Udvalgsmødereferat
Opdateret 14/01 2010
Dagsorden med 10 sager.
01. På udvalgets første egentlige møde efter konstitueringen skal der tages stilling til diverse formalia, heriblandt et forslag til forretningsorden. Ikke fordi der er tale om noget egentligt nyt, men fordi udvalget har fået nye/andre medlemmer end i foregående byrådsperiode. Godkendt.
02. Af samme grund skal der formelt gives en bemyndigelse til embedsmændene, så de på egen hånd kan ekspedere diverse praktiske/ikke-politiske sagsgange uden at involvere udvalget og politikerne. Godkendt.
03. På finansloven for 2010 er der afsat 5,7 mio. kr.
til Randers kommune til øget service på ældreområdet. V, K og DF foreslår, at pengene overlades til Sundheds- og Ældreudvalget, med henblik på at etablere et tryghedshotel på Randers Kollektivhus. Udsat.
04. I forbindelse med budgetforliget for 2010 blev det besluttet at indføre frit valg på træningsområdet, hvilket vil give en årlig besparelse på 2 mio. kr. med virkning fra 2010 og frem, bl.a. ved nedlæggelse af stillinger i sundhedscentret og/eller på ældreområdet. Et forslag til en praksis for dette har været i høring, og svarene fra stort set alle andre end de private fysioterapeuter siger mere eller mindre ligeud, at den forudsatte besparelse er en illusion. Til gengæld siger de private fysioterapeuter, også mere eller mindre ligeud, at der er fiflet med tallene for at få det til at fremstå mere attraktivt at lade opgaven blive hos kommunen. Udsat.
05. I finansloven for 2010 indgår en forenklingsplan, 'Mere tid til velfærd', som ved hjælp af afbureaukratisering af statslige regler og dokumentationskrav forventes at frigøre ressourcer i kommuner og regioner, så medarbejdere og ledere kan bruge mere tid på den nære kontakt med borgerne og mindre tid på administration og papirarbejde. I den anledning er der lavet en oversigt over konkrete forenklingsforslag inden for sundheds- og ældreområdet. En efterretningssag.
06. Ifølge finansloven for 2010 skal der indføres frit valg af hjælpemidler og boligindretning for personer med funktionsnedsættelse, med forventet ikrafttrædelsesdato 01/07 2010. Ifølge lovforslaget er de økonomiske konsekvenser for det offentlige beregnet til 6,3 mio. kr. i 2010, 10 mio. kr. i 2011, 10,5 mio. kr. i 2012 og 12 mio. kr. i 2013. Fra 2014 og frem udgør de offentlige udgifter 10,5 mio. kr. årligt. De økonomiske konsekvenser skal forhandles nærmere med kommunerne ved en senere lejlighed, og der er derfor endnu ikke regnet på de økonomiske virking for Randers Kommunes vedkommende. En efterretningssag.
07. Det er et krav i den sociale servicelov, at kommunen hvert år fastsætter en kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp mv. samt for kommunal genoptræning og vedligeholdelsestræning, således at borgerne ved, hvad de med rette kan forvente. Den eksisterende kvalitetsstandard blev besluttet i forbindelse med dannelsen af (Ny) Randers Kommune og er efterfølgende blevet bekræftet/gen-fastsat i Byrådet en gang om året. Men da vi nu er inde i en ny byrådsperiode med nyt Byråd og udvalg, foreslås det at nytænke kvalitetsstandarderne i stedet for endnu en gang blot at gen-bekræfte de eksisterende. Til den ende foreslås en proces, der endevender alle aspekter af området, herunder også muligheder for afbureaukratisering, og i løbet af et halvt års tid når frem til et forslag til nye kvalitetsstandarder. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
08. Det foreslås, at Randers Kommune bliver modelkommune i forhold til bekæmpelse af klamydia (seksuelt overført sygdom) i forbindelse med indgåelse af en kommende sundhedsaftale med Region Midtjylland. Der lægges op til et pilotprojekt, hvor der 1. indsamles erfaringer om, hvordan samarbejdet om indsatsen bedst kan foregå, 2. måles på effekten i forhold til borgerne, og 3. vurderes på konsekvenser i forhold til personale og økonomi. Indstilles til godkendelse, idet der i givet fald skal vælges mellem 2 modeller for projektet, hvor forskellen hovedsagelig er, om vægten skal lægges på at nå ud til alle/næsten alle i målgruppen af 16-25-årige, eller på kvaliteten i den individuelle vejledning af samme. Godkendt.
09. I forlængelse af kommunens overtagelse af de såkaldt 'ukomplicerede høreapparatydelser' fra Region Midtjyllands Høreinstitut er Randers Kommune indgået i et samarbejde med Favrskov, Norddjurs og Syddjurs kommuner, på den måde at de 4 kommuner har etableret 'Høresamarbejde Midt' med Randers Kommune som den, der varetager de primære driftsopgaver og har ansat det fælles personale. Samarbejdet trådte i kraft 01/01 2010, selv om en samarbejdsaftale mellem de 4 kommuner endnu ikke er helt på plads. En efterretningssag.
10. Sagsstyringsliste, opsummering af igangværende opgaver. En efterretningssag.
Referater af tidligere møder: 17/12 2009, 26/11 2009, 29/10 2009, 08/10 2009, 01/10 2009, 03/09 2009, 13/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Jesu Hjerte Kirke. © DitRanders |
Fra bilag til dagsordenens punkt 04, høringssvar fra privatpraktiserende fysioterapeuter: I kommunens omkostningsberegning er der udregnet eksempler på Sammenslutningen af Privatpraktiserende Fysioterapeuter i Randers Kommunes varetagelse af en genoptræningsplan. Disse eksempler tager udgangspunkt i fiktive genoptræningsforløb, og er ikke udtryk for de reelle omkostninger ved Sammenslutningen af Privatpraktiserende Fysioterapeuter i Randers Kommunes tilbud. Der er ved eksemplet med ren individuel genoptræning lagt 2 ekstra konsultationer oven i vores oprindelige tilbud, hvilket fordyrer det private tilbud. Herved bliver der beregnet på 1 første konsultation, 10 individuelle konsultationer og 1 afsluttende konsultation. (...) Der er givet et eksempel på omkostninger ved knæhold, hvor der tages udgangspunkt i 1 første konsultation, 5 gange individuelle konsultationer, 10 gange holdtræning og 1 afsluttende konsultation. Alle disse tal er rent gætteri (...) . | |
Randers Flyveplads. © DitRanders | ||
Den jødiske begravelsesplads. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 09, sagsfremstilling: Høresamarbejdet finansieres af de 4 kommuner således, at hver kommune bidrager med en andel svarende til kommunens andel af det samlede indbyggertal. Samarbejdet drives efter et 'hvile i sig selv'-princip med budgetsikkerhed for brugerkommunerne i budgetåret. Der er estimeret et samlet budget for Høresamarbejdet på cirka 2 mio. kr., svarende til hvad de 4 kommuner i indeværende år betaler til det regionale høreinstitut. Høresamarbejdet indeholder ikke for nuværende økonomi ud over økonomien fra de hjemtagne opgaver, som eksempelvis økonomien vedrørende selve høreapparaterne, høretekniske hjælpemidler eller den lokale hørevejledning. | |