Udvalgsmødereferat
Opdateret 11/02 2010
Dagsorden med 8 sager.
01. Der gives en orientering om voksenskoleområdet, Center for Specialundervisning for Voksne (CSV). Udsat.
02. For at sikre at den kommunale repræsentation i en lang række bestyrelser, nævn, udvalg, råd, kommissioner og institutioner forvaltes formålstjenligt, har Økonomiudvalget fordelt samtlige hverv mv. ud på de faste udvalg, herunder Socialudvalget, som nu skal tage stilling til, hvad der forventes af de kommunale repræsentanter i hver af de eksterne instanser. Åben drøftelse. Det besluttedes, at repræsentanter under Socialudvalgets område kontakter embedsmændene, når en repræsentant måtte have behov for det.
03. Den Blå Paraply søger på ny om ekstraordinær driftsstøtte. Socialudvalget har tidligere (på sit møde 12/08 2009) drøftet en ansøgning om 600.000 kr. oven i den ordinære driftsstøtte på 482.500 kr., men det kom ikke med i budgettet for 2010. Siden da har Den Blå Paraply skaffet midler andetsteds fra, men mangler stadig penge. Der søger derfor nu om 231.920 kr i år og 406.920 kr. i 2011. Indstilles til afslag. Udsat. Udvalget ønsker en redegørelse for det samlede værestedstilbud før en stillingtagen.
04. Kommunernes Revision har gennemført uanmeldte tilsyn for 2009 på botilbuddene inden for handicapområdet. Tilsynsrapporterne er meget positive i deres vurderinger af tilbuddene. En efterretningssag.
05. I forbindelse med kommunalreformen er der i perioden 2007-10 oprettet et udviklingsråd i hver af de 5 regioner, med det formål at følge udviklingen på social- og specialundervisningsområdet. Udviklingsrådet består af folkevalgte repræsentanter fra kommuner og region samt bruger- og interesseorganisationer. Efter loven skal kommunerne en gang årligt give en redegørelse til Udviklingsrådet vedrørende udviklingen inden for social- og specialundervisningsområdet. En efterretningssag.
06. Efter retssikkerhedsloven skal fogedretten oplyse kommunen om borgere, der udsættes af deres lejlighed efter reglerne i lejelovgivningen. Kommunen har indgået en aftale om samarbejdet i disse sager med Retten i Randers. Bl.a. er det aftalt, at kommunen underrettes i god tid inden udsættelsesforretninger. I 2009 blev det til 82 henvendelser fra fogedretten om sådanne sager, heraf vedrørte 23 sager familier med børn. Samarbejdets form skal evalueres om ca. ½ år. En efterretningssag.
Referater af tidligere møder: 20/01 2010, 16/12 2009, 25/11 2009, 28/10 2009, 30/09 2009, 02/09 2009, 12/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Skovbakken. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 04, sagsfremstilling: Tilsynet på handicapområdet har omfattet følgende tilbud: - Bocenter Marienborgvej/Harridslev - Bostedet Tronholm/Høvejen - Bofællesskaberne - Holberghus (Børnecenter Randers) (...) Gennemgående udtalelser for alle stederne er: - Det overordnede indtryk er, at det er velfungerende tilbud - Det er indtrykket at brugere, medarbejdere og leder trives - Der observeredes et respekt- og tillidsfuldt samvær og miljø mellem brugere og personale - Der er blevet arbejdet med anbefalinger og bemærkninger fra det forrige tilsyn | |
Århusvej. © DitRanders | ||