Udvalgsmødereferat
Opdateret 01/10 2009
Dagsorden med 12 sager.
01. Der er premiere på et nyt udgiftsstyringsredskab, månedlige budgetopfølgninger, hvis principper blev præsenteret på udvalgets møde 02/09 2009. Den første opfølgning foreligger nu og viser god overensstemmelse mellem de penge, der er til rådighed, og dem der er blevet brugt. En efterretningssag.
02. Ved budgetlægningen for 2007 blev der vedtaget en besparelse på beskyttede stillinger under Center for Beskæftigelse og Revalidering, hvor den fulde effekt på 2,3 mio. kr. vil slå igennem i budget 2010, dvs. det budget der netop er indgået forlig om. Der er tidligere sparet 1.640.000 kr. ved at slå den kommunale og den tidligere amtslige revalideringsindsats sammen og ved at nedlægge nogle stillinger, og den resterende del af besparelsen, 660.000 kr., foreslås nu fundet ved at nednormere fra 59 til 53 fuldtidspladser, idet Arejdsmarkedsudvalget tidligere har afvist regulering af lønnen til de beskyttede medarbejdere som en sparemulighed. Samtidig med stillingtagen til nednormeringen skal det formelt godkendes at flytte en del af den samlede besparelse fra ét budgetområde til et andet, men det er en ren teknisk foranstaltning, der ikke giver hverken flere eller færre penge nogen steder. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
03. Boligorganisationen Møllevænget & Storgaarden har fået tilskud fra Landsbyggefonden til 'Helhedsplan for Nordbyen 2009-2012', der bygger på 3 hovedindsatsområder: 1. med et uddannelses- og beskæftigelsesmæssigt sigte, 2. med et socialt og sundhedsmæssigt sigte, og 3. med et boligsocialt sigte. Støtten fra Landsbyggefonden er på 16 mio. kr. og er givet på betingelse af, at boligorganisationerne og Randers Kommune også bidrager med mindst 5,8 mio. kr. Helhedsplanens aktiviteter er blevet afstemt med de forskellige tiltag, der allerede er sat i gang med økonomisk støtte fra andre puljer og med anden ekstern finansiering. Bysekretariatet der er etableret på Glarbjergvej, skal være det administrative omdrejningspunkt i den samlede indsats og har derudover som hovedopgaver dels information, dels beboerundersøgelser og ansøgninger til puljer og fonde om supplerende midler. Desuden skal Bysekretariatet bidrage med at overføre erfaringerne fra Nordbyen til andre almene boligområder i kommunen. 'Helhedsplan for Nordbyen 2009-2012' er kommet lidt senere i gang end planlagt, derfor udstrækkes den
- trods navnet - et stykke ind i 2013 med mulighed for at forlænge den til 2014 med yderligere midler fra Landsbyggefonden. En efterretningssag.
04. Ifølge Boligstøtteloven kan kommunen yde tilskud til beboerindskud i en boligforeningsbolig, men ikke til beboerindskud i en privat udlejningsbolig - undtagen hvis kommunen har indgået en aftale om anvisningsret med den private udlejer. Sådanne aftaler har Randers Kommune ikke, idet den herskende tilstand er, at 'kommunen har et velfungerende samarbejde med boligforeningerne, som normalt dækker kommunens behov for at kunne anvise boliger'. Der ønskes en tilkendegivelse af, om embedsmændene skal gå efter at opnå aftaler om anvisningsret med private udlejere. Åben drøftelse. Et flertal (V+S+DF) går ind for, at der skal indgås aftaler om anvisningsret til private udlejningsboliger. Videresendes til Byrådet på begæring af Feramuz Acar (BL).
05. Boligstøtteloven forpligter kommunen til at yde tilskud til boligindskud i almennyttige boliger til personer med en indtægt på 196.645 kr. og derunder. Som supplement har Randers Kommune besluttet at yde garanti for lån til boligindskud i almene boliger til personer med en årlig indtægt på op til lige knap det dobbelte (389.290 kr. eller derunder). Fra sidste år til i år er antallet af boligindskudslån steget med ca. 30 pct. En efterretningssag.
06. Siden 01/05 2009 har gratis lægekørsel været udført med ens vilkår for alle pensionister i Randers Kommune, hvis helbred forhindrer brug af offentlig transport. Kørselsopgaven administreres af Midttrafik ud fra et besluttet serviceniveau, men der har i de første måneder været en del klager bl.a. over lange ventetider. Der har i den anledning væet holdt et statusmøde med Midttrafik, hvor det bl.a. blev besluttet at ændre diverse procedurer og også stramme op på de frister, der ellers var aftalt. Sidstnævnte indebærer, at ordningen måske vil blive lidt dyrere. Det foreslås, at de nye retningslinjer afprøves i fx 2 måneder - oktober og november - hvorefter der evalueres på pris og brugertilfredshed. Godkendt.
07. Det 'Sociale Team' består af to medarbejdere, der skal tage sig af sager, hvor personer falder mellem flere stole i den kommunale organisering og dermed risikerer ikke at få den hjælp, de har behov for. Teamet er organisatorisk en underafdeling til kontanthjælpsafdelingen, og målgruppen er personer over 18 år med fysiske, psykiske og sociale problemer, som ikke i forvejen har en sagsbehandler i Center for Stofmisbrugsbehandling, i psykiatriafdelingen, i familieafdelingen eller i handicapafdelingen. Siden starten for et års tiden siden er der oprettet sager på 132 personer, hvoraf cirka halvdelen er unge under 25 år. En efterretningssag.
08. Byrådet holdt 28/05 et temamøde om situationen for socialt udsatte. Emnerne var, hvordan man som socialt udsat får kontakt med Randers Kommune uden for åbningstiden, hvordan man sikrer en helhedsorienteret sagsbehandling, hvordan man sikrer én indgang til de kommunale ydelser, og hvordan man synliggør kommunens alkoholbehandlingstilbud. Disse emner arbejders der nu videre med. En efterretningssag.
09. Café Gaia Papaya (tidligere Café Handi) skal sammenlægges med DSI Gaia (DSI = Den Selvejende Institution), således at DSI Gaia fungerer som en samlet og mere selvstændig enhed. Sammenlægningen er en konsekvens af, at cafeen i 2008 kom under daglige ledelse af Gaia Museum, og med sammenlægningen følger nye vedtægter og ny driftsoverenskomst for institutionen. I de nye vedtægter er bestyrelsessammensætningen ændret, således at en repræsentant for Udviklingshæmmedes Landsforbund erstattes af en repræsentant for erhvervslivet. Driftsoverenskomsten beskriver, hvordan DSI Gaia opererer på almindelige markedsvilkår i samarbejdet med kommunen, som udarbejder de budgetter og regnskaber, der skal godkendes af bestyrelsen. Vedtægter og driftsoverenskomst foreslås sendt i høring ved Handicaprådet og bestyrelsen for DSI Gaia, samtidig skal det formelt godkendes, at budgettet for Café Gaia Papaya overføres til DSI Gaia. Godkendt.
10. Gruppen af personer med autisme, aspergersyndrom eller andre gennemgribende udviklingsforstyrrelser er en af de hastigst voksende grupper, samtidig med at der er mangel på tilbud. I Status- og Strategiplan for Handicapområdet foreslås det derfor at oprette et bofællesskab for sådanne unge, og dette foreslåes nu konkret realiseret i bofællesskab med 4 beboere på Nr. Sundbyvej, som blev ledigt, da et nyt bofællesskab for udviklingshæmmede blev indviet på Rebslagervej. Forslaget har været i høring hos handicaprådet, der støtter det. Godkendt.
11. Handicapafdelingen orienterer om ventelister vedr. dels botilbud til voksne udviklingshæmmede
(16 på venteliste, ingen akutte - en halvering siden sidste år), dels hjemmevejledning til voksenområdet og børneområdet (17 på venteliste, heraf har
2 ventet i næsten ½ år), dels dagforanstaltninger for handicappede (ingen venteliste), og dels undervisning for voksne handicappede (1 på venteliste). En efterretningssag, idet det samtidig blev besluttet, at den månedlige budgetopfølgning (dagsordenens punkt 01) fremover suppleres med en ventelisteopgørelse.
12. Sidste år ved denne tid blev der afsat 40 mio. kr. på budgettet for 2009 til anlægsopgaver på specialskoleområdet, mere præcist til Firkløverskolen med afdelinger i Paderup og Jebjerg, til Vesterbakkeskolen og til CSV Randers (CSV=Center for Specialundervisning for Voksne - tidligere Odinskolen). Alle tre skoler har pladsproblemer, og en arbejdsgruppe har været nedsat for at frembringe et forslag til, hvordan de 40 mio. kr. helt konkret skal anvendes. Det er nu sket, og det viser sig, at der kan bygges om alle fire steder inden for det bevilgede beløb, men kommunens embedsmænd har efterfølgende vurderet, at den løsning er problematisk, bl.a. fordi den for Vesterbakkeskolens og CSV Randers' vedkommende ikke er langtidsholdbar. I stedet foreslås det at tage Firkløverskolen helt ud af operationen og lade den forblive som hidtil i nogle år endnu. Så kan man bygge nyt til Vesterbakkeskolen på Blommevej, og lade CSV Randers overtage Vesterbakkeskolens nuværende bygninger. Dette forslag har (et flertal i) Økonomiudvalget nu besluttet at sende i høring i Handicaprådet, på de tre specialskoler samt på Vestervangsskolen, sidstnævnte på grund af naboskabet med Vesterbakkeskolen. Først efter høringsfasen bliver det en sag for Socialudvalget, hvorfor det
i denne omgang er en efterretningssag.
Referater fra tidligere møder:
02/09 2009, 12/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Vorup Enge, fugletårn. © DitRanders |
Fra bilag til dagsordenens punkt 06, notat vedr. lægekørsel: Når borgeren i dag bestiller kørsel til lægebesøg, bookes både kørsel til og fra lægen i samme bestilling fra Borgerservice. Begge tidspunkter oplyses til borgeren ved bestillingen. I systemet er herefter indregnet en gennemsnitlig besøgstid i lægehuset på 45 minutter, hvilket i nogle tilfælde kan være rigeligt. Nyt forslag er, at lægehuset selv bestiller hjemtransport efter den faktiske besøgstid, så ventetiden minimeres. Når der fra borgerservice kalkuleres med 45 minutter, er det ud fra en erfaring for, at der også kan forekomme ventetid hos lægen. Hvis borgeren ikke er klar til afhentning, når taxaen kommer, så kører den igen, og der skal så bestilles ny afhentning med yderligere risiko for ventetid. Da ventetidsklagerne fortrinsvis kommer fra landdistrikterne, vil vi indledningsvis give tilbuddet til alle lægepraksis uden for Randers by. (...) Dette tilbud vil straks blive iværksat. | |
Randers Kommune. >© DitRanders | ||
IC3 - nord- og sydgående tog passerer hinanden ved Fjordvang. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 04, sagsfremstilling: Århus Kommune forsøgte i en årrække efter 2000 at indgå aftaler om anvisningsret med private udlejere, men uden held. Udlejerne udviste ikke den store interesse i at skulle udleje deres lejligheder til personer, som var anvist af kommunen. Desuden har kommunen haft tilstrækkeligt med boliger gennem mulighederne for at anvise til boliger i boligforeningerne. Indenrigs- og Socialministeriets lejelovskontor har oplyst, at kun i alt 5 kommuner har benyttet sig af muligheden for at indgå aftale om anvisningsret til private udlejningsboliger. Aftalerne, som i gennemsnit ligger cirka 10 år tilbage i tiden, er alle indgået af små kommuner med 5.000- 10.000 indbyggere. | |
Kærgade. © DitRanders | ||
Jens Otto Krag - Knud Nellemoses buste fra 1983 ved Laksetorvet. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 10, økonomi- og personalemæssige konsekvenser: Forslaget om oprettelse af et botilbud til unge med autisme og/eller aspergersyndrom skal medvirke til den generelle opbremsning af udgiftsudviklingen på handicapområdet. Det er nødvendigt, at kommunen opretter egne tilbud, der matcher mellemgruppen inden for denne målgruppe for at kunne holde budgetniveauet. Tilbuddet vil sikre en bedre matchning mellem pris og ydelsesbehov. Det er således forventningen, at oprettelsen af dette tilbud vil være en billigere løsning end de nuværende alternativer, hvor kommunen kan være tvunget til at sende borgere til et tilbud, der overmatcher deres behov, fordi der ikke er andre muligheder. Der er ikke noget fast budget for tilbuddet, idet budgettet vil følge den individuelle visitering af støttebehov til de fire beboere. | |