Indstilles til godkendelse. Udsat.
11. Samme som de 2 foregående punkter, her vedrørende den såkaldte §85-bostøtte (efter Servicelovens §85). Indstilles til godkendelse. Udsat.
12. Ejendomsforeningen Kronjylland (private udlejere) har klaget til Statsforvaltningen Midtjylland over kommunens praksis for indbringelse af sager om huslejens størrelse for Huslejenævnet. Statsforvaltningen beder i den anledning om en redegørelse, hvorfor der er lavet et notat om kommunens syn på sagen (som er, at man har handlet korrekt). Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Referater af tidligere møder: 03/03 2010, 10/02 2010, 20/01 2010, 16/12 2009, 25/11 2009, 28/10 2009, 30/09 2009, 02/09 2009, 12/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Redfall. © DitRanders |
Fra bilag til dagsordenens punkt 01, notat: Der er ikke noget, der tyder på, at økonomiopfølgningen kunne have været bedre, hvis indsatsen havde været koncentreret om klassisk opfølgning via forbrugsprocenter og prognoser fra økonomisystemet (...) Opbygningen af det specialiserede socialområde og de betingelser det fungerer under med takster, køb og salg, manglende kontrol og handlemuligheder på voksenområdet, dyre sager og 'automatik' i tilgangen til området, betyder netop, at bedste bud på løbende økonomisk overblik over områderne er et dispositionsregnskab opbygget af udgiften for hver enkelt borger, fordelt på hver enkelt ydelse denne borger modtager. Det delvist dækkende dispositionsregnskab har ikke i 2009 kunnet give det komplette billede af, hvad regnskabsresultatet forventeligt ville blive, men det har alt andet lige givet mulighederne for at fange takstglidninger og prisstigninger på alle de personer, der har været inde i systemet. Hvis disponeringerne ikke havde været en del af økonomiopfølgningen, kan man frygte, at resultatet havde været en katastrofalt stor overraskelse, som det er set i andre kommuner. | |
Vestervold. © DitRanders | ||
Nøglen. © DitRanders |
Fra bilag til dagsordenens punkt 12, udkast til svarbrev: Byrådet i Gl. Randers Kommune vedtog 19/11 2001, at boligstøtteafdelingen foretog den administrative huslejenedsættelse og man forventede, at huslejen ville kunne nedsættes administrativt i ca. 600 sager pr. år. Byrådet besluttede endvidere, at de af sagerne, som medførte store besparelser, og hvor ansøgeren ikke selv ville være i stand til at indbringe sagen for Huslejenævnet, fortsat skulle indbringes for Huslejenævnet. Man forventede, at det vil dreje sig om ca. 25 sager årligt. (...) Socialudvalget i Gl. Randers Kommune godkendte i mødet 16/05 2006 en praksisændring for indbringelse af sager for huslejenævnet. Ændringen betød, at boligstøtteafdelingen kun skulle indbringe de sager for Huslejenævnet, hvor udlejeren ikke efter opfordring havde dokumenteret den lovlige leje for lejemålet. Man forventede, at det ville dreje sig om ca. 110 sager i 2006. | |