Udvalgsmødereferat
Opdateret 12/02 2010
Dagsorden med 19 sager.
01. Et forslag til praksis for en fritvalgsordning på træningsområdet har for anden gang været i høring hos de private fysioterapeuter, som i første omgang mere eller mindre ligeud beskyldte kommunen for at fifle med tallene for at få det til at fremstå mere attraktivt at lade opgaven blive hos kommunen. Efter hvad der bedst kan beskrives som skriftligt mundhuggeri mellem kommunens embedsmænd og de private fysioterapeuter meddeler sidstnævnte, at de ikke ønsker 'at indgå i yderligere høringssvar omkring modpartens beregningsgrundlag'. I stedet opfordrer de til et møde med embedsmænd samt politikerne i Sundheds- og Ældreudvalget. Åben drøftelse. Det besluttedes at overlade sagen til en forhandling imellem budgetforligspartierne.
02. Der er gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse for Rehabiliteringsenheden i Randers Sundhedscenter. Undersøgelsen viser, at der samlet set er høj brugertilfredshed med både kontakten med Sundhedscentret, med terapeuternes kompetencer og med relevansen og indholdet af forløbet. En efterretningssag.
03. Randers Sundhedscenter/Sundhedsteamet evaluerer konsekvent sine tiltag for at måle effekten, men også i et vist omfang for at måle brugertilfredsheden, begge dele til brug for intern kvalitetsudvikling. Der foreligger resultater af evaluering af 5 tiltag: Sundhedsambassadøruddannelsen, Personlige sundhedsprofiler på kommunale arbejdspladser, Mistbænken/Fontænen, Rygestopkurser og 'Sund og sej'. En efterretningssag.
04. Randers Kommune har søgt om og fået bevilget midler til et forbyggelses- og rehabiliteringsforløb for borgere med type 2-diabetes, i alt ca. 3 mio kr over de kommende 3 år. Forløbet tilrettelægges i overensstemmelse med anbefalinger, der er udarbejdet mellem Region Midtjylland og kommunerne, så det har sammenhæng med de tilbud, der gives hos praktiserende læger og hospitalets diabetesskole. En efterretningssag.
05. Etniske minoriteter har oftere et dårligere helbred og mere uhensigtsmæssige sundhedsvaner end flertallet af befolkningen. Der er derfor behov for en målrettet indsats, og til den ende har Randers Kommune sammen med 4 andre kommuner og Center for Folkesundhed i Region Midtjylland søgt og fået bevilget midler fra Forebyggelsesfonden til et treårigt projekt. De 5 kommuner og Center for Folkesundhed har tilsammen fået bevilget ca. 3,7 mio. kr. Dertil kommer 1,2 mio. kr., som de 5 kommuner i forvejen har via andre tilbud. En efterretningssag.
06. Der er igangsat et analysearbejde af kørsel med personer til og fra almindelig hhv. specialiseret genoptræning, for at få vurderet om området kan samles og koordineres mere hensigtsmæssigt end i dag, og om der kan findes på mere optimale og/eller billigere løsninger. I første omgang er der lavet en beskrivelse af, hvordan tingene foregår i dag. En efterretningssag.
07. Socialdemokraterne foreslog på Byrådets møde 18/01 2010, at et beløb på finansloven til 'et kvalitetsløft i ældreplejen' og diverse andre midler her og nu for 2010's vedkommende fordeles ud på de de 9 områdecentre med 1 mio. kr. til hver, og at der fra 2011 øremærkes et (lavere) beløb til ældreområdet (se Socialdemokraternes egen omtale af forslaget på partiets hjemmeside). Byrådet overlod forslaget til behandling i Sundheds- og Ældreudvalget, som tillige skal tage stilling til et forslag fra V+K+DF om at bruge de samme finanslovspenge til noget andet, jfr. næste punkt (se også nyhedsanalysen Første måned af den nye byrådsperiode). Åben drøftelse. Venstre foreslog, at tage 'diverse andre beløb' (3,2 mio. kr.) ud og alene disponere over midlerne fra finansloven. Ændringsforslaget blev afvist af et flertal på 5 (S), mens 2 stemte for (V), og 2 stemte blankt (DF+R). I stedet blev Socialdemokraternes forslag godkendt af samme flertal (S), mens 4 (V+DF+R) stemte blankt.
08. V+K+DF foreslog på Sundheds- og Ældreudvalgets møde 13/01, at et beløb på finansloven til 'et kvalitetsløft i ældreplejen' overlades til Sundheds- og Ældreudvalget, med henblik på at etablere et tryghedshotel på Randers Kollektivhus (se V's omtale på partiets hjemmeside. Forslaget blev udsat og skal nu behandles i sammenhæng med forslaget i foregående punkt, hvorefter S foreslår de samme penge brugt til noget andet (se også nyhedsanalysen Første måned af den nye byrådsperiode). Åben drøftelse. Socialdemokraterne foreslog, at sagen udskydes til budgetforhandlingerne for næste år, men da V+K+DF-forslaget var mest vidtgående, kom det til afstemning først. Her stemte et flertal på 5 imod (S), mens kun 2 stemte for (V) - idet medforslagsstilleren DF stemte blankt sammen med R (2 stemmer). Derefter blev ændringsforslaget godkendt af et flertal på 6 (S+R), mens 3 undlod at stemme (V+DF).
09. Som det blev besluttet på Økonomiudvalgets møde 07/12 2009, søges en række projekter fremrykket på grund af øgede lånemuligheder til anlægsprojekter. Det gælder bl.a. en modernisering af hjemmeplejens nøglesystemer, der blev påbegyndt i 2007. Systemet bruges i forhold til personer, som på grund af sygdom eller svækkelse ikke selv kan åbne døren for hjemmehjælp eller sygeplejerske, og det mangler stadig at blive implementeret hos ca. 80% af de omfattede husstande. Det ventes at koste 5 mio. kr. at færdiggøre systemet, hvorfor der ønskes givet en bevilling på dette beløb. Videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
10. På baggrund af regnskabsbalancen pr. 31/01 2010 gives en orientering om det forventede resultat af 2009-regnskabet for Sundheds- Ældreudvalgets område. En efterretningssag.
11. Som en del af psykiatriafdelingens hjemløseplan blev det på Byrådets møde 18/01 godkendt, at der skal etableres 11 skæve boliger inkl. fælleshus ('Åbo 2') til mennesker med dobbeltdiagnoser. Der er 3 mulige placeringer, som der nu politisk skal vælges imellem: Kristrup Engvej ved Tronholmen (meget lavtliggende), Toldbodgade (også meget lavtliggende, desuden på den 'forkerte' side af strandbeskyttelseslinjen) og Blommevej (ugenert, gode udvidelsesmuligheder). Foruden disse 3 har man for en ordens skyld undersøgt mulighederne for at udvide Åbo '1' på Hvidemøllevej, men det strider imod en nylig besluttet lokalplan for udvidelse af Randers Regnskov ved 'snepladsen'. Pilen peger kort sagt på Blommevej, hvilket indstilles til godkendelse. Udsat. Genoptages på næste udvalgsmøde, hvor psykiatrichef og stadsarkitekt vil være til stede.
12. Det foreslås at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal vurdere mulighederne for øget anvendelse af velfærdsteknologi i Randers Kommune - ikke for at spare resurser, men for at udnytte de eksisterende resurser bedre. Der forelægges i første omgang en opgavebeskrivelse for arbejdsudvalget. Godkendt. Opgavebeskrivelsen sendes til høring i Ældrerådet og i MED-sektorudvalget på ældreområdet.
13. Det foreslås at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal beskæftige sig med de udfordringer, der knytter sig til at imødekomme det stigende antal etniske ældres behov. Der forelægges i første omgang en opgavebeskrivelse for arbejdsudvalget. Godkendt. Opgavebeskrivelsen sendes til høring i Ældrerådet og i MEDsektorudvalget på ældreområdet.
14. Status for praksis i fritvalgsordningen for hjemmehjælp. En efterretningssag.
15. Kommunens samlede udgifter til høreapparater steg fra 5,6 mio. kr. i 2007 til 7,7 mio. kr. i 2008. 2009 viser en fortsat stigning. Samtidig er der sket
en forskydning mellem offentligt og privat leverede høreapparater. Udgiften til apparater fra de offentlige klinikker faldt fra 3,2 mio. kr. i 2007 til 2,5 mio. kr. i 2008, mens udgiften til tilskud steg fra 2 mio. kr. i 2007 til 4,5 mio. kr. i 2008. Også denne tendens er fortsat i 2009. En efterretningssag.
16. For at sikre at den kommunale repræsentation i en lang række bestyrelser, nævn, udvalg, råd, kommissioner og institutioner forvaltes formålstjenligt, har Økonomiudvalget fordelt samtlige hverv mv. ud på de faste udvalg, herunder Sundheds- og Ældreudvalget, som nu skal tage stilling til, hvad der forventes af de kommunale repræsentanter i hver af de eksterne instanser. Åben drøftelse.
17. I forbindelse med kommunalreformen er der i perioden 2007-2010 oprettet et udviklingsråd i hver af de 5 regioner, med det formål at følge udviklingen på social- og specialundervisningsområdet. Udviklingsrådet består af folkevalgte repræsentanter fra kommuner og region samt bruger- og interesseorganisationer. Efter loven skal kommunerne en gang årligt give en redegørelse til Udviklingsrådet vedrørende udviklingen inden for social- og specialundervisningsområdet. En efterretningssag.
18. Der foreslås en stribe mødedatoer til dialogmøder mellem Sundheds- og Ældreudvalget og aftaleenhederne på udvalgets område. Åben drøftelse. Drøftet.
19. I forlængelse af det egentlige udvalgsmøde gives en orientering om psykiatriorganisationen, herunder udfordringer og nye tiltag, samt eksempler på cases. En efterretningssag.
Referater af tidligere møder: 13/01 2010, 17/12 2009, 26/11 2009, 29/10 2009, 08/10 2009, 01/10 2009, 03/09 2009, 13/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Tronholmen. © DitRanders.dk |
Fra dagsordenens punkt 03, sagsfremstilling: Personlige sundhedsprofiler på kommunale arbejdspladser: Projektet er evalueret og brugerne er blevet spurgt om deres tilfredshed på en række punkter. Resultaterne viser følgende: - 93% markerer at de i høj grad eller meget høj grad har fundet projektet relevant for både sig selv og arbejdspladsen - 70% har følt sig motiveret af projektets ide med opfølgende samtaler - 90% har været tilfreds med test, gennemgang af test og vejledning i forbindelse med resultaterne af testen - 58% mener, at projektet har påvirket deres sundhedsvaner (der er dog ikke spurgt, i hvilken retning det er gået) - 76% mener, at projektet har påvirket sundheden på arbejdspladsen - 83% ønsker projektet videreført i reduceret udgave | |
Randers Havn. © DitRanders | ||
Skovbakken. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 15, sagsfremstilling: I de områder af kommunen, som ikke er moderniseret endnu, anvendes et mekanisk nøglesystem, hvor hver medarbejder har et nøgleknippe med nøgler til sit distrikt. Både medarbejdere og borgere er udsatte, hvis der sker tyveri eller tab af nøgler i dette system. Det mekaniske nøglesystem er meget tungt at arbejde med i det daglige set i forhold til at arbejde på tværs af distrikter, når der skal komme afløsere, for natcentret m.v. Den største fordel ved den elektroniske nøgle er, at den giver langt større fleksibilitet end de traditionelle nøglesystemer. I det elektroniske nøglesystem er den enkelte nøgle identificerbar og kan ved tab gøres ubrugelig via omprogrammering på en central computer. Batteriet er placeret i selve nøglen, og systemet kræver ikke strømtilførsel. Hver nøgle kan kodes til den enkelte medarbejders arbejdsområde, hvilket øger den organisatoriske fleksibilitet. Systemet er let at montere og kan umiddelbart genbruges. Nøglesystemet er med succes implementeret i foreløbig 2 af ældreområdets områder og foreslås nu færdiggjort i de resterende 7 områder. | |
Århusvej. © DitRanders | ||
Randers Regnskov. © DitRanders | ||