Udvalgsmødereferat
Opdateret 03/09 2009
Dagsorden med 8 sager, tillægsdagsorden med 1 sag:
01. Orientering om gældende praksis på alkoholbehandlingsområdet. En efterretningssag.
02. Tildelingen af hjemmevejledning og bostøtte - og udførelsen af samme - har været igennem en standardisering, der dels skal sikre en mere ens behandling af folk, dels hjælpe til at styre ressourcerne bedre, og dels øge fleksibiliteten. I samme ombæring sker der også en tydeligere adskillelse mellem dem, der bevilger en ydelse, og dem der udfører den. Godkendt. Træder i kraft 01/01 2010.
03. I forbindelse med nedlæggelsen af Århus Amt blev en stribe opgaver på det specialiserede socialområde fordelt mellem region og kommuner, således at nogle af de opgaver, der tilfaldt regionen, efter nærmere aftale kunne overtages af kommunerne. I tæt samarbejde med Region Midtjylland har kommunerne nu indgået en rammeaftale, der afgrænser fordelingen af opgaver mellem kommune og region. Indstilles til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
04. Under optakten til dannelsen af (Ny) Randers Kommune blev der vedtaget en 'sammenhængende politik for børn og unge med særlige behov for støtte', og den skal nu revurderes. Der er lagt en plan for, hvordan dette skal udføres i praksis, med start straks politikerne siger god for den. Godkendt.
05. Der er gennemført en stribe uanmeldte tilsyn på handicapområdets dagtilbud. Der var intet at kritisere. En efterretningssag.
06.+07.+08. Tre lukkede sager.
00. Tillægsdagsorden:
09. Der arbejdes på et regnskabssystem, som skal give kommunens Handicapafdeling et komplet overblik over, hvilke tilbud og ydelser der gives til hvem, og ikke mindst hvad de koster, herunder hvad forskellige ydelser koster i forhold til hinanden. Systemet skal dække områderne for hhv. børn og voksne med særlige behov/handicap, og formålet er at gøre økonomistyringen og budgetopfølgningen mere præcis og informativ, således at der hele tiden er overblik over, hvor mange personer der er på et givet område, hvad fx gennemsnitsprisen på en ydelse er, hvad de 10 dyreste personer koster, hvilke økonmiske konsekvenser der vil være af flere eller færre personer på områderne etc. På længere sigt vil disse meget detaljerede oplysninger om antal, pris og udviklingen heri kunne bruges til at planlægge den fremtidige indsats på de enkelte områder mest formålstjenligt. En efterretningssag.
Referat fra tidligere møde: 12/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Nordre Kirkegård. © DitRanders |
Fra bilag til dagsordenens punkt 02, 'Visitationsprocedure for specialvejlederteam': Specialbistand er bestiller og afgør hvilke ydelser, en given borger skal have støtte til. Der udarbejdes handleplaner for den visiterede støtte, dvs. en aftale for den indsats der er bevilget. Handleplanerne revideres mindst en gang årligt eller efter behov. Herudover er der løbende opfølgning og evaluering af indsatsen. Ændring i ydelsespakkerne kan kun ske ved ændringer i handleplanen, andre evt. behov for tilpasning af ydelserne skal ske inden for den givne ydelsespakke. Specialvejlederteamet kan ikke ændre i visiterede ydelser. Handleplanen udgør visitationsgrundlaget og indeholder præcis beskrivelse af, hvad borgeren skal have støtte til, herunder hvor mange timer borgeren skal have støtte til, samt hvornår og hvor længe ydelses tildeles. | |
Kajen ved Pakhuset. I baggrunden Tronholmen. © DitRanders | ||