DitRanders.dk
- det er DIT Randers

Udvalgsmødereferat

Opdateret 18/12 2009

Sundheds- og Ældreudvalget

Referat af møde 17/12 2009

Dagsorden med 9 sager.

01. Sundhedsstyrelsen har, via embedslægeinstitu­tionen gennemført tilsyn på kommunens plejecentre og konstateret, at plejeboligenhederne stort set fun­gerer tilfredsstillende - dog med undtagelser, men intet alarmerende. En efterretningssag.

02. Der har også været kommunale tilsynsbesøg på plejecentrene, disse er gennemført af Human House. Det konstateres, at plejeboligenhederne fungerer til­fredsstillende, dog anbefales det, at der arbejdes med dokumentation, handleplaner og målsætninger for bor­gerne. En efterretningssag.

03. En status for klagerådssager og administrative klager viser, at der i perioden 2007 til 2009 er behand­let i alt 51 klagesager i Klagerådet. I alle sager er det konstateret, at de gældende kvalitetsstandarder er overholdt, og afgørelserne er fastholdt, med få und­tagelser hvor der i klagesagen er fremkommet nye oplysninger og foretaget en revurdering. En enkelt sag er afgjort i Det Sociale Nævn, som har stadfæstet kommunens afgørelse. Yderligere 2 sager er under be­handling. Foruden klagerådssagerne er der modtaget såkaldt administrative klager, af hvilke de fleste beror på misforståelser, som løses her og nu. En efterret­ningssag.

04. Efter at have fungeret i en byrådsperiode, er der ønske om et 'eftersyn' af den måde, Randers Kom­mune har organiseret ældreområdet. Der lægges op til en proces, hvor der tages hul på arbejdet på en kon­ference med deltagelse af repræsentanter fra område­lederne, distrikslederne, centerlederne og medarbej­derrepræsentanter. Det videre forløb tilrettelægges efterfølgende. MED-områdeudvalget har ingen bemærkninger hertil. En efterretningssag.

05. Psykiatriafdelingen har har gennemført en omor­ganiseringsproces med inddragelse af ledere, medar­bejdere, brugere og interesseorganisationer og forslår nu at ændre den interne organisering med virkning fra 01/06 2010, således at der fra da af er en myndig­hedsleder og en udførerleder, sidstnævnte med 2 hovedområder: 1 for tilbud til under 30-årige og 1 for tilbud til over 30-årige. Videresendes til god­kendelse i Økonomiudvalget.

06. Psykiatriafdelingen har 2 selvstændige projekter i den samlede hjemløseplan, som ellers er forankret i Socialafdelingen. Det drejer sig om projekt 'Unge sindslidende' og 'Åbo 2'. Unge sindslidende består dels af en udvidelse af bostøtten og et akut beredskab til unge og dels af etablering af et kollegielignende fæl­lesskab. Åbo 2 består af etablering af 10 skæve boliger og et fælleshus med tilknyttet støtte til mennesker med dobbeltdiagnoser. Hertil kræves dels, at projektet 'Åbo 2' sendes i udbud, dels af der gives diverse be­villinger og anlægsbevillinger. Videresendes til godken­delse i Økonomiudvalget og Byrådet.

07. En gang årligt udføres anmeldte tilsyn i de social­psykiatriske tilbud. I 2009 har Kommunernes Revision udført tilsynet, og tilsynsrapporten viser, at de social­psykiatriske botilbud alle er velfungerende tilbud med god trivsel for både beboere og personale. En efter­retningssag.

08. Det er et lovkrav, at Byrådet 'planlægger og gen­nemfører foranstaltninger, der kan sikre at syge og til­skadekomne får den nødvendige behandling i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger', dvs. der skal foruden en overordnet beredskabsplan også laves en række delplaner, bl.a. for sundhedsom­rådet. Dette er sket i form af en sundhedsberedskabs­plan, der er udarbejdet i samarbejde med Beredskabs­afdelingen. Videresendes til godkendelse i Økonomi­udvalget og Byrådet.

09. Der er gjort foreløbig status for sundhedscenter mv. på Thors Bakke. Tidsplanen siger bl.a.: projekte­ring af hovedprojekt frem til april 2010, samtidig her­med diverse godkendelser frem til januar 2010, der­efter indkaldelse af udvalgte brugere til interview med henblik på tilpasning af de mindre detaljer vedr. ind­retning af sundhedscenter og ældreboliger (januar og februar 2010) og egentlig byggestart 01/03 2010. Forventes færdig ved udgangen af 2011. En efterret­ningssag.



 >  Det officielle referat


Referater fra tidligere møder:
26/11 2009, 29/10 2009, 08/10 2009, 01/10 2009, 03/09 2009, 13/08 2009



Tilbage til Politikværksted Classic


© DitRanders

Valid HTML 4.01 Strict
Valid CSS Level 3

Randers Havn ©DitRanders
Randers Havn. © DitRanders





Fra bilag til dags­ordenens punkt 08, Sundheds- beredskabsplan:
Planen SKAL aktiveres
- når der indtræder ekstra­ordinære, varslede eller u­varslede hændelser, som kan sætte kommunens sundhedstjeneste under pres. Sådanne hændelser kan være - men er ikke be­grænset til - svigt i forsy­ningssikkerheden (vand, varme, strøm), masseud­skrivning fra regionens sygehuse, massevaccina­tionsbehov, aflastning af sygehusene med behand­ling af lettere tilskade­komne, plejeopgaver ved hedebølge mm.
- når Sundhedsstyrelsen eller anden national myn­dighed erklærer Danmark for pandemisk ramt om­råde.
Planen KAN aktiveres
- når større, udefrakom­mende, varslede eller u­varslede sygdomsudlø­sende hændelser rammer kommunen.
- når Kommunes egen mo­nitorering af WHO's pan­demi-klassificering rammer et udbredelsesniveau 4 ud af 6 mulige.
 
Thors Bakke ©DitRanders
Thors Bakke. På denne plads skal sundhedscentret opføres (se punkt 09 her ved siden af). © DitRanders
 
Vorup Enge ©DitRanders
Vorup Enge. © DitRanders
Fra dagsordenens punkt 09, sagsfremstilling:
Udlejningssituationen for Sundhedscentret: Der blev december 2008 afholdt møde med potentielle private (jvf. sidste status). I juni 2009 er der igen af­holdt møde for potentielle lejere i Randers Sundheds­center, Thors Bakke. Der var på første møde godt 20 deltagere og på det sidste omkring 10 delta­gere. Efter begge møder har der været udarbejdet lister over potentielt inter­esserede lejere. Alle inter­esserede er løbende ble­vet fulgt op med tilbud om møder v/Nybolig og Ran­ders Kommune. Nybolig har siden årsskiftet 2008/2009 haft til opgave at opsøge og annoncere i forhold til private sundhedsaktører, herunder afholde møder og gennemgå forslag til kontrakt med de private. Foreløbig er der følgende interesserede lejere: et apotek, en privatprakti­serende psykiater, en tandtekniker, (en psyko­log). Der har tidligere været andre interesserede private sundhedsaktører, men disse har imidlertid trukket sig igen af forskel­lige år­sager. Nybolig og Randers kommune arbejder løbende med at opsøge nye potentielle interesse­rede lejere.