DitRanders.dk
- det er DIT Randers

Udvalgsmødereferat

Opdateret 12/02 2010

Sundheds- og Ældreudvalget

Referat af møde 11/02 2010

Dagsorden med 19 sager.

01. Et forslag til praksis for en fritvalgsordning på træ­ningsområdet har for anden gang været i høring hos de private fysioterapeuter, som i første omgang mere eller mindre ligeud beskyldte kommunen for at fifle med tallene for at få det til at fremstå mere attraktivt at lade opgaven blive hos kommunen. Efter hvad der bedst kan beskrives som skriftligt mundhuggeri mellem kommunens embedsmænd og de private fysiotera­peuter meddeler sidstnævnte, at de ikke ønsker 'at indgå i yderligere høringssvar omkring modpartens be­regningsgrundlag'. I stedet opfordrer de til et møde med embedsmænd samt politikerne i Sundheds- og Ældreudvalget. Åben drøftelse. Det besluttedes at overlade sagen til en forhandling imellem budgetforligs­partierne.

02. Der er gennemført en brugertilfredshedsunder­søgelse for Rehabiliteringsenheden i Randers Sund­hedscenter. Undersøgelsen viser, at der samlet set er høj brugertilfredshed med både kontakten med Sund­hedscentret, med terapeuternes kompetencer og med relevansen og indholdet af forløbet. En efterret­ningssag.

03. Randers Sundhedscenter/Sundhedsteamet evalu­erer konsekvent sine tiltag for at måle effekten, men også i et vist omfang for at måle brugertilfredsheden, begge dele til brug for intern kvalitetsudvikling. Der foreligger resultater af evaluering af 5 tiltag: Sund­hedsambassadøruddannelsen, Personlige sundhedspro­filer på kommunale arbejdspladser, Mistbænken/Fon­tænen, Rygestopkurser og 'Sund og sej'. En efterret­ningssag.

04. Randers Kommune har søgt om og fået bevilget midler til et forbyggelses- og rehabiliteringsforløb for borgere med type 2-diabetes, i alt ca. 3 mio kr over de kommende 3 år. Forløbet tilrettelægges i overens­stemmelse med anbefalinger, der er udarbejdet mel­lem Region Midtjylland og kommunerne, så det har sammenhæng med de tilbud, der gives hos praktise­rende læger og hospitalets diabetesskole. En efter­retningssag.

05. Etniske minoriteter har oftere et dårligere helbred og mere uhensigtsmæssige sundhedsvaner end flertal­let af befolkningen. Der er derfor behov for en målret­tet indsats, og til den ende har Randers Kommune sammen med 4 andre kommuner og Center for Folke­sundhed i Region Midtjylland søgt og fået bevilget midler fra Forebyggelsesfonden til et treårigt projekt. De 5 kommuner og Center for Folkesundhed har til­sammen fået bevilget ca. 3,7 mio. kr. Dertil kommer 1,2 mio. kr., som de 5 kommuner i forvejen har via andre tilbud. En efterretningssag.

06. Der er igangsat et analysearbejde af kørsel med personer til og fra almindelig hhv. specialiseret genop­træning, for at få vurderet om området kan samles og koordineres mere hensigtsmæssigt end i dag, og om der kan findes på mere optimale og/eller billigere løs­ninger. I første omgang er der lavet en beskrivelse af, hvordan tingene foregår i dag. En efterretningssag.

07. Socialdemokraterne foreslog på Byrådets møde 18/01 2010, at et beløb på finansloven til 'et kvalitetsløft i ældreplejen' og diverse andre midler her og nu for 2010's vedkommende fordeles ud på de de 9 område­centre med 1 mio. kr. til hver, og at der fra 2011 øre­mærkes et (lavere) beløb til ældreområdet (se Social­demokraternes egen omtale af forslaget på partiets hjemmeside). Byrådet overlod forslaget til behandling i Sundheds- og Ældreudvalget, som tillige skal tage stil­ling til et forslag fra V+K+DF om at bruge de samme finanslovspenge til noget andet, jfr. næste punkt (se også nyhedsanalysen Første måned af den nye byråds­periode). Åben drøftelse. Venstre foreslog, at tage 'diverse andre beløb' (3,2 mio. kr.) ud og alene dispo­nere over midlerne fra finansloven. Ændringsforslaget blev afvist af et flertal på 5 (S), mens 2 stemte for (V), og 2 stemte blankt (DF+R). I stedet blev Social­demokraternes forslag godkendt af samme flertal (S), mens 4 (V+DF+R) stemte blankt.

08. V+K+DF foreslog på Sundheds- og Ældreudvalgets møde 13/01, at et beløb på finansloven til 'et kvali­tetsløft i ældreplejen' overlades til Sundheds- og Æl­dreudvalget, med henblik på at etablere et trygheds­hotel på Randers Kollektivhus (se V's omtale på parti­ets hjemmeside. Forslaget blev udsat og skal nu be­handles i sammenhæng med forslaget i foregående punkt, hvorefter S foreslår de samme penge brugt til noget andet (se også nyhedsanalysen Første måned af den nye byrådsperiode). Åben drøftelse. Socialde­mokraterne foreslog, at sagen udskydes til budget­for­handlingerne for næste år, men da V+K+DF-forslaget var mest vidtgående, kom det til afstemning først. Her stemte et flertal på 5 imod (S), mens kun 2 stemte for (V) - idet medforslagsstilleren DF stemte blankt sam­men med R (2 stemmer). Derefter blev ændrings­forslaget godkendt af et flertal på 6 (S+R), mens 3 undlod at stemme (V+DF).

09. Som det blev besluttet på Økonomiudvalgets mø­de 07/12 2009, søges en række projekter fremrykket på grund af øgede lånemuligheder til anlægsprojekter. Det gælder bl.a. en modernisering af hjemmeplejens nøglesystemer, der blev påbegyndt i 2007. Systemet bruges i forhold til personer, som på grund af sygdom eller svækkelse ikke selv kan åbne døren for hjemme­hjælp eller sygeplejerske, og det mangler stadig at blive implementeret hos ca. 80% af de omfattede husstande. Det ventes at koste 5 mio. kr. at færdig­gøre systemet, hvorfor der ønskes givet en bevilling på dette beløb. Videresendes til godkendelse i Øko­nomiudvalget og Byrådet.

10. På baggrund af regnskabsbalancen pr. 31/01 2010 gives en orientering om det forventede resultat af 2009-regnskabet for Sundheds- Ældreudvalgets område. En efterretningssag.

11. Som en del af psykiatriafdelingens hjemløseplan blev det på Byrådets møde 18/01 godkendt, at der skal etableres 11 skæve boliger inkl. fælleshus ('Åbo 2') til mennesker med dobbeltdiagnoser. Der er 3 mulige placeringer, som der nu politisk skal vælges imellem: Kristrup Engvej ved Tronholmen (meget lavt­liggende), Toldbodgade (også meget lavtliggende, desuden på den 'forkerte' side af strandbeskyttelses­linjen) og Blommevej (ugenert, gode udvidelsesmulig­heder). Foruden disse 3 har man for en ordens skyld undersøgt mulighederne for at udvide Åbo '1' på Hvidemøllevej, men det strider imod en nylig besluttet lokalplan for udvidelse af Randers Regnskov ved 'sne­pladsen'. Pilen peger kort sagt på Blommevej, hvilket indstilles til godkendelse. Udsat. Genoptages på næste udvalgsmøde, hvor psykiatrichef og stadsarkitekt vil være til stede.

12. Det foreslås at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal vurdere mulighederne for øget anvendelse af vel­færdsteknologi i Randers Kommune - ikke for at spare resurser, men for at udnytte de eksisterende resurser bedre. Der forelægges i første omgang en opgavebe­skrivelse for arbejdsudvalget. Godkendt. Opgavebeskri­velsen sendes til høring i Ældrerådet og i MED-sektor­udvalget på ældreområdet.

13. Det foreslås at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal beskæftige sig med de udfordringer, der knytter sig til at imødekomme det stigende antal etniske ældres behov. Der forelægges i første omgang en op­gavebeskrivelse for arbejdsudvalget. Godkendt. Opga­vebeskrivelsen sendes til høring i Ældrerådet og i MED­sektorudvalget på ældreområdet.

14. Status for praksis i fritvalgsordningen for hjemme­hjælp. En efterretningssag.

15. Kommunens samlede udgifter til høreapparater steg fra 5,6 mio. kr. i 2007 til 7,7 mio. kr. i 2008. 2009 viser en fortsat stigning. Samtidig er der sket
en forskydning mellem offentligt og privat leverede høreapparater. Udgiften til apparater fra de offentlige klinikker faldt fra 3,2 mio. kr. i 2007 til 2,5 mio. kr. i 2008, mens udgiften til tilskud steg fra 2 mio. kr. i 2007 til 4,5 mio. kr. i 2008. Også denne tendens er fortsat i 2009. En efterretningssag.

16. For at sikre at den kommunale repræsentation i en lang række bestyrelser, nævn, udvalg, råd, kommis­sioner og institutioner forvaltes formålstjenligt, har Økonomiudvalget fordelt samtlige hverv mv. ud på de faste udvalg, herunder Sundheds- og Ældreudvalget, som nu skal tage stilling til, hvad der forventes af de kommunale repræsentanter i hver af de eksterne in­stanser. Åben drøftelse.

17. I forbindelse med kommunalreformen er der i peri­oden 2007-2010 oprettet et udviklingsråd i hver af de 5 regioner, med det formål at følge udviklingen på social- og specialundervisningsområdet. Udviklingsrådet består af folkevalgte repræsentanter fra kommuner og region samt bruger- og interesseorganisationer. Efter loven skal kommunerne en gang årligt give en redegø­relse til Udviklingsrådet vedrørende udviklingen inden for social- og specialundervisningsområdet. En efterret­ningssag.

18. Der foreslås en stribe mødedatoer til dialogmøder mellem Sundheds- og Ældreudvalget og aftaleenhe­derne på udvalgets område. Åben drøftelse. Drøftet.

19. I forlængelse af det egentlige udvalgsmøde gives en orientering om psykiatriorganisationen, herunder udfordringer og nye tiltag, samt eksempler på cases. En efterretningssag.



 >  Det officielle referat


Referater af tidligere møder: 13/01 2010, 17/12 2009, 26/11 2009, 29/10 2009, 08/10 2009, 01/10 2009, 03/09 2009, 13/08 2009



Tilbage til Politikværksted Classic


© DitRanders

Valid HTML 4.01 Strict
Valid CSS Level 3

Tronholmen ©DitRanders
Tronholmen. © DitRanders.dk





Fra dagsordenens punkt 03, sagsfremstilling:
Personlige sund­hedsprofiler på kommunale arbejds­pladser:
Projektet er evalueret og brugerne er blevet spurgt om deres tilfredshed på en række punkter. Resulta­terne viser følgende:
- 93% markerer at de i høj grad eller meget høj grad har fundet projektet relevant for både sig selv og arbejdspladsen
- 70% har følt sig motive­ret af projektets ide med opfølgende samtaler
- 90% har været tilfreds med test, gennemgang af test og vejledning i forbin­delse med resultaterne af testen
- 58% mener, at projek­tet har påvirket deres sundhedsvaner (der er dog ikke spurgt, i hvilken retning det er gået)
- 76% mener, at projek­tet har påvirket sundheden på arbejdspladsen
- 83% ønsker projektet videreført i reduceret ud­gave
 
Randers Havn ©DitRanders
Randers Havn. © DitRanders
 
Skovbakken ©DitRanders
Skovbakken. © DitRanders
Fra dagsordenens punkt 15, sagsfremstilling:
I de områder af kommu­nen, som ikke er moderni­seret endnu, anvendes et mekanisk nøglesystem, hvor hver medarbejder har et nøgleknippe med nøgler til sit distrikt. Både medar­bejdere og borgere er ud­satte, hvis der sker tyveri eller tab af nøgler i dette system. Det mekaniske nøglesystem er meget tungt at arbejde med i det daglige set i forhold til at arbejde på tværs af distrik­ter, når der skal komme af­løsere, for natcentret m.v. Den største fordel ved den elektroniske nøgle er, at den giver langt større fleksibilitet end de tradi­tionelle nøglesystemer. I det elektroniske nøglesy­stem er den enkelte nøgle identificerbar og kan ved tab gøres ubrugelig via om­programmering på en cen­tral computer. Batteriet er placeret i selve nøglen, og systemet kræver ikke strømtilførsel. Hver nøgle kan kodes til den enkelte medarbejders arbejdsom­råde, hvilket øger den or­ganisatoriske fleksibilitet. Systemet er let at monte­re og kan umiddelbart gen­bruges. Nøglesystemet er med succes implementeret i foreløbig 2 af ældreområ­dets områder og foreslås nu færdiggjort i de reste­rende 7 områder.
 
Århusvej ©DitRanders
Århusvej. © DitRanders
 
Randers Regnskov ©DitRanders
Randers Regnskov. © DitRanders