Udvalgsmødereferat
Opdateret 05/11 2009
Dagsorden med 9 sager.
01. Jobcenter Randers har søgt om at være med i det landsdækkende TTA-forsøg, et initiativ iværksat af Forebyggelsesfonden under regeringens sygefraværshandlingsplan. TTA står for Tilbagevenden Til Arbejdsmarkedet og gælder sygemeldte i de såkaldte kategori 2-sager (personer med risiko for et langvarigt sygeforløb eller risiko i forhold til arbejdsevnen). I praksis går forsøget ud på, at Jobcentret skal indføre en særlig håndtering af kategori 2-sagerne, således at de kan behandles hurtigt frem til afklaring af den enkeltes situation. Forsøgsperioden er 2 år, fra april 2010 til marts 2012, og der udvælges i alt 20 kommuner til at deltage. Desuden udvælges 10 kommuner, der skal være kontrolgruppe det første år og deltage i forsøget det andet år. Jobcenter Randers' har søgt sammen med Skive Kommune og samarbejder i projektet med Falck Healthcare om den praktiske udførelse. En efterretningssag.
02. Siden 2004 har man kategoriseret arbejdsløse på dagpenge og kontanthjælp i 5 matchgrupper, hvoraf gruppe 1-3 er dem, der i forskellig grad er arbejdsmarkedsparate, og gruppe 4-5 er dem, der ikke er.
Pr. 01/04 2010 ændres kategoriseringen, så der fremover er 3 matchgrupper: 1. de 'jobklare' som kan påtage sig et arbejde inden for 3 måneder, 2. de 'indsatsklare' som kan deltage i en beskæftigelsesrettet indsats, og 3. de 'midlertidigt passive' som falder uden for de to førstnævnte. Jobcenter Randers forventer, at kun et minimum af personer vil blive kategoriseret i matchgruppe 3. En efterretningssag.
03. Arbejdsdirektoratet fører tilsyn med kommunernes sagsbehandling vedrørende jobsamtaler på kontanthjælpsområdet, og en rapport om tilsynet i 2008 og 2009 viser, at Randers Kommunes sagsbehandling er tilfredsstillende. Tilsynet består i alt væsentligt i at kontrollere, at jobsamtalerne holdes inden for bestemte tidsfrister - for dette er der i kommunerne under ét en fejlprocent på 27,6%. Randers Kommunes fejlprocent er i undersøgelsen 3%, hvilket placerer Randers blandt de 12 bedste. En efterretningssag.
04. I maj-juni 2009 har Deloitte på vegne af Arbejdsmarkedsstyrelsen udført en analyse af barrierer og muligheder for, at flere unge gennemfører en erhvervskompetencegivende uddannelse. Analysen er udført i UU-centre og jobcentre og er tænkt som opfølgning på de beskæftigelsesmål, der er udmeldt af Beskæftigelsesministeriet - i dette tilfælde den målsætning, at der i år skal være færre modtagere under 30 år af kontanthjælp, starthjælp, introduktionsydelse og dagpenge, end der var sidste år. Rapporten udpeger det som en svaghed, at opdelingen i UU-centre og jobcentre i to organisatorisk adskilte enheder mindsker muligheden for en fælles strategi og en fælles indsats over for de svagere unge i risikogruppen. En efterretningssag.
05. Status for ledighed og indsats på arbejdsmarkedsområdet. En efterretningssag.
06. Økonomiudvalget (et flertal - Bjarne Overmark (BL) stemte imod) har sendt et forslag til nye økonomistyringsregler til høring. Det nye består i, at området for ikke-rammebelagte udgifter reduceres med 0,7 mia. kr., fra 1,7 mia. kr. til 1 mia. kr. De 0,7 mia. kr. (til udsatte børn og unge samt voksen/handicapområdet) gøres rammebelagte. Arbejdsmarkedsudvalget tilslutter sig forslaget.
07. Her ved udgangen af byrådsperioden ønsker embedsmændene en evaluering af samarbejdet mellem dem og politikerne i Arbejdsmarkedsudvalget. Åben drøftelse. Drøftet.
08. En ny finansieringsmodel for erhvervsgrunduddannelsen EGU åbner økonomisk mulighed for at øge antallet af elever inden for kommunens nuværende budget, og da det ligger smukt i forlængelse af kommunens 'Vision 2016', hvorefter 95% af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse, foreslås det at gøre netop det. Helt konkret kan der tages 10 elever flere, så man kommer op på 40, hvilket skal indarbejdes i samarbejdsaftalen med Randers Produktionshøjskole. Indstilles til godkendelse. Godkendt.
Referater fra tidligere møder:
06/10 2009, 08/09 2009
Tilbage til Politikværksted Classic
Moltkesgade. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 03, sagsfremstilling: Konsekvensen af en manglende rettidighed er, at kommunen mister refusion for perioden, fra samtalen skulle være holdt, og indtil dagen før den bliver holdt. Kommunerne har samlet mistet 12.848.646 kr. i refusion på grund af manglende rettidighed. Randers Kommune havde i undersøgelsen (...) én fejl i de i alt 30 sager, der var udtaget til kontrol. Den tabte refusion beløber sig til 3.113 kr. | |
Den Blå Bro. © DitRanders | ||
Elro Arena. © DitRanders |
Fra dagsordenens punkt 02, sagsfremstilling: Jobcenteret ønsker at påpege, at Arbejdsmarkedsstyrelsens synspunkt om, at der er tale om objektive kriterier, nok må tages med et vist forbehold. I praksis må der ved hver enkelt borger tages højde for en mængde subjektive forhold, som er afgørende for, hvilken kategori borgeren skal placeres i. På baggrund af den aktiveringsindsats, som eksisterer i Rander Kommune på kontanthjælpsområdet, og som netop er påbegyndt på sygedagpengeområdet, er det forventeligt, at det vil være et minimum af borgere, som placeres i matchgruppe 3, idet indsatsen er tilrettelagt således, at alle borgere i udgangspunktet er i aktive tilbud. Dette bevirker også, at de såkaldt objektive kriterier må håndteres ud fra, hvordan kommunen vælger at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen. | |