DitRanders.dk
- det er DIT Randers

Udvalgsmødereferat

Opdateret 14/01 2010

Sundheds- og Ældreudvalget

Referat af møde 13/01 2010

Dagsorden med 10 sager.

01. På udvalgets første egentlige møde efter konsti­tueringen skal der tages stilling til diverse formalia, her­iblandt et forslag til forretningsorden. Ikke fordi der er tale om noget egentligt nyt, men fordi udvalget har fået nye/andre medlemmer end i foregående byråds­periode. Godkendt.

02. Af samme grund skal der formelt gives en bemyn­digelse til embedsmændene, så de på egen hånd kan ekspedere diverse praktiske/ikke-politiske sagsgange uden at involvere udvalget og politikerne. Godkendt.

03. På finansloven for 2010 er der afsat 5,7 mio. kr.
til Randers kommune til øget service på ældreom­rådet. V, K og DF foreslår, at pengene overlades til Sundheds- og Ældreudvalget, med henblik på at eta­blere et tryghedshotel på Randers Kollektivhus. Udsat.

04. I forbindelse med budgetforliget for 2010 blev det besluttet at indføre frit valg på træningsområdet, hvilket vil give en årlig besparelse på 2 mio. kr. med virkning fra 2010 og frem, bl.a. ved nedlæggelse af stillinger i sundhedscentret og/eller på ældreområdet. Et forslag til en praksis for dette har været i høring, og svarene fra stort set alle andre end de private fysio­terapeuter siger mere eller mindre ligeud, at den for­udsatte besparelse er en illusion. Til gengæld siger de private fysio­terapeuter, også mere eller mindre ligeud, at der er fiflet med tallene for at få det til at fremstå mere attraktivt at lade opgaven blive hos kommunen. Udsat.

05. I finansloven for 2010 indgår en forenklingsplan, 'Mere tid til velfærd', som ved hjælp af afbureaukrati­sering af statslige regler og dokumentationskrav for­ventes at frigøre ressourcer i kommuner og regioner, så medarbejdere og ledere kan bruge mere tid på den nære kontakt med borgerne og mindre tid på admini­stration og papirarbejde. I den anledning er der lavet en oversigt over konkrete forenklingsforslag inden for sundheds- og ældreområdet. En efterretningssag.

06. Ifølge finansloven for 2010 skal der indføres frit valg af hjælpemidler og boligindretning for personer med funktionsnedsættelse, med forventet ikrafttræ­delsesdato 01/07 2010. Ifølge lovforslaget er de øko­nomiske konsekvenser for det offentlige beregnet til 6,3 mio. kr. i 2010, 10 mio. kr. i 2011, 10,5 mio. kr. i 2012 og 12 mio. kr. i 2013. Fra 2014 og frem udgør de offentlige udgifter 10,5 mio. kr. årligt. De økono­miske konsekvenser skal forhandles nærmere med kommunerne ved en senere lejlighed, og der er derfor endnu ikke regnet på de økonomiske virking for Ran­ders Kommunes vedkommende. En efterretningssag.

07. Det er et krav i den sociale servicelov, at kommu­nen hvert år fastsætter en kvalitetsstandard for per­sonlig og praktisk hjælp mv. samt for kommunal gen­optræning og vedligeholdelsestræning, således at borgerne ved, hvad de med rette kan forvente. Den eksisterende kvalitetsstandard blev besluttet i forbin­delse med dannelsen af (Ny) Randers Kommune og er efterfølgende blevet bekræftet/gen-fastsat i Byrådet en gang om året. Men da vi nu er inde i en ny byråds­periode med nyt Byråd og udvalg, foreslås det at ny­tænke kvalitetsstandarderne i stedet for endnu en gang blot at gen-bekræfte de eksisterende. Til den ende foreslås en proces, der endevender alle aspekter af området, herunder også muligheder for afbureau­kratisering, og i løbet af et halvt års tid når frem til et forslag til nye kvalitetsstandarder. Indstilles til godken­delse. Godkendt.

08. Det foreslås, at Randers Kommune bliver model­kommune i forhold til bekæmpelse af klamydia (seksu­elt overført sygdom) i forbindelse med indgåelse af en kommende sundhedsaftale med Region Midtjylland. Der lægges op til et pilotprojekt, hvor der 1. indsamles erfaringer om, hvordan samarbejdet om indsatsen bedst kan foregå, 2. måles på effekten i forhold til borgerne, og 3. vurderes på konsekvenser i forhold til personale og økonomi. Indstilles til godkendelse, idet der i givet fald skal vælges mellem 2 modeller for pro­jektet, hvor forskellen hovedsagelig er, om vægten skal lægges på at nå ud til alle/næsten alle i målgrup­pen af 16-25-årige, eller på kvaliteten i den individuelle vejledning af samme. Godkendt.

09. I forlængelse af kommunens overtagelse af de såkaldt 'ukomplicerede høreapparatydelser' fra Region Midtjyllands Høreinstitut er Randers Kommune indgået i et samarbejde med Favrskov, Norddjurs og Syddjurs kommuner, på den måde at de 4 kommuner har eta­bleret 'Høresamarbejde Midt' med Randers Kommune som den, der varetager de primære driftsopgaver og har ansat det fælles personale. Samarbejdet trådte i kraft 01/01 2010, selv om en samarbejdsaftale mellem de 4 kommuner endnu ikke er helt på plads. En efter­retningssag.

10. Sagsstyringsliste, opsummering af igangværende opgaver. En efterretningssag.



 >  Det officielle referat


Referater af tidligere møder: 17/12 2009, 26/11 2009, 29/10 2009, 08/10 2009, 01/10 2009, 03/09 2009, 13/08 2009



Tilbage til Politikværksted Classic


© DitRanders

Valid HTML 4.01 Strict
Valid CSS Level 3

Jesu Hjerte Kirke ©DitRanders
Jesu Hjerte Kirke. © DitRanders





Fra bilag til dags­ordenens punkt 04, høringssvar fra privatpraktiserende fysioterapeuter:
I kommunens omkostnings­beregning er der udregnet eksempler på Sammenslut­ningen af Privatpraktise­rende Fysioterapeuter i Randers Kommunes vare­tagelse af en genoptræ­ningsplan. Disse eksempler tager udgangspunkt i fik­tive genoptræningsforløb, og er ikke udtryk for de reelle omkostninger ved Sammenslutningen af Pri­vatpraktiserende Fysiotera­peuter i Randers Kommu­nes tilbud. Der er ved ek­semplet med ren individuel genoptræning lagt 2 ekstra konsultationer oven i vores oprindelige tilbud, hvilket fordyrer det private tilbud. Herved bliver der beregnet på 1 første konsultation, 10 individuelle konsultati­oner og 1 afsluttende kon­sultation. (...) Der er givet et eksempel på omkost­ninger ved knæhold, hvor der tages udgangspunkt i 1 første kon­sultation, 5 gange individuelle konsul­tationer, 10 gange hold­træning og 1 afsluttende konsultation. Alle disse tal er rent gætteri (...) .
 
Randers Flyveplads ©DitRanders
Randers Flyveplads. © DitRanders
 
Den jødiske begravelsesplads ©DitRanders
Den jødiske begravelsesplads. © DitRanders
Fra dagsordenens punkt 09, sagsfremstilling:
Høresamarbejdet finansi­eres af de 4 kommuner således, at hver kommune bidrager med en andel svarende til kommunens andel af det samlede ind­byggertal. Samarbejdet drives efter et 'hvile i sig selv'-princip med budget­sikkerhed for brugerkom­munerne i budgetåret. Der er estimeret et samlet budget for Høresamarbej­det på cirka 2 mio. kr., svarende til hvad de 4 kommuner i indeværende år betaler til det regionale høreinstitut. Høresamar­bejdet indeholder ikke for nuværende økonomi ud over økonomien fra de hjemtagne opgaver, som eksempelvis økonomien vedrørende selve høre­apparaterne, høretekniske hjælpemidler eller den lo­kale hørevejledning.