Udvalgsmødereferat
Opdateret 20/01 2010
Dagsorden med 12 sager.
01. Kommunen har pligt til at sørge for kørsel med elever til specialklasser, specialskoler og modtagelsesklasser, men denne forpligtelsen kan i princippet opfyldes ved, at forældrene selv kører mod at få kørselsgodtgørelse fra kommunen. Der er i den anledning blevet regnet på, hvad der er billigst, og konklusionen er, at det som altovervejende hovedregel må formodes at være billigst fortsætte som hidtil med bus- eller taxakørsel. Hvis det i enkelte tilfælde skulle vise sig mere formålstjenligt at godtgøre forældrene for selv at stå for befordringen - herunder at forældrene selv foretrækker det - vil det dog ikke på forhånd være udelukket. Godkendt.
02. I samme forbindelse som ovenstående er der blevet lavet informationsmateriale til både elever, forældre, skoler og vognmænd med præcisering af retningslinjerne for transport til og fra skole. Også godkendt.
03. Der er med virkning fra årsskiftet indgået kontrakt med vognmænd/firmaer om al befordring på skoleområdet. En status på området viser bl.a, at der pr. januar 2010 befordres 246 elever. Til sammenligning blev der i skoleåret 2008/2009 befordret 209 elever. En efterretningssag.
04. Der er blevet lavet et forslag til fordeling af elever til børnehaveklasserne i skoleåret 2010/2011, hvorefter der skal oprettes i alt 46 klasser på kommunens folkeskoler. Der er i den forbindelse givet afslag til 2 ønsker om placering på Hornbæk Skole i stedet for elevernes distriktsskoler (Vestervangsskolen og Hobrovejens Skole). Årsagen er, at flere elever til Hornbæk Skole ville have kostet oprettelse af en ekstra børnehaveklasse (3 i stedet for 2), idet der højst må være 28 elever i hver klasse. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
05. Ifølge den procedure for indførelse af obligatorisk frokostmåltid i børnehaverne der blev besluttet på Børn og Skoleudvalgets møde 11/08 2009, skal de institutioner, der får maden udefra, alle sammen starte på ordningen 01/08 2010. Opgaven skal derfor sendes i udbud meget snart, for at man kan nå at komme igennem processen til tiden. Imidlertid er der her i sidste øjeblik åbnet for måske at ændre ordningen. Måske, og kun måske, men i givet fald vil det være et problem at sende opgaven i udbud på ét sæt betingelser, hvis disse efterfølgende ændres væsentligt. Det foreslås derfor at udsætte startttidspunktet til 01/01 2011 og dermed også udbudstidspunktet, således at der kan nå at blive skabt klarhed over betingelserne. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
06. Et skolebestyrelsesmedlem ved Langå Skole, Iben Sønderup, ønsker at udtræde på grund af stort arbejdspres efter jobskifte. En de facto efterretningssag. Suppleant Jan Emil Pedersen indtræder i stedet.
07. Daginstitutionerne og dagplejen har årligt en pulje på 3 mio. kr. til kvalitetsforbedringer. Der gøres status og orienteres om, hvad pengene er brugt til. En efterretningssag.
08. Der skal holdes en stribe dialogmøder med skoler og diverse indstitutioner, hvortil der er lavet et forslagt til tidsplan. En efterretningssag.
09. Der er endvidere en række andre møder og arrangementer som supplement til udvalgets mødeplan. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
10. Der gives en orientering om Børn og Familieafdelingen, dens målgruppe, organisering og tilbud. En efterretningssag.
11. Meddelelser og orientering.
12. Kommende sager. Opsummering af sager til førstkommende og senere møder. En efterretningssag.
Referater af tidligere møder: 15/12 2009, 24/11 2009, 27/10 2009, 22/09 2009, 01/09 2009, 11/08 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Værket. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 04, sagsfremstilling: Fordeling af elev-/klassetal i børnehaveklasserne i 2009–2010:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Randers Havn. © DitRanders | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trekronervej. © DitRanders | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||