Udvalgsmødereferat
Opdateret 21/01 2010
Dagsorden med 9 sager.
01. På udvalgets første egentlige møde efter konstitueringen skal der tages stilling til diverse formalia, heriblandt et forslag til forretningsorden. Ikke fordi der er tale om noget egentligt nyt, men fordi udvalget har fået nye/andre medlemmer end i foregående byrådsperiode. Godkendt.
02. Af samme grund skal der formelt gives en bemyndigelse til embedsmændene, så de på egen hånd kan ekspedere diverse praktiske/ikke-politiske sagsgange uden at involvere udvalget og politikerne. Godkendt.
03. Der er også lavet et forslag til et forløb, der skal introducere udvalgsmedlemmerne til Socialudvalgets sagsområde. Godkendt.
04. Som yderligere orientering til udvalgsmedlemmerne præsenteres den månedlige budgetopfølgning, som ifølge udvalgets hidtidige praksis fremlægges på hvert udvalgsmøde. Åben drøftelse. Drøftet.
05. Endvidere gives en orientering om botilbud for voksne handicappede. En efterretningssag.
06. Et sæt kvalitetsstandarder på handicapområdet fra 2007 skal planmæssigt revideres i løbet af foråret 2010. Som første skridt i denne proces er der lavet en kvalitetsstandard for Børn og Unge Rehabiliteringscenter, som ikke havde nogen i forvejen, idet det er kommet til efter 2007. Socialudvalget har i foråret 2007 godkendt . Det blev i den forbindelse besluttet, at kvalitetsstandarderne skulle revideres efter en toårig periode. Handicapafdelingen vil i løbet af foråret 2010 løbende revidere kvalitetsstandarderne på området. Kvalitetsstandarderne består af lovgrundlag, målgruppebeskrivelse og indholdsbeskrivelse og udgør således rammerne for tildeling af ydelser. Denne model giver dels et ensartet grundlag at træffe beslutninger ud fra, dels gennemsigtighed i forhold til serviceniveauet. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
07. Ankestyrelsenredegørelse laver hvert år en redegørelse til Social- og Indenrigsministeriet om det kommunale samarbejde med frivillige sociale foreninger. Redegørelsen for 2008 (!) foreligger nu. En efterretningssag.
08. Jfr. foregående punkt har alle kommuner pligt til at samarbejde med frivillige sociale foreninger, bl.a. ved at afsætte penge til formålet. Hvordan pengene konkret skal bruges, er op til kommunen selv, hvorfor der er lavet forslag til kriterier herfor samt forslag til praksis for sagsbehandling mv. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
09. Ankestyrelsen har lavet en såkaldt benchmark-analyse af kommunernes tilkendelser af førtidspensioner i 2008, ifølge hvilken Randers Kommune i 2008 lå i midtergruppen med 4-6 førtidspensioner pr. 1.000 indbyggere, hvilket svarer til, hvad man kunne forvente. En efterretningssag.
Referater af tidligere møder: 16/12 2009, 25/11 2009, 28/10 2009, 30/09 2009, 02/09 2009, 12/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Skovbakken. Skulptur af Ole Barslund. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 08, sagsfremstilling: Ansøgningerne indstilles til, i lighed med tidligere år, at blive vurderet ud fra 3 overordnede kriterier: - At den frivillige indsats er kernen i foreningens aktivitet - At foreningens målgruppe er socialt udsat - At så mange ansøgninger som muligt tilgodeses Det indstilles desuden, at der i 2010 afsættes særlige midler til ansøgninger fra følgende områder: - Sundhed og forebyggelse - Børn og unge - Aktivitets- og idrætstilbud til socialt udsatte grupper | |
Thorsgade. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 09, sagsfremstilling: Analysen viser, at en række udkantskommuner generelt havde et højt tilkendelsesniveau. Blandt disse kommuner kan nævnes Frederikshavn, Thisted, Syddjurs, Esbjerg, Tønder og Guldborgsund. Herudover havde større byer som Odense og Århus også et højt tilkendelsesniveau. Fælles for disse kommuner er, at de har tilkendt 6-12 førtidspensioner pr. 1.000 indbyggere. Blandt kommuner, der havde et middel tilkendelsesniveau på 4-6 pr. 1.000 indbyggere, kan nævnes Viborg, Randers, Herning, Aabenraa, Vejle, Slagelse og Næstved. Til gruppen af kommuner med et lavt tilkendelsesniveau på 0-4 pr. 1.000 indbyggere hører Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Haderslev, Holbæk og Hillerød. | |